معین عرصه و حریم آق تپه

به گزارش مجله عکسها، برنامه حدس آق تپه دربرگیرنده هفت دوره فرهنگی برای معین عرصه و پیشنهاد حریم آن و تهیه نقشه هایی با ضوابط حفاظتی مناسب، به منظور حفاظت و جلوگیری از آسیب های بیشتر در آینده انجام گرفت.

معین عرصه و حریم آق تپه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، نعمت ا... سراقی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز چهارشنبه 9 آبان 97 با اعلام این خبر گفت: موقعیت جغرافیایی (واقع شدن در جهت کریدور طبیعی دشت تهران - قزوین) ، وسعت استقرار و ضخامت قابل توجه نهشته ها باستانی و وجود توالی فرهنگی از هزاره ششم تا دوره اسلامی ، سبب اهمیت آق تپه در مطالعات باستان شناختی کشور به ویژه حوزه فلات مرکزی شده است.

این باستان شناس اضافه نمود: در حال حاضر با گسترش و توسعه روزافزون بافت و همچنین معابر شهری، این تپه در شرایط حفاظتی نامناسبی قرار گرفته است از این رو روشن کردن وضعیت عرصه و حریم آق تپه و ارایه ضوابط حفاظتی مناسب برای آن، برای ارایه راهکارهای مناسب در مورد راهنمایی و نحوه ساخت و سازهای عمرانی و شهری پیرامون آن، کاملاً لازم است.

او با تشریح موقعیت قرار گیری آق تپه اضافه نمود : تپه یاد شده تا حدودی سالم و دست نخورده است و تحت تملک شخصی واقع شده است.

در برگیرنده 7دوره فرهنگی

سراقی توضیح داد: بر اساس داده های فرهنگی به دست آمده ، هفت دوره فرهنگی (اواخر هزاره ششم تا هزاره سوم پیش از میلاد ، فرهنگ سفال خاکستری ، دوره تاریخی و دوره اولیه اسلامی) در آق تپه قابل شناسایی است.

او گفت: تپه باستانی آق تپه در سال 1377 با شماره 2257 کد 3 ، توسط حسن قراخانی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: در سال 1380 ابوالقاسم حاتمی سرپرست هیئت آنالیز و شناسایی آثار باستانی و فرهنگی - تاریخی حوزه فرمانداری کرج بخش مرکزی این تپه را آنالیز و آثاری از هزاره پنجم ، چهارم و اول پیش از میلاد را مورد شناسایی قرار داد.

او هدف اصلی از برنامه برآورد آق تپه را معین عرصه و پیشنهاد حریم آن و ارایه گزارش مستند و تهیه نقشه ها با ضوابط حفاظتی مناسب، برای حفاظت و جلوگیری از آسیب های بیشتر به این اثر تاریخی در آینده اظهار داشت.

سراقی گفت: مطالعه و طبقه بندی یافته های فرهنگی بدست آمده از برآورد، چگونگی دامنه گسترش تپه و استقرارهای آن، محاسبه دقیق مساحت تپه و همچنین مطالعه ویژگی های محیطی در پیرامون آن از دیگر اهدافی است که در این برنامه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

او با بیان اینکه عملیات معین عرصه و حریم تپه باستانی آق تپه با ایجاد 15 گمانه انجام گرفت توضیح داد: عرصه و حریم درجه 1 آق تپه با توجه به داده های فرهنگی به دست آمده از گمانه های حفر شده ، عوارض طبیعی و مصنوعی موجود در پیرامون تپه صورت گرفت.

برنامه برآورد به منظور معین عرصه و پیشنهاد حریم آق تپه مهر شهر کرج البرز با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، انجام گرفت.

آق تپه (تپه سفید) در جنوب مهر شهر ، در انتهای خیابان ولیعصر (بوستان) ، 200 متری روستای حسین آباد واقع شده و طول تپه 195 ، عرض آن 157 و ارتفاع آن از سطح زمینهای اطراف حدود 8 متر است.

در روی تپه جاده ای میانبر محل تردد اهالی منطقه و موتور سواران است. بر فراز و دامنه های آق تپه در جهات مختلف انبوه درختان ، جوی آب و پشته هایی قابل مشاهده است.

در چهار جهت تپه جاده آسفالته ای کشیده شده است و به طور کلی در شمال و جنوب تپه منازل مسکونی ، در شرق موتور خانه و اراضی کشاورزی ، در غرب اراضی بایر و در جنوب غرب اراضی کشاورزی واقع شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 369

به "معین عرصه و حریم آق تپه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معین عرصه و حریم آق تپه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید