ربات کوه نورد ناسا در حال صعود از کوه مرکو توسط مدارگرد مریخ شکار شد

به گزارش مجله عکسها، در حالی که مریخ نورد کنجکاوی مشغول تهیه تصاویر عادی و 360 درجه از بالای کوه مرکو در مریخ و آنالیز سنگ های آن است، مدارگرد شناسایی مریخ هم عکسی تماشایی از آن ثبت کرد.

ربات کوه نورد ناسا در حال صعود از کوه مرکو توسط مدارگرد مریخ شکار شد

با نگاه مدارگرد شناسایی مریخ (MRO)، اکنون یک تصویر هوایی از مریخ نورد کنجکاوی (Curiosity) و تازه ترین محل کاوش آن در دسترس است. این مدارگرد ماه گذشته تصویری تماشایی از کنجکاوی تهیه نموده که در حال صعود به کوه مرکو (Mont Mercou) است که به عنوان تپه ای کوچک تر، در دامنه های کوه بزرگ 5.5 کیلومتری شارپ (Mount Sharp) مریخ قرار گرفته است.

مدارگرد شناسایی مریخ، این تصویر را در 18 آوریل (29 فروردین) با استفاده از دوربین کیفیت بالای های رایز (HiRISE) گرفته است. این دوربین می تواند ویژگی هایی به اندازه یک میز قهوه خوری را در سطح مریخ تشخیص دهد. بنابراین به گفته تیم پشتیبانی این دوربین، با وجود فاصله 269.4 کیلومتری این مدارگرد از سطح مریخ، در عکس گرفته شده، مریخ نورد کنجکاوی که به اندازه یک خودرو است، به خوبی دیده می گردد.

این تصویر ماهواره ای از مریخ نورد کنجکاوی در حالی گرفته شده که خود این ربات کوه نورد هم کمی پیش از آن یک تصویر 360 درجه از مریخ تهیه نموده است. این عکس در 15 آوریل (26 فروردین) از نزدیک بالای کوه مرکو گرفته شده و با ترکیب 132 عکس تکی، نگاهی جذاب از بالا به دهانه گیل (Gale Crater) دارد.

دوربین دکل این مریخ نورد یا مست کم (MastCam) مسؤول تهیه این تصویر سراسرنما بوده است. توازن سفیدی (وایت بالانس) در این تصویر بهینه شده تا رنگ سنگ ها آن طور که در روز زمین به نظر می رسند، دیده شوند.

کنجکاوی در آگوست 2012 (مرداد 1391) در داخل دهانه گیل مریخ که منطقه ای با عرض 154 کیلومتر است، فرود آمد تا آنالیز کند که آیا این منطقه هیچ گاه از حیات میکروبی پشتیبانی نموده است؟ مشاهدات این ربات شش چرخ نشان داد که این منطقه در دوران باستان، برای مدت طولانی میزبان یک سامانه رودخانه ای و جویبارهای قابل سکونت بوده است.

در سپتامبر 2014 (مهر 1393) مریخ نورد کنجکاوی به دامنه کوه شارپ رسید و بالا رفتن از آن را شروع کرد. از آن موقع تا کنون این ربات در نقش یک کوه نورد ظاهر شده و مشغول صعود از این کوه مرتفع است. هم زمان ذخایر لایه های سنگی را برای یافتن سرنخی درباره تبدیل مریخ از یک دنیا نسبتا گرم و مرطوب به سیاره سرد و کویری فعلی آنالیز می نماید.

مشاهدات مدارگرد شناسایی مریخ و مدارگردهای دیگر نشان می دهد که دلایل این انتقال در سنگ هایی نهفته است که تغییر از مواد رسی به موادی با مقادیر زیادی سولفات نمکی دارند. ابیگیل فریمن (Abigail Fraeman) معاون دانش پروژه کنجکاوی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: تپه هایی که درست پشت کوه مرکو قرار دارند، سرشار از سولفات هستند و به همین دلیل به سمت آن ها می رویم.

این نخستین باری نیست که مدارگرد شناسایی مریخ، از مریخ نورد کنجکاوی جاسوسی می نماید. دوربین های رایز با قدرت بالای خود حتی در هنگام فرود مریخ نورد با چتر نجات یک عکس از آن گرفته بود.

کنجکاوی تنها کاوشگر فعال بر روی مریخ نیست. سطح نشین اینسایت (InSight) ناسا از ماه نوامبر 2018 (آذر 1397) مریخ را از نظر لرزه ای آنالیز می نماید. مریخ نورد پشتکار (Perseverance) و بالگرد مریخ پیمای نبوغ (Ingenuity) هم در 18 فوریه (1 اسفند 1399) بر روی این سیاره فرود آمدند.

در حالی که نبوغ برای ششمین پرواز آماده می گردد و پشتکار مأموریت خود برای جست وجوی حیات باستانی در مریخ را شروع نموده است، مریخ نورد ژورونگ چین هم با موفقیت بر روی مریخ فرود آمد و در روزهای گذشته بر آن گام گذاشت.

عکس کاور: تصویر مدارگرد شناسایی مریخ از مریخ نورد کنجکاوی ناسا

Credit: NASA/JPL-Caltech/UArizona

منابع: Space, SciTechDaily

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 تیر 1400 بروزرسانی: 5 تیر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1770

به "ربات کوه نورد ناسا در حال صعود از کوه مرکو توسط مدارگرد مریخ شکار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات کوه نورد ناسا در حال صعود از کوه مرکو توسط مدارگرد مریخ شکار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید