برد های پردازش سطح بالا با تولیدات ایران ساخت تأمین می گردد

به گزارش مجله عکسها، شرکت های ایرانی با تکیه بر توان داخلی 70 درصد احتیاج صنایع به برد های پردازش سطح بالا را در کشور تامین می نمایند.

برد های پردازش سطح بالا با تولیدات ایران ساخت تأمین می گردد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محصولات با فناوری بالا و در اصطلاح high tech در صدر فهرست تحریم های بین المللی علیه کشورمان قرار دارند؛ بنابراین فراوری داخلی آن ها از چند جهت دارای اهمیت است. یکی تامین احتیاج های داخل، دیگری حفظ حرکت در مرز های دانش و در نهایت ایمنی در برابر تکانه های سیاسی و مالی در عرصه جهانی.

شرکت دانش بنیان مهندسی محققان یاسین این مهم را با فراوری و عرضه برد های الکترونیکی با قدرت پردازش بالا به انجام رسانده است. به بیان دیگر سامانه پردازش ابری یاسین در پی احساس احتیاج به پردازش الگوریتم های پیچیده و حجم بالای داده های رایانه ای متولد شده است.

پس از این که ناتوانی پردازشگر های رایانه ای در محاسبه های سنگین ثابت شد، سخت افزار های پردازش موازی به شدت مورد توجه قرار گرفتند.

فناوری FPGA به عنوان بهینه ترین بستر پردازش موازی مطرح می گردد که توانایی تحویل قدرت پردازش متوسط 10 برابر نسبت به پردازنده های مرکزی گرافیکی معمول و GPU و 10 تا هزار برابر نسبت به یک پردازنده سطح بالا برخوردار است.

به گفته هادی ده دست مدیرعامل شرکت دانش بنیان محققان یاسین، برد های پردازش بالا در تمام صنایع کشور از دفاعی گرفته تا آب و هوا و نفت و تجهیزات پزشکی، کاربرد دارد.

این فعال فناور، از اهمیت راهبردی فراوری بومی این پردازشگر ها می گوید و ادامه می دهد: فراوری این پردازشگر ها علاوه بر نقش اثرگذاری که در رونق فراوری ملی و افزایش اشتغال دارد، اثر تحریم ها را کاهش می دهد و در نتیجه به کاهش وابستگی اقتصاد به نفت یاری می نماید.

ده دست در بخش دیگری از گفت و گوی خود با پایگاه خبری معاونت علمی ریاست جمهوری ضمن یادآوری وجود محصولات مشابه داخلی و خارجی برای برد های فراوریی شرکت محققان یاسین، این شرکت را اولین ارائه دهنده پردازش ابری بر بستر FPGA در کشورمان معرفی می نماید.

آن چه فراوریات دانش بنیان این شرکت را در مقایسه با نمونه های داخلی و خارجی منحصر به فرد می نماید، نوع طراحی آن ها است که با استفاده از دانش فنی بومی و به دست نیروی انسانی متخصص دانشگاهی، نسبت به دیگر نمونه های موجود، قابلیت ها بهتری دارد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان محققان یاسین با بیان این مطلب، ادامه می دهد: در حال حاضر 30 درصد احتیاج صنایع داخلی کشورمان به برد های پردازش بالا از طریق محصولات خارجی و بقیه از طریق نمونه های داخلی تامین می گردد.

وی تاکید می نماید: به طور کلی واردات برد های پردازش بالا به دلیل داشتن فناوری پیچیده متاثر از شرایط تحریم است و یا بسیار سخت است، یا در صورت وارد کردن خدمات پس از فروش ندارند و در عمل قابل استفاده نیستند یا استفاده از آن ها با چالش هایی همراه است.

بنا به گفته ده دست، صادرات این محصولات هم مانند واردات آن ها تحت تاثیر شرایط تحریم است. در عین حال که بازار داخلی به دلیل احتیاجی که به برد های پردازش بالا دارد به اندازه کافی سودده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 595

به "برد های پردازش سطح بالا با تولیدات ایران ساخت تأمین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برد های پردازش سطح بالا با تولیدات ایران ساخت تأمین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید