ثبت اختراع کیت رنگ سنجی بر پایه نانوذرات طلا جهت تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت

به گزارش مجله عکسها، تهران (پانا) - کیت رنگ سنجی اختراعی عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی که برپایه نانوذرات طلا ساخته شده و امکان تشخیص دقیق و سریع کیفی و کمی یون نیتریت را فراهم می نماید در اداره ثبت اختراعات ایران ثبت شد.

ثبت اختراع کیت رنگ سنجی بر پایه نانوذرات طلا جهت تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت

بر اساس گزارش پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، فروغ قاسمی، عضو هیأت علمی بخش نانوتکنولوژی و مخترع این کیت اعلام کرد: نیتریت از جمله ترکیبات نیتروژنه است که علی رغم مفید بودن در سطوح کم در غلظتهای بالا، اثرات بسیار نامطلوبی بر محیط زیست، سلامت انسان و دیگر موجودات زنده دارد و از این رو، کنترل دقیق، سریع و در محل نیتریت، حائز اهمیت است.

وی توضیح داد: روش های آزمایشگاهی با وجود حساسیت بالا به علت گران بودن، زمانبربودن و احتیاج به اپراتور آموزش دیده، چندان رضایت بخش نیستند و بنابراین ضروری است روش های ساده، کم هزینه، دارای حساسیت ذاتی بالا و با قابلیت پاسخ سریع و با کاربری آسان توسعه یابند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه با بیان این که روش های رنگ سنجی مبتنی بر نانوذرات پلاسمونیک به ویژه نانومیله های طلا به علت ویژگیهای مطلوب شیمیایی و نوری نسبت به روشهای دیگر فزونی دارند، اعلام کرد: حسگر طراحی شده در این اختراع بر اساس برهمکنش نانوحسگر پلاسمونی و نیتریت عمل می نماید که به صورت تغییر رنگ و طیف، تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت را میسر می نماید. در این اختراع از نانوذرات طلا با ساختار میله ای شکل به عنوان عنصر شناساگر و از اکسیداسیون نانوذرات به عنوان مکانیسم سنجش استفاده شده است.

به گفته دکتر قاسمی، تشخیص کیفی براساس مشاهده گستره وسیعی از رنگ ها شامل قهوه ای، سبز، آبی، بنفش، صورتی و آبی است؛ بنابراین این امکان وجود دارد که با چشم غیرمسلح و در محل از مقادیر نیتریت در نمونه های حقیقی آگاه شویم. تشخیص کمی نیز بر اساس طیفهای اسپکتروفتومتری و با استفاده از منحنی کالیبراسیون میباشد.

وی با بیان این که کارایی عملی حسگر پیشرفته در مشخص نیتریت و نیترات در نمونه های آب، عصاره خاک و محصولات غذایی تأیید و کیت ساخته شده بر این اساس به عنوان اختراع ثبت شده است، توضیح داد: روش نو پیشنهادی به عنوان یک روش مناسب و قابل رقابت با سایر روش های میزان گیری نیتریت - نیترات، معرفی شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2074

به "ثبت اختراع کیت رنگ سنجی بر پایه نانوذرات طلا جهت تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت اختراع کیت رنگ سنجی بر پایه نانوذرات طلا جهت تشخیص کیفی و کمی یون نیتریت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید