راز پنهان دروازه فرافر

به گزارش مجله عکسها، دروازه فرافر سرآغاز یزد باستانی است شهری که به آن ایساتیس می گفتند و معماران و هنرمندان مشهوردر آن می زیستند.

راز پنهان دروازه فرافر

خبرنگاران: هما حاصلی / می گویند دروازه فرافر بیش از 2 هزار سال قدمت دارد و زمان ساخت آن به دوران قبل از اسلام باز می گردد. در خصوص این بنا چندین نقل قول وجود دارد. عده ای معتقدند که این بنا گوشه ای از دروازه خروجی سریزد و در واقع ورودی شهر یزد یا فرافر بوده (نام یزد قبلا ایساتیس و قبل از آن فرافر یا فرافتر بوده است) که به آن دروازه شهر مدفون فرافر می گفتند. بنابراین قدمت آن نزدیک به بیش از 2هزار سال می رسد. عده ای دیگر معتقدند که این بنا به جای مانده دیوار جنوبی بقعه ای چهارضلعی و مکعبی شکل بوده است. این بنا با پوشش گنبدی که سه ضلع دیگر آن فرو ریخته و به صورت فعلی به جای مانده است, احتمالا به شکل یک خانقاه بوده که در این صورت قدمت آن به قرون هشتم و نهم هجری قمری (قرون 14 و 15 میلادی) محدود می گردد.

محل این دروازه در سریزد از توابع مهریز استان یزد است و با تاریخ رازآلودش بسان معمایی شگفت در مقایل چشم کنجگاو و مبهوت هزاران توریست قد علم نموده است.

می توانید غرق تماشای این بازمانده کهنسال از تاریخ پرشکوه ایران شوید زمانی که فرافر یا دروازه بهشت محل ورود به ایساتیس شهر پر رونق دوران ساسانی، سلجوقی و صفوی شوید. زمانی که کاروانیان جاده ابریشم از آن عبور می کردند و مشهور به حریم مهر خاوری بود.

معماری این بنا نشان می دهد که دروازه فرافر بنایی متعلق به دوران پیش از اسلام است. اما به عقیده بعضی از باستان شناس ها، به علت بازمانده های بقعه چهار ضلعی دورازه، این اثر تاریخی به دوران بعد از اسلام مربوط می گردد. در واقع رایزنی ها و بحث های بسیاری در خصوص تاریخچه این دروازه وجود دارد اما در هر صورت بیشتر باستان شناسان معتقدند، این دروازه نشان از تبحر بالای مردم ایساتیس در معماری است.

برای تماشا دروازه فرافر از سمت یزد به سمت مهریز حرکت کنید و پس از 30 دقیقه به پنه روستای سر یزد خواهید رسید. مسیر را تا انتهای روستا ادامه دهید تا به گورستان و دروازه فرافر برسید. شما می توانید همه روزه از این بنا تماشا نمایید.

یزد در بهار و تابستان به علت معماری بناهای خود آب و هوایی بی نظیر دارد. بنابراین برترین زمان سفر به سریزد و تماشا دروازه فرافر و قلعه سریزد یا سایر تماشای ها بهار و تابستان است. پس فرصت دارید تا این مقصد را به عنوان سفر به بعدی خود انتخاب کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 26 اردیبهشت 1403 بروزرسانی: 26 اردیبهشت 1403 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2409

به "راز پنهان دروازه فرافر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز پنهان دروازه فرافر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید