در حوزه کویرگردی باید فرهنگ سازی جدی صورت گیرد

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگاران، میزگرد آنالیز چالش ها و فرصت های گردشگری با موضوع رونق دادن به گردشگری در فصل زمستان و حضور فعالان حوزه گردشگری در تاریخ 7 آذر ماه 97 در دفتر خبرنگاران برگزار گردید.

در حوزه کویرگردی باید فرهنگ سازی جدی صورت گیرد

بهروز بذرافشان مدیرفنی آژانس جاده ابریشم در این میزگرد درباره توریستی در زمستان گفت: در این فصل با آغاز سرما مسافران به منطقه ها گرمسیری تمایل بیشتری نشان می دهند از جمله کویر که از شرایط آب و هوایی و محدود شدن خزندگان سمی می توان گفت که زمستان برترین فصل برای سفر به کویر است.

کویرگردی از اصل خود منحرف شده است

این فعال توریستی در زمینه تورهای داخلی بیان نمود: در کنار تورهای مختلف در منطقه ها کویری، تورهای دیگری مثل تور قشم نیز مطرح می شوند؛ بازار این منطقه ها، سرگرمیات و هوای مناسب در فصل زمستان و جاذبه های متفاوت توریستی از جمله غار خوربس، جزایر ناز، دره ستاره ها، روستای برکه خلف و بازارچه صنایع دستی موجب رونق این گونه تورها شده است.وی درباره فرهنگ کویرگردی گفت: در خصوص حوزه کویرگردی نیازمند بازنگری و فرهنگ سازی جدی هستیم. در حال حاضر مخاطبان ما تغییر نموده اند و می توان گفت کویرگردی از اصل خود منحرف شده است. مخاطب دنبال این نیست که به کویر برود تا بافت کویر را ببیند، بلکه افراد، بیشتر در پی سرگرمی و خوشگذرانی هستند. به طور تقریبی 10 درصد از مسافران ما تور را در معنای واقعی خود می خواهند.

همراهی ناگزیر برگزارنمایندگان تور با سلیقه مسافران

مدیرفنی آژانس جاده ابریشم با بیان اینکه در حال حاضر برگزارنماینده های تور، باید با سلیقه مسافران از روی ناچاری همراه شوند، چرا که اگر طبق خواست مشتری عمل ننمایند همین تعداد اندک توریست را نیز از دست می دهند، اضافه نمود: خواست ما این نیست که مثلا در تور کویر از اصول اساسی کویرگردی دور شویم ولی مجبور می شویم به این کار تن دهیم. البته ما برای مجذوب نماینده تر کردن این نوع سفرها و فرهنگ سازی در زمینه توریستی کویر، گزینه هایی را به سفرهای خود اضافه نموده ایم؛ دور هم نشینی کنار آتش، برگزاری شب شعر، بازدید از جاذبه های دیدنی کویر از این جمله است.وی در ادامه این میزگرد درباره توریستی ساحلی بیان نمود: سواحل شمالی کشور از نظر پیشرفت و موقعیت برای مسافران مناسب تر است. هرچند که در فصل زمستان از حجم مسافران این منطقه ها کم می گردد اما بعضی از افراد به دلایل مختلفی همانند جاذبه های توریستی و خرید از بازارها به این منطقه ها سفر می نمایند.

حمایتی از متولیان دولتی ندیدیم

بذرافشان در جمع بندی موضوعات مطرح شده در این میزگرد گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و توریستی حامی ماست اما در واقع حمایتی از سوی متولیان دولتی ندیدیم و در بخش قانونگذاری نیز قانون مدونی نداریم؛ از این سازمان انتظار می رود رسیدگی بهتری در فضای توریستی داشته باشد تا بتوانیم به رونق این صنعت یاری کنیم. دادن مجوزهای بیش از حد، فروش های اینترنتی بدون نظارت و برگزاری تورهای بدون مجوز باعث شده است تا در کار ما خللی ایجاد گردد و موضوع توریستی تحت الشعاع قرار بگیرد. آژانس ها و فعالان حوزه توریستی با سختی بسیاری روبه رو هستند و با وجود این مسائل، تنها برای ادامه حیات این صنعت به فعالیت خود ادامه می دهند.

منبع: همگردی
انتشار: 20 دی 1401 بروزرسانی: 20 دی 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2292

به "در حوزه کویرگردی باید فرهنگ سازی جدی صورت گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در حوزه کویرگردی باید فرهنگ سازی جدی صورت گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید