بازار سنتی بخش مهمی از هویت شهر قم است

به گزارش مجله عکسها، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشات منتشر شده، بازار سنتی بخش مهمی از هویت شهر قم است.

بازار سنتی بخش مهمی از هویت شهر قم است

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم با اشاره به بازدید میدانی مدیر کل امور شهری، روستایی و شوراهای استاندار، معاون دادستان و بعضی مدیران دستگاه های اجرایی و خدماتی و شرکت های زیرساخت استان از بازار کهنه قم گفت: مباحث زیربنایی، امنیت و ایمنی محیط بازار از جمله مسائل و درخواست های مطرح شده از سوی بازاریان و کسبه در این بازدید بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم اضافه نمود: معارضاتی در حوزه آب، برق و گاز وجود دارد که در بازدید میدانی این معارض ها رفع می گردد.

وی ادامه داد: جانمایی علمک ها و لوله کشی های گاز شهری مغازه ها و منازل مسکونی در راستا طرح و بعلاوه ساماندهی سیم های برق و تلفن براساس نظرات کارشناسان میراث فرهنگی، بعضی مصوبات بازدید میدانی دستگاه های اجرای استان از بازار کهنه قم بود.

ارجمندی اضافه نمود: بعلاوه موضوع انتقال اصناف مزاحم و حذف ترافیک از بازار کهنه برای حراست از این بنای تاریخی در این بازدید میدانی تاکید شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم در ادامه با اشاره به تفاهم نامه همکاری شهرداری قم و اداره کل میراث فرهنگی در ساماندهی مجموعه تاریخی بازار قم اظهار کرد: طبق تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم نامه، عملیات بازسازی سقف و بام مجموعه بازار تاریخی قم شامل بازار کهنه، نو و تیمچه با هزینه حدود 5 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی شروع شد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری با کف سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل نموده، گفت: مشارکت و همراهی کسبه، دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی در احیای بازار سنتی قم مورد تاکید است.

ارجمندی در ادامه از مشارکت اداره کل میراث فرهنگی با کسبه بازار تاریخی برای ساخت درهای چوبی مغازه ها اطلاع داد و گفت: در قالب طرح بازسازی مشارکتی اداره کل با مالکان 50 درصد از هزینه ها تامین می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بازار سنتی قم را بخشی از هویت تاریخی و شناسنامه شهر دانست و اضافه نمود: بازار کهنه قم برای ساماندهی و تبدیل شدن به بازارچه دائمی صنایع دستی نیازمند تسهیلات و همکاری سایر دستگاه های اجرایی است.

وی گفت: با بهسازی و زیباسازی فضای بازار تاریخی میتوان جذابیت های بصری را برای گردشگران به ارمغان آورد.

منبع: همگردی
انتشار: 27 تیر 1401 بروزرسانی: 27 تیر 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2195

به "بازار سنتی بخش مهمی از هویت شهر قم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار سنتی بخش مهمی از هویت شهر قم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید