استولتنبرگ: روابط با روسیه در پایین ترین سطح است، چین دشمن ما نیست

به گزارش مجله عکسها، دبیرکل ناتو گفت: روابط ائتلاف با روسیه در پایین ترین سطح از زمان سرانجام جنگ سرد قرار گرفته است. اما در حال ورود به یک جنگ سرد تازه نیستیم و چین هم دشمن ما یا مخالف ما نیست.

استولتنبرگ: روابط با روسیه در پایین ترین سطح است، چین دشمن ما نیست

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، انتظار میرود رهبران ناتو در نشست امروز (دوشنبه) به تصویب یک مفهوم استراتژیک نو برای این ائتلاف نظامی تحت اسم ناتو 2030 متعهد شوند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیش از شروع نشست ائتلاف به خبرنگاران گفت: روابط ائتلاف با روسیه در پایین ترین سطح از زمان انتها جنگ سرد واقع شده است. او تاکید نمود: این به علت اقدامات خصمانه روسیه است. اطمینان دارم که رهبران ناتو رویکرد دوسویه ما در قبال روسیه را که دفاع قدرتمند به همراه مصاحبهست، تایید خواهند کرد.

استولتنبرگ بعلاوه گفت ناتو برای مصاحبه با مسکو کوشش میکند، حقیقتی که به گفته او نشانه ضعف نیست. دبیرکل ناتو تاکید نمود: مصاحبه، تا زمانی که ما متحد باشیم، تا زمانی که ما قدرتمند باشیم، در واقع نشانه قدرت است، پس ما میتوانیم با روسیه مذاکره کنیم.

او گفت: ما شاهد الگوی رفتاری روسیه با اقدامات خصمانه علیه همسایگانش اوکراین و گرجستان هستیم. بعلاوه حملات سایبری، حملات هیبریدی، مسموم کردن ها هم هستند. البته این چیزی است که موجب وخامت روابط ناتو و روسیه شده است و روابط ما اکنون در پایین ترین سطح از زمان انتها جنگ سرد است. اما ناتو در حال تطبیق خود است، ناتو در حال واکنش است و هم اکنون ما با آمادگی بالا در جبهه شرقی بزرگترین دفاع جمعی را به نمایش گذاشتیم و از سال 2014 هر ساله بودجه دفاعی را افزایش دادیم.

این اخبار در شرایطی منتشر میگردد که رئیس جمهوری آمریکا طی روزهای آینده قرار است با رهبر روسیه ملاقاتی حضوری داشته باشد. این نشست اولین ملاقات جو بایدن به اسم رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود. پیشتر این دموکرات وعده داد تا رویکرد سختگیرانه ای در قابل ولادیمیر پوتین در پیش بگیرد.

دبیرکل ناتو بعلاوه از ملاقات جو بایدن با پوتین در این هفته استقبال کرد. به گفته او، کنترل تسلیحات بحث مهمی است و ناتو از تمدید استارت نو استقبال میکند و باید پیشرفت بیشتری در کوششهای کنترل تسلیحات انجام گردد. او مهمترین پیغام را خطاب به روسیه دانست که بداند نمیتواند ناتو را دودسته کند. او گفت، ناتو در پیغامش اتحاد دارد و به ترکیب بازدارندگی و دفاع و بعلاوه مصاحبه معتقد است.

دبیرکل ناتو امروز بعلاوه گفت، انتظار میرود بعد از این نشست کشورهای عضو ائتلاف موضع آشکاری در قبال چین در بیانیه انتهای اتخاذ نمایند. با این حال او گفت که ائتلاف ناتو پکن را دشمن خود قلمداد نمیکند.

استولتنبرگ تاکید نمود: ما در حال ورود به یک جنگ سرد نو نیستیم و چین هم دشمن ما یا مخالف ما نیست، اما ضروری است تا ما به اسم یک ائتلاف به این چالشهایی که از جانب چین برای امنیتمان ایجاد میگردد، رسیدگی کنیم.

او اضافه کرد: بعلاوه انتظار دارم که متحدان در خصوص لحن این بیانیه به توافق برسند و شما باید به یاد داشته باشید که برای 18 ماه گذشته اولین بار است که ناتو بطور متفق القول چین را خطاب قرار داده است. در مفهوم استراتژیک فعلی ما، به نام چین اشاره ای نشده است. در اجلاس لندن در سال 2019 ما یک جمله خطاب به چین داشتیم. این بار یک موضع روشن و متحد از طرف متحدان در خصوص چین خواهیم داشت.

استولتنبرگ گفت امروز فصل نوی در روابط ترانس آتلانتیک گگردده میگردد. به گفته او، رهبران طیفی از مسائل به ویژه روسیه را مورد بحث قرار میدهند. او بعلاوه گفت، رهبران ناتو از فرصت رایزنی با رئیس جمهوری آمریکا پیش از ملاقات روز چهارشنبه او با پوتین استقبال مینمایند.

او با بیان اینکه امروز در خصوص چین هم بحث خواهد شد، گفت: البته فرصتهایی هست و ما باید در مسائلی نظیر تغییر اقلیمی و کنترل تسلیحاتی با چین تعامل داشته باشیم. اما تقویت نظامی چین، رشد نفوذ و رفتار ارعاب آمیز هم چالشهایی را برای امنیت ما ایجاد میکند و ما باید به اینها در ائتلاف رسیدگی کنیم. با این پیش زمینه، رهبران ناتو امروز روی یک دستورکار پیشرو تحت اسم ناتو 2030 توافق خواهند کرد.

استولتنبرگ اضافه کرد: این درباره چگونگی تقویت دفاع جمعی ما، چگونگی تقویت مقاومتمان و تقویت فزونی فناوری ماست. و برای اولین بار در تاریخ ناتو، مساله اقلیم و امنیت بحث مهمی در ائتلاف ما شده است. برای اجرای تمام اینها به تامین سطح بالاتر از آرمان خودمان احتیاج داریم. و بنابراین ما باید بیشتر سرمایه گذاری کنیم. خوشحالم که در راستا درستی قرار داریم. ما اکنون برای هفت سال متوالی افزایش هزینه دفاعی در سراسر ائتلاف اروپایی و کانادا داریم و این متحدان در مجموع 260 میلیارد دلار دیگر برای امور دفاعی تخصیص داده اند.

دبیرکل ناتو گفت: بنابراین روی هم رفته کاملا مطمئن هستم که تصمیماتی که امروز خواهیم گرفت، یک پیغام قوی از وحدت، عزم استوار و اینکه ما ناتو را در عصر رقابت جهانی قویتر میکنیم، میفرستد.

استولتنبرگ در ادامه در پاسخ به سوالاتی گفت: ما در حال سرانجام دادن به ماموریت نظامی در افغانستان هستیم اما همچنان به حمایت از افغانها ادامه خواهیم داد و از نیروهای امنیتی افغان پشتیبانی به عمل می آوریم. بخشی از این کار به وسیله حضور غیرنظامی خودمان انجام میگردد که از آن روش ما پشتیبانی و رایزنی در اختیار نهادهای امنیتی افغان قرار میدهیم. بعلاوه ما به تامین اقتصادی برای نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهیم داد. این تعهدی است که همه متحدان داده اند.

بعضی از متحدان ناتو اکنون مصاحبههای مستقیم دارند، به ویژه ایالات متحده، ترکیه و دیگران و بحث درباره تامین امنیت فرودگاه کابل است. ما حدود 20 سال آنجا بودیم و قصدی نداشتیم که تا ابد آنجا بمانیم. اما از خطراتی که تصمیم خروج نظامیان به همراه دارد، آگاه هستیم اما همزمان ما به پشتیبانی از افغان ها ادامه خواهیم داد.

وی بعلاوه توضیح داد: انتظار دارم که متحدان ناتو تصمیماتی را که قبلاً گرفته ایم مجددا تایید و تصدیق نمایند، به ویژه در اجلاس بخارست که ما به وضوح اظهار داشتیم که گرجستان به عضویت آن در خواهد آمد، اما ما هیچ تاریخی اعلام نکردیم و امروز هم هیچ تاریخی ارائه نمیدهیم. تمرکز ائتلاف روی اجرای اصلاحات داخلی هم در گرجستان و هم اوکراین است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1825

به "استولتنبرگ: روابط با روسیه در پایین ترین سطح است، چین دشمن ما نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استولتنبرگ: روابط با روسیه در پایین ترین سطح است، چین دشمن ما نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید