دلمه برگ مو میراث دیروز؛ خوراک ثبت ملی امروز

به گزارش مجله عکسها، خبرنگاران : دلمه از آن دلبرهای خوشمزه است که انواع و اقسام آن در خاورمیانه طبخ می گردد . در ایران نیز هر شهری دلمه مخصوص خود دارد و در جشن ها و اعیاد پخته می گردد.

دلمه برگ مو میراث دیروز؛ خوراک ثبت ملی امروز

به گزارش خبرنگاران ، پخت دلمه احتیاج به مهارت دارد و در ایران دلمه برگ مو آذری ها معروف و محبوب است و اخیرا نیز این دلمه دلچسب در لیست میراث ملی کشور ایران به ثبت رسیده است.

دلمه درست کردن در عین حال که سخت است ولی کاری لذت بخش است . اغلب ایرانی ها و آذری ها ،مردم خاورمیانه بخصوص بالکان، قفقاز، آسیای مرکزی و روسیه آن را میل می نمایند. در هر یک از این منطقه ها شاهد تهیه دلمه های مختلف و منحصر به فردی هستیم. همین موضوع باعث شده تا در جهان ده ها نوع دلمه مختلف وجود داشته باشد.هر کدام از این کشورها نوع خاصی از دلمه با توجه به ذائقه و سلیقه خود درست می نمایند .

اگر بخواهیم نگاهی ریشه ای به دلمه بیاندازیم، می توان گفت که نام این غذا به ترکی به معنای پر شده است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری از افراد فعال در حوزه های فرهنگی و تاریخی تهیه اولین دلمه را به منطقه ها ترک زبان نسبت بدهند.دلمه را می توان با استفاده از برگ انگور، فلفل دلمه، بادمجان، کدو، گوجه فرنگی و… درست کرد. البته نکته مهم این است که متداول ترین نوع آن، دلمه ای است که با استفاده از برگ انگور به وجود می آید.با وجود این که بسیاری از کشورها سالیان سال با استفاده از شواهد تاریخی کوشش کردند تا اختراع دلمه را به کشور خود نسبت بدهند. اما در نهایت در سال 2017 بود که کشور جمهوری آذربایجان توانست دلمه را به نام خود در لیست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. البته همچنان نیز در بین کشورهای این منطقه بر سر دلمه و پیداش آن درگیری های فرهنگی مختلفی وجود دارد.

همان طور که اشاره نمودیم شما می توانید انواع مختلفی از دلمه را در سراسر جهان مشاهده کنید. آشپزان با توجه به ذائقه و سلیقه خود کوشش می نمایند تا دلمه های مختلف و متنوعی را به وجود بیاورند.با این حال اگر بخواهیم مواد لازم و طرز تهیه دلمه برگ مو را به شما معرفی کنیم، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مواد لازم

گوشت چرخ نموده : 300 گرم

سبزی شامل پیازچه، گشنیز، تره، مرزه، شوید: 500 گرم (نکته مهمی که باید بدانید این است که با توجه به نوع دلمه ای که قصد درست کردن آن را دارید ضروری است تا از سبزی های مختلفی بهره ببرید)

برگ مو :200 گرم (می توان به جای آن از گیاهان دیگری نیز استفاده کرد)

برنج و لپه :1 پیمانه

آب :2 تا 3 لیوان

گردو :250 گرم

طرز تهیه دلمه برگ مو

برای تهیه دلمه ضروری است تا چند مرحله را طی کنید. به عنوان اولین گام برنج و لپه را جداگانه در آب قرار داده و اجازه دهید تا چند ساعت خیس شوند. سپس سبزی ها را با هم خرد کنید.مرحله بعدی برای تهیه دلمه این است که برگ مو را شسته و آن را در صافی قرار دهید. سپس برنج و لپه خیس خورده را نیم کوب کنید. بعد گوشت، سبزی، برنج و لپه را نمک و فلفل زده و مواد را به خوبی با هم ترکیب و مخلوط کنید.مایه به دست آمده را کمی تفت دهید و اجازه دهید تا رنگ گوشت قهوه ای بشود. سپس مقداری از مایه را بر روی هر یک از برگه ها قرار بدهید و آن ها را به صورت بقچه ای بپیچید.

شما می توانید به هر مقدار دلخواه که علاقمند هستید، مواد مختلفی مثل آبلیمو، سرکه، شکر، شیره و… را با هم مخلوط نموده و بعد از چیدن دلمه های درست شده در قابلمه این مواد را بر روی آن ها بریزید و مزه دلمه را تغییر دهید.یکی از نکات جالبی که باید در خصوص دلمه بدانید این است که این غذا درصد بسیار زیادی آهن دارد. دلمه برای بدن بسیار مفید است. به نحوی که آهن موجود در هر 100 گرم از برگ تازه درخت انگور، 7 برابر آهنی است که در 100 گرم میوه انگور وجود دارد.

به همین علت پیشنهاد ما این است که حتماً از برگ مو برای درست کردن دلمه بهره ببرید. موادی که به عنوان مایه در داخل برگ مو می ریزید نیز هر یک به صورت جداگانه دارای ارزش غذایی و ویژگی های مختلفی هستند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2203

به "دلمه برگ مو میراث دیروز؛ خوراک ثبت ملی امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلمه برگ مو میراث دیروز؛ خوراک ثبت ملی امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید