سرمایه نمادین سنگ بنای تعاونی ها است

به گزارش مجله عکسها، خبرنگاران/کردستان مدیر امور تعاون اداره کل کار تعاون و رفاه اجتماعی گفت: برای دستیابی به توسعه نیازمند سه عامل سرمایه انسانی، سرمایه مادی و سرمایه نمادین است؛ که سرمایه نمادین به نحوی سنگ بنای تعاونی ها محسوب می شود.

سرمایه نمادین سنگ بنای تعاونی ها است

علی اصغر عباسی امروز (6 اسفند) در وبینار کرسی تعاون و کارآفرینی که با همت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی استان کردستان برگزار شد؛ اظهار کرد: تعاون متشکل از هفت نفر هم گروه است که به لحاظ تخصص، توان، سرمایه و تفکراتی که دارند مکمل یکدیگر هستند.

وی بیان نمود: در تشکیل گروه ها 20 درصد از سرمایه اولیه را خود گروه تامین و 80 درصد باقیمانده را تسهیلات بانکی پوشش می دهند که ابتدا می بایست از طریق درخواست به اداره تعاون اقدام و پس از تکمیل فرم سهام خود را معین و از طریق بانک توسعه یک حساب بانکی افتتاح کنند.

عباسی ادامه داد: سنگ بنای تعاونی ها سرمایه های انسانی است و اقتصاددانان معتقدند برای پیشرفت و توسعه هر کشوری سه عامل مهم از جمله جغرافیا،فرهنگ و نهاد دخیل است.

وی بیان نمود: در شرکت تعاونی افرادی که می خواهند عضو شوند آزادانه به عضویت در می آیند و حتی میتوانند از تعاونی خارج شوند و در همه دنیا این اصل در تعاونی ها وجود دارد.

عباسی اضافه نمود: وجه تمایز تعاونی با شرکت های خصوصی در اصل اداره دموکراتیک تعاونی است و هر نفر تنها حق یک رای دارد و کسانی می توانند در جایگاه مدیریت قرار گیرند که بیشترین آرا را از سوی اعضا تعاونی کسب کنند.

وی در مورد مشارکت اقتصادی اعضا در تعاونی گفت: مشارکت اقتصادی اعضا به این معنی که در تعاونی ها افرادی که عضو می شوند می بایست یک سهم بخرند و دارا بودن حداقل یک سهم از سهام لازمه عضویت در تعاونی است.

عباسی همچنین در مورد استقلال شرکت تعاونی گفت: همانگونه که گفته شد، مدیران تعاونی توسط خود اعضا انتخاب می شوند و دولت هیچگونه نقشی در تایید و عزل و نصب آن ها ندارد و این به این معنی است که شرکت تعاونی یک شرکت مستقل است.

وی اظهار کرد: تعاونی ها سه رکن اصلی از جمله مجامع عمومی، هیئت مدیره و بازرسی است که رکن اولیه آن که مجامع عمومی است که در آن گرد هم می ایند و مدیران انتخاب و در مورد سرمایه گذاری و خط مشی گروه ها صحبت می شود و بازرسان نیز وظیفه نظارت بر عملکرد هیئت مدیره را بر عهده دارد.

عباسی شرح داد: ساختار تعاونی ها یک ساختار کاملا دموکراتیک است و باید توسط خود اعضا کنترل می شود و هر نوع موفقیتی در تعاونی حاصل شود توسط خود اعضا و عملکرد مدیران است.

وی بیان نمود: تعاونی ها از دو حالت خارج نیستند که یا نهادی فراگیر است به این معنی که افرادی که در داخل سازمان هستند اگر کنشگران اجتماعی خوبی باشند و با سایر اعضا تعامل داشته باشند و نسبت به سرنوشت و سرمایه خود در تعاونی حساس باشند در تعاونی تخلفات به حداقل می رسد و هرچقدر هم که مدیران و اعضا نسبت به این ها بی تفاوت باشند، تعاونی ها از حالت فراگیر خارج می شوند.

عباسی اضافه نمود: در تعاونی ها هر یک از اعضا که تلاش می کند نفع آن به همه میرسد اما اگر غیر از این باشد سازمان به یک سازمان غارت گر تبدیل می شود.

وی خاطر نشان کرد: برای دستیابی به توسعه ما نیازمند سه عامل سرمایه انسانی، سرمایه مادی و سرمایه نمادین هستیم.

عباسی در خاتمه سخنان خود یادآور شد: سرمایه نمادین چند ویژگی دارد که یکی از آن ها مهارت گفت و گو، ظرفیت گذشت، ایثارگری و جوانمردی و سنگ بنای تعاونی محسوب می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 اسفند 1399 بروزرسانی: 30 اسفند 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1599

به "سرمایه نمادین سنگ بنای تعاونی ها است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمایه نمادین سنگ بنای تعاونی ها است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید