12 نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی

به گزارش مجله عکسها، آیا شما هم به مراقبت از پوست موقع خانه تکانی اهمیت می دهید؟ اگر جوابتان منفی است، پس حتما در خصوص عواقب استفاده از انواع شوینده ها و تاثیر آنها بر پوستتان باخبر نیستید. خشکی پوست دست، پا، لب و صورت، ایجاد حساسیت پوستی و حتی ایجاد مو خوره، تنها بعضی از عوارض عدم مراقبت از پوست موقع هستند. در این مقاله از در ، به نکات مراقبت از پوست در زمان خانه تکانی می پردازیم و کارهای پیشگیرانه ای را که باید برای مراقبت پوست در هنگام خانه تکانی انجام دهید، به شما گوشزد می کنیم.

12 نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی

چرا مراقبت از پوست دست در خانه تکانی مهم است؟

با اهمیت دادن به اصول مراقبت از پوست موقع خانه تکانی، می توانید از سلول های پوستتان محافظت کنید. در نتیجه با این کار سلامت پوست تضمین شده و از تحریک و خشکی آن پیشگیری می کنید.

مراقبت نامناسب از پوست منجر به پیری زودرس آن می گردد. پس برای جلوگیری از این عارضه، باید رطوبت دستتان را حفظ کنید تا پوستی انعطاف پذیر و سالم داشته باشید. نباید فراموش کنید که دست ها و گردن شما، اولین نشانه های پیری را نشان می دهند.

این موضوع به علت عدم مراقبت از پوست اتفاق می افتد. به طور کلی و مخصوصا در زمان خانه تکانی باید انجام را جدی تر بگیرید.

اصول و روش های مراقبت از پوست موقع خانه تکانی

1- دستکش بپوشید

اولین قدم برای مراقبت از پوست در خانه تکانی عید، استفاده از دستکش های پلاستیکی است. استفاده از شوینده های مختلف باعث ایجاد آسیب به پوست و خشک شدن دست ها می گردد. برای جلوگیری از این آسیب ها، نباید پوست دستتان به صورت مستقیم با مواد شوینده تماس پیدا کند.

اگر به لایه داخلی دستکش های آشپزخانه حساسیت دارید، اول یک دستکش نخی تمیز بپوشید و بعد دستکش را دست کنید. با این کار از تعریق دست ها و در نتیجه ابتلا به بیماری های پوستی هم جلوگیری به عمل می آید. اما برای گرفتن گرد و غبار روی وسایل خانه، همان دستکش نخی کفایت می نماید.

2- کرم یا ژل مرطوب نماینده پوست بزنید

استفاده از ژل های ضد عفونی نماینده، همراه با شستن مداوم دست ها، پوست حساس دست هایمان را خراب می نماید. حالا اگر از شوینده های شیمیایی هم برای تمیز کردن وسایل و سطوح بهره ببرید، شرایط وخیم تر خواهد شد.

مطالعات نشان داده است، زمانی که از استفاده نکنیم، پوست دست، زبر، خشن و خشک تر می گردد. حتی این خشکی می تواند در بعضی افراد منجر به درماتیت تماسی تحریک نماینده گردد.

استفاده از کرم دست مناسب، پس از شست وشو و استفاده از شوینده ها می تواند به سرعت رطوبت را بازگرداند و از خشکی، زبری و آسیب پوست جلوگیری کند. ضمناً موقع خانه تکانی حتما از مرطوب نماینده هایی بهره ببرید که پایه آنها آب است و دست را چرب نمی نمایند.

چون چربی موجود در کرم ها، می تواند منافذ پوست را ببندد و اثر منفی بر سلامت پوست داشته باشد.

3- بعد از کرم زدن دستکش نخی بپوشید

اگر بعد از انجام خانه تکانی، دستتان حسابی خشک و حساس شده است، پس از مالیدن کرم روی پوستتان یک دستکش نخی تمیز بپوشید و شب تا صبح با آن بخوابید. این کار یاری می نماید رطوبت به لایه های عمیق پوست برود و خشکی را از بین ببرد.

در خصوص خشکی و ترک پا هم، بعد از زدن کرم ، یک جوراب نخی تمیز را شب تا صبح بپوشید و معجزه آن را به چشم ببینید.

4- آب کافی بنوشید

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از انجام خانه تکانی یا فعالیت بدنی سنگین، لب ها و دهانتان خشک گردد. باعث ایجاد چنین مسئله ای می گردد. حتی اگر در فصل زمستان هستید، در هنگام خانه تکانی، آب بیشتری بنوشید. این کار به هیدراته شدن بدن یاری می نماید و پوستتان مرطوب می ماند.

5- از شوینده های طبیعی بهره ببرید

صابون های ظرفشویی، شوینده های لباسشویی و پاک نماینده های استانداردی که برای تمیز کردن خانه استفاده می شوند، از مواد بسیار قوی تشکیل شده اند. مواد شیمیایی موجود در این محصولات پاک نماینده، می توانند به شدت به پوست شما آسیب برساند و منجر به تحریک، قرمزی و حتی آسیب به پوست شوند.

تا جایی که می توانید، شوینده هایی را برای تمیز کردن وسایل بهره ببرید که از مواد طبیعی ساخته شده اند. استفاده از ترکیب و یکی از این شوینده های طبیعی است که هم قدرت پاک نمایندگی بالایی دارد و هم بخارات ناشی از آن، به ریه و دستگاه تنفسی، آسیب نمی رساند.

6- تاریخ مصرف شوینده ها را آنالیز کنید

اگر از مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته یا اکسپایر شده استفاده می کنید، کارتان حسابی خطرناک است. را دست کم نگیرید، چه رسد به مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته.

این شوینده ها هم به سطوح آسیب می رسانند و هم برای سلامت پوست خودتان ضرر دارند. سعی کنید از برندهای شوینده مناسب و بهره ببرید که قبلا امتحان نموده اید و با پوست دستتان سازگار بوده اند تا خیالتان بابت عدم ایجاد مسائل پوستی راحت باشد.

ضمناً از ترکیب کردن مواد شوینده با یکدیگر برای قوی تر شدن پاک نمایندگی آنها خودداری کنید. چون شوینده ها، هر یک فرمول خاصی دارند و ترکیب آنها با یکدیگر این فرمول را به هم می ریزد یا بعضی مواقع می تواند خطرناک باشد.

7- پوست دستتان را خشک کنید

خشک کردن پوست بعد از شستن یکی از اصول مراقبت از پوست موقع خانه تکانی است. حتما با حوله یا دستمال کاغذی، بعد از شستن دست ها، آنها را خشک کنید تا رطوبت ناشی از آب روی دستتان نماند.

خشک نکردن دست ها، پوست را مستعد خشکی و زبری و حتی ایجاد قارچ های پوستی می نماید. بعد از خشک کردن پوست، همان طور که گفتیم، حتما از لوسیون و مرطوب نماینده دست بهره ببرید.

8- سرم یا بالم لب بزنید

علاوه بر پوست دست ها، پوست لب ها هم در خطر خشکی ناشی از فعالیت بدنی قرار دارند. بخارهای ناشی از شوینده ها و کم آبی بدن منجر به می شوند. در نتیجه ممکن است لب هایتان ترک خورده و شیاردار شوند. یا ژل لب می تواند لب ها را مرطوب نگه دارد و خشکی آنها را التیام دهد.

9- کرم ضد آفتاب را نباید فراموش کنید

برای انجام بعضی از کارهای خانه ممکن است مجبور شوید که از خانه بیرون بروید. مثلا قبل از پهن کردن لباس ها یا ملحفه های شسته شده، مراقبت و آب دادن به گل ها، شست وشوی بالکن و … هم روی پوست صورت و هم دست هایتان، بزنید.

می توانید از کرم های مرطوب نماینده حاوی ترکیبات ضدآفتاب هم بهره ببرید. این کرم ها از پوست در برابر اشعه UVA و UVB محافظت می نمایند. بنابراین شما با یک تیر دو نشان می زنید.

10- از آب سرد یا ولرم بهره ببرید

شستن دست ها و صورت با آب داغ، باعث حساس شدن و خشکی آن می گردد. ضمناً به غده های چربی روی پوست آسیب می رساند. بنابراین تا جای ممکن برای شستن دست و صورتتان از آب سرد یا ولرم استفاده نموده و بعد از شستن، پوستتان را با یک حوله نرم، خشک کنید.

11- مراقبت از پوست صورتتان را از قلم نیندازید

برای مراقبت از پوست صورت در هنگام خانه تکانی و پس از آن، از سرم پوست بهره ببرید. بهتر است از سرمی بهره ببرید که هم برای صورت مفید است و هم روی پوست دست تان می توانید بمالید.

سرم پوست به تقویت و تغذیه صورت و دست ها یاری بسیاری می نماید. مثلا سرم ویتامین C باعث تقویت و سفید شدن پوست دست می گردد. حداقل هفته ای یک بار، پیش از خواب، دستانتان را با سرم پوست ماساژ دهید.

12- پوست را لایه برداری کنید

بعد از اتمام کار خانه تکانی، لایه برداری پوست را نباید فراموش کنید. در مدتی که خانه تکانی می کنید، به خاطر انجام فعالیت های بدنی، بعضی از سلول های پوست صورت و دستتان می میرند. برای شادابی و طراوت پوست، از کرم ها یا لوسیون های لایه بردار پوست بهره ببرید.

بعلاوه می توانید از انواع ماسک های طبیعی میوه برای اسکراب کردن پوستتان نهایت بهره را ببرید. ماسک های خانگی هم احتیاج به صرف هزینه بالا ندارند و هم به راحتی در خانه تهیه می شوند. ضمناً خیالتان بابت عدم استفاده از مواد شیمیایی در آنها، راحت خواهد بود.

سوالات متداول

برای مراقبت از پوست دست موقع خانه تکانی چه کار کنیم؟

برای جلوگیری از خشکی و حساسیت پوست دست در زمان خانه تکانی، از دستکش بهره ببرید. پوستتان را پس از شستن خشک کنید. کرم مرطوب نماینده بزنید و از شوینده های مطمئن و ملایم بهره ببرید.

چه شوینده هایی در خانه تکانی به پوست دست آسیب نمی رسانند؟

برای مراقبت از پوست موقع خانه تکانی، از شوینده هایی بهره ببرید که فرمولاسیون ملایمی دارند و قبلا آنها را تست نموده اید. شوینده هایی که تاریخ مصرفشان گذشته است، به پوست آسیب می رسانند. در نهایت تا جای ممکن از شوینده های طبیعی خانگی مثل سرکه و جوش شیرین برای پاک کردن سطوح بهره ببرید.

منابع: thesomersettoiletryco/ bebeautiful

منبع: افق کوروش
انتشار: 12 بهمن 1401 بروزرسانی: 12 بهمن 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2305

به "12 نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 نکته مهم مراقبت از پوست دست و صورت موقع خانه تکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید