افزایش گردشگری داخلی تاثیری بر بیکاری نداشته است
به گزارش مجله عکسها، با وجود افزایش 35 درصدی اقامت های شبانه در سال 96، هنوز هم نرخ بیکاری در شهرهای مقاصد گردشگری بسیار بالا است.
مقدار اقامت های شبانه مسافران در سال 96، 175 میلیون نفر بوده که نسبت به سال 95 که 130 میلیون نفر بود، افزایش 35 درصدی داشته است. آمارها نشان می دهد مقدار اقامت شبانه در بهار 96، 62 میلیون نفر، در تابستان 85 میلیون نفر، در پاییز 18 میلیون نفر و در زمستان 12 میلیون نفر بوده است.
بنا به اعلام محمد ثابت اقلیدی، مدیر کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، استان های پرطرفدار در این آمار به ترتیب خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، فارس، و گیلان بوده اند. همچنین استان های چهارمحال و بختیاری، همدان، آذربایجان شرقی، کرمان، گلستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد با استقبال 50 درصدی مسافران نسبت به سال قبل روبرو بوده اند.
طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، استان های چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، لرستان، استان البرز، کرمانشاه، خوزستان و آذربایجان غربی، بالاترین نرخ بیکاری را در سال 96 داشته اند.
برخی کارشناسان معتقد هستند که عدم مدیریت درست و بی اطلاعی گردشگران داخلی در زمینه خدمات گردشگری می تواند یکی از دلیل های این امر باشد. مهسا مطهر، راهنمای تور و عضو هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران در این زمینه گفته است:
مردم نمی دانند در زمان گردشگری باید از کدام امکانات استفاده کنند. به همین دلیل با توجه به بی اطلاعی و همچنین کمبود امکانات، احساس می کنند اگر سنتی سفر کنند، بهتر است. بنابراین وقتی تقاضاکننده عمده وجود نداشته باشد، سرمایه گذاری نیز در این عرصه به درستی صورت نمی گیرد.
او همچنین درباره نبود امنیت مالی در سفر گرفته است:
وقتی اقامت در یک هتل به شبی 400 هزار توامن می رسد، برای بسیاری از افراد پرداخت چنین رقمی مقدور نیست. در چنین شرایطی، یک گردشگر با یک مقایسه نسبی به این نتیجه می رسد که می تواند با مبلغی کمتر خدمات بهتری دریافت کند.
او با پیشنهاد افزایش سفرهای گروهی با تور این گونه می گوید:
نیروی انتظامی باید کمی دست تورگردان ها را برای سفرهای گروهی باز گذارد. بسیاری از گردشگران به دلیل مسائل حاشیه ای ترجیح می دهند با ماشین شخصی سفر کنند و در این شرایط آن ها کمتر ریسک رفتن به منطقه ها کمتر شناخته شده را می پذیرند. در صورتی که تورها می توانند از طریق منطقه ها بکر و ناشناخته کشور، بازار هدف درست کنند. به این ترتیب اشتغال در شهرهای کوچک نیز باعث مهاجرت معکوس می شود.
محسن حاجی سعید، عضو هیات مدیره فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری نیز در این باره گفته است:
برای اقشار کم درآمد که البته کم هم نیستند، می توان در فصول و زمان های خلوت، آفرهای ویژه با تخفیف های مناسب گذاشت تا آن ها ترغیب شوند از تور، هتل و مراکز اقامتی رسمی استفاده کنند. اما بسیاری از آژانس ها در پی لقمه های آماده و بلیت فروشی هستند.
به این ترتیب هر چند آمار گردشگران داخلی هر ساله افزایش می یابد، اما این ارقام به گونه ای نیست که بر اقتصاد گردشگری تاثیری داشته باشد.
منبع: کجارو / دنیای اقتصاد