اگر این نشانه ها را دارید ویتامین C بدنتان کم است

به گزارش مجله عکسها، کمبود ویتامین سی (ویتامین C) علائمی دارد که با شناسایی زودتر کمبود این ویتامین می توان برای برطرف این مشکل اقدام کرد. در این مطلب نشانه های کمبود ویتامین C در بدن آمده است که البته می تواند با توجه به شدت آن در اشخاص مختلف بروز متفاوتی داشته باشد.

اگر این نشانه ها را دارید ویتامین C بدنتان کم است

به گزارش همشهری به نقل از seebmagazine، کمبود ویتامین سی (ویتامین C) علائمی دارد که با شناسایی زودتر کمبود ویتامین سی (ویتامین C) می توان برای رفع این مشکل اقدام کرد. با توجه به شدت و مدت کمبود، اثرات کمبود ویتامین سی (ویتامین C) می تواند در اشخاص مختلف متفاوت باشد و یک مورد یا همۀ موارد زیر را شامل گردد:

تغییرات پوست

ویتامین سی (ویتامین C) در فراوری کلاژن نقش دارد که یک پروتئین ساختاری مهم در پوست، مو، مفاصل، استخوان ها و رگ های خونی است. اگر سطح ویتامین سی (ویتامین C) پایین باشد، بیماری کراتوزپیلاریس ممکن است ایجاد گردد که یک بیماری پوستی است و در آن پوست خشن و به اصطلاح پوست مرغی می گردد.

پوست سالم حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی (ویتامین C) است که از پوست در برابر آسیب های اکسیداتیو مانند نور خورشید یا آلاینده ها محافظت می نماید. کمبود ویتامین سی می تواند باعث خشکی و چروک شدن پوست گردد.

یکی دیگر از اثرات کمبود ویتامین سی بر پوست، کبود شدن آسان پوست است؛ چراکه کمبود ویتامین سی منجر به کمبود کلاژن و ضعیف شدن دیوارۀ عروق خونی می گردد که باعث می گردد عروق خونی به سادگی پاره شوند. این حالت یکی از اولین علائم آشکار ناشی از کمبود ویتامین سی است.

اثر دیگر کمبود این ویتامین بر پوست، بهبود کندتر زخم هاست؛ چراکه کمبود ویتامین سی موجب اخلال در فراوری بافت نو می گردد. این مورد یک نشانۀ پیشرفته از کمبود این ویتامین است.

غیر نرمال شدن مو ها

مو ها در حالت طبیعی و نرمال، به شکل صاف، هر ماه چند سانتی متر رشد می نمایند. یکی از اثرات کمبود ویتامین سی نقص در ساختار موهاست که باعث ایجاد مو های خمیده، پیچ خورده و چوب پنبه ای شکل می گردد. در این حالت مو ها اغلب نمی توانند خیلی رشد نمایند و بلند شوند و احتمال شکستن و ریزش دارند. این حالت پس از یک ماه درمان رفع می گردد.

از دیگر اثرات کمبود ویتامین سی بر مو ها این است که فولیکول مو به رنگ قرمز روشن درمی آیند. در این حالت رگ های خونی ریز در اطراف فولیکول مو می شنمایند و باعث ایجاد لکه های کوچک قرمز روشن در اطراف فولیکول های مو می شوند که یکی از اثرات کمبود شدید ویتامین سی است. این حالت پس از دو هفته درمان رفع می گردد.

تغییرات ناخن ها

کمبود ویتامین سی می تواند در ساختار ناخن ها هم خلل ایجاد کند که باعث ایجاد ناخن های قاشقی شکل می گردد که نازک و شنماینده هستند. در این حالت ممکن است لکه ها یا خطوط قرمز بر روی ناخن وجود داشته باشند که ناشی از خون ریزی رگ های ظریف است. برخلاف دو مورد دیگر، تغییرات ناخن در کمبود ویتامین سی تشخیص دادنی نیستند.

تغییرات مفاصل و استخوان ها و دندان ها

کمبود ویتامین سی (ویتامین C) اغلب باعث درد شدید مفاصل می گردد. در موارد شدید، خون ریزی در مفاصل رخ می دهد و باعث تورم دردناک می گردد. ویتامین سی برای تشکیل استخوان مهم است و کمبود آن می تواند خطر ایجاد استخوان های ضعیف و شنماینده را افزایش دهد.

کمبود ویتامین سی می تواند موجب خون ریزی لثه ها نیز بگردد که هم به علت تضعیف دیوارۀ عروق آن ها و هم به علت اختلال در بافت لثه است. اگر این حالت تشدید گردد، می تواند باعث از دست رفتن دندان ها نیز بگردد.

ضعف سیستم ایمنی

مطالعات صورت گرفته نشان دادند که، ویتامین سی در بسیاری از سلول های ایمنی ذخیره می گردد و به آن سلول ها در فرایند از بین بردن عوامل بیماری زا یاری می نماید.

کمبود ویتامین سی موجب تضعیف عملکرد سیستم ایمنی می گردد و خطر عفونت های شدید مانند ذات الریه را افزایش می دهد. افراد مبتلابه اسکوربوت اگر درمان نشوند، درنهایت به علت ضعف شدید سیستم ایمنی بر اثر ابتلا به عفونت های مختلف می میرند.

کم خونی فقر آهن طول کشیده

آهن در ساخت سلول های خونی استفاده می گردد و اگر کمبود آهن وجود داشته باشد، کم خونی ناشی از فقر آهن ایجاد می گردد. ویتامین سی برای جذب آهن برخی از غذا ها لازم است و درصورتی که کمبود ویتامین سی وجود داشته باشد احتمالاً کم خونی فقر آهن نیز ایجاد می گردد.

سایر علائم کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین c بر روی خلق نیز اثر می گذارد و می تواند علائمی مثل خستگی، ضعف و بدخلقی را ایجاد کند.

کمبود ویتامین سی می تواند باعث افزایش چربی بدن و افزایش وزن نیز بگردد.

مصرف ناکافی ویتامین سی ممکن است التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن افزایش دهد.

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2209

به "اگر این نشانه ها را دارید ویتامین C بدنتان کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر این نشانه ها را دارید ویتامین C بدنتان کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید