سود و زیان بورس اولی ها

به گزارش مجله عکسها، بورس تهران که پس از رشد باورنکردنی 300درصدی در 4 ماه نخست سال، وارد اصلاح فرسایشی حدود 40 درصدی شد، حال فاصله خود را تا اوج تاریخی 19 مردادماه به حدود 33 درصد رسانده است. سودای کسب سود از این بازار سبب شد تا از ابتدای تابستان شاهد ورود حجم قابل توجهی پول از سوی سهامداران حقیقی باشیم؛ به طوری که ورودی روزانه 800 میلیارد تومان پول حقیقی در فصل بهار، در تیرماه به 1500 میلیارد تومان در روز رسید و در نیمه نخست مردادماه از 2000 میلیارد تومان فراتر رفت.

سود و زیان بورس اولی ها

به گزارش دنیای اقتصاد؛ آمار صدور کد های معاملاتی در تابستان نیز می تواند موید این مهم باشد که بخش عمده این سرمایه گذاران را تازه وارد ها (بورس اولی ها) تشکیل می دادند. سهامدارانی که به واسطه آشنایی ناکافی با این بازار پرریسک، در گران ترین سطوح قیمتی در نقش خریدار ظاهر شده و پس از مدت زمان کوتاهی با شروع تخلیه حباب عظیم شده سهام روبرو شدند. آنالیز ها از شرایط گروه های بورسی نشان می دهد بورس اولی های سه صنعت از زیان خارج شده اند.

سود و زیان بورس اولی ها

معاملات روز گذشته بورس تهران با افت 75/ 1 درصدی شاخص کل به سرانجام رسید و این نماگر را به محدوده یک میلیون و 412 هزار واحد عقب راند. شاخص هم وزن نیز پس از رالی صعودی یک ماهه برای سومین روز متوالی قرمزپوش شد. با وجود این افت قیمت ها، اما هر دو نماگر بخشی از اصلاح چهارماهه خود را جبران نموده اند.

در این میان آنالیز ها نشان می دهد بخش عظیمی از سرمایه گذاران تازه وارد در زمان اوج شاخص کل یعنی اوایل تابستان وارد گردونه معاملات سهام شدند. در میان این معامله گران، سهامداران سه گروه به طور کامل از زیان خارج شده اند، اما سه صنعت بورسی نیز همچنان در حال اصلاح و ثبت کف جدید قیمتی هستند.

در حالی شاخص کل از اوج تاریخی خود در 19 مردادماه همچنان حدود 8/ 32 درصد فاصله دارد که این رقم در شاخص کل هم وزن (به عنوان نماینده کل بازار بدون در نظر دریافت ارزش) به کمتر از 13 درصد رسیده است. در این میان نگاهی به جریان پول در امسال نشان می دهد از ابتدای امسال تا 19 مردادماه (نقطه اوج شاخص کل) حدود 109 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد گردونه معاملات سهام (مجموع بورس و فرابورس) شده است.

به عبارتی دیگر تالار شیشه ای روزانه میزبان 1180 میلیارد تومان پول تازه نفس به سهام بوده است. بخش عمده این نقدینگی، اما از ابتدای سهام جذب بازار سهام شد. به طوری که میانگین روزانه ورود پول حقیقی به بازار در تیرماه به 1500 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و در 19 مردادماه از 2هزار میلیارد تومان در روز فراتر رفت. از این رو عمده سرمایه گذاران در نقطه اوج بازار سهام و در گران ترین قیمت ها خریدار بودند و از این رو با شروع اصلاح بازار با زیان پرمقداری روبرو شدند.

در حال حاضر شاخص کل بورس تهران به محدوده 3 تیرماه رسیده و حدود نیمی از اصلاح چهارماهه خود را جبران نموده است. شاخص کل هم وزن، اما بخش عمده این راستا را بازگشته و حالا تنها 13 درصد از اوج فاصله دارد. اما سهامداران تابستانی بورس چه شرایطی دارند؟ کدام سهام و گروه ها توانسته اند اوج قبلی خود را بازپس گیرند و کدام همچنان راهی طولانی در پیش دارند؟

گروه هایی که از زیان خارج شدند

در حال حاضر از 38 صنعت فعال بورسی تنها سه گروه توانسته اند زیان سهامداران خود را جبران نمایند. در این میان گروه کاشی و سرامیک که تنها افت 6/ 4 درصدی در دوره ریزشی بورس تهران را تجربه نموده بود، در حال حاضر حدود 41 درصد از سقف پیشین خود در 12 مردادماه فاصله گرفته است تا سهامداران این گروه، خوش اقبال ترین معامله گران این بازار باشند. این گروه از ابتدای سال تا به امروز با رشد 2/ 148 درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه های خود همراه شده است.

دومین گروهی که توانسته افت چهار ماه نزولی بورس تهران را جبران کند، گروه استخراج زغال سنگ است. این گروه از تک نماد کطبس تشکیل شده و در دوره نزولی شاخص های سهام با افت 5/ 39 درصدی روبرو شد. کطبس در حال حاضر نه تنها تمامی این کاهش قیمت را جبران نموده بلکه 6/ 13 درصد از کف پیشین خود در 7 آبان ماه فاصله گرفته است تا بازدهی این نماد از ابتدای سال تا به امروز به بیش از 181 درصد برسد.

گروه لاستیک و پلاستیک نیز دیگر گروهی بوده که توانسته سهامداران خود را از زیان خارج کند. این گروه از 15 مرداد (اوج پیشین) تا 7 مهر ماه (کف شاخص) افت 8/ 30 درصدی را متحمل شد و در سرانجام معاملات روز گذشته تمامی روز های منفی خود را جبران نموده است و سهامداران این گروه زیان خود را سر به سر کردند. زیرمجموعه های لاستیکی بورس تهران از ابتدای سال 99 تا سرانجام معاملات 9 دی ماه 3/ 162 درصد سود از آن معامله گران خود نموده اند.

اصلاحی که ادامه دارد

با وجود بازگشت نماگر سهام از کف 22 آبان ماه، اما همچنان گروه هایی هستند که روز های قرمز خود را ادامه می دهند. در این خصوص می توان به گروه تک نماد محصولات چرمی اشاره نمود. وملی در حالی از ابتدای سال تا اوج خود در 12 مرداد با رشد قابل توجه 3/ 811 درصدی همراه شد که در حال حاضر با اصلاح 61 درصدی روبرو شده است.

گروه شرکت های چندرشته ای صنعتی با موضوع شستا نیز که در دوره اصلاح بازار سهام با توقف نماد معاملاتی روبرو بود، همچنان کف قیمت شناسایی ننموده است و پس از رشد 570 درصدی از ابتدای سال تا نقطه اوج شاخص صنعت در 20 مردادماه، در حال حاضر با اصلاح 48 درصدی روبرو شده است.

گروه انتشار، چاپ و تکثیر دیگر صنعتی است که با تک نماد چافست پس از رشد 5/ 134 درصدی از ابتدای سال تا 14 مردادماه، همچنان به نقطه سرانجام اصلاح نرسیده است و ضرری 5/ 41 درصدی به سهامداران خود (از نقطه اوج تا به امروز) تحمیل نموده است.

منبع: فرارو
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1510

به "سود و زیان بورس اولی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود و زیان بورس اولی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید