برنامه های روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اعلام شد

به گزارش مجله عکسها، فاطمه داوری در آستانه روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در جمع خبرنگاران با اشاره به پیشینه شکل گیری شورای بناها و محوطه ها و انگیزه نام گذاری 18 آوریل به این عنوان با هدف ایجاد فرصت گفتمان و توجه به ظرفیت های حوزه میراث فرهنگی، اظهار کرد: ایکوموس (شورای بین المللی بناها و محوطه های تاریخی) در پی این است که از دل بناها و محوطه ها، دانش و رهیافتی را دریافت کنیم، از همین رو هر سال تحولاتی را در زمینه اقدامات اقلیمی رقم بزنیم. از همین رو هر سال شعاری را به این روز اختصاص می دهد که سال گذشته تغییرات اقلیمی و سال جاری تحولات میراث فرهنگی برای روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در نظر گرفته شده که محور برنامه های سال جاری ما است.

برنامه های روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اعلام شد

مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی با بیان این که نگاه تحول آفرین، محور دیگری برای برنامه ریزی های سال جاری بوده تا تحول های بنیادی را رقم بزنیم، اضافه کرد: در گام نخست باید بتوانیم مردم و بهره برداران را توانمند کنیم که بانی حفاظت باشند، بر همین اساس برای اختصاص بسته حمایتی و تسهیلات بازسازی در بافت های تاریخی توافق شد.

داوری اضافه کرد: نهایت همکاری با دستگاه های متولی حفاظت که دارای حوزه اشتراکی فعالیت با ما هستند رویکرد دیگر ما بوده، مثل اقدام مشترک با بنیاد مسکن و احیا 100 روستای تاریخی که اقدام مشابهی را با اوقاف در پیش داریم.

مدیرکل بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در ادامه با اشاره به برنامه روز جهانی بناها و محوطه، از برگزاری چهار نشست علمی با موضوع تغییرات اقلیمی از جمله سیل، زلزله و فرونشست، با توجه به درگیری اصفهان با فرونشست، سیل یزد و زلزله خوی اطلاع داد و اضافه کرد: نشست علمی خوانش دانش بومی و سنتی بافت چ های تاریخی نیز در شیراز برگزار می گردد.

داوری بعلاوه از تجلیل کنشگران و فعالان میراث فرهنگی در روز 29 فروردین ماه، همزمان با روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی و برگزاری دو نمایشگاه در حوزه فناوری شناختی میراث فرهنگی و تحولات بازسازی اطلاع داد.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2334

به "برنامه های روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه های روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید