پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تکمیل می شود

به گزارش مجله عکسها، تهران (پانا) -به گفته معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در سال 1389 دولت به دلیل عدم وجود پایگاه اطلاعاتی نتوانست خوشه بندی خانوارهای ایران را انجام دهد و همین امر باعث شد تا از 75 میلیون جمعیت کشور به 68 میلیون و 500 هزار نفر یارانه پرداخت شود و همین امر باعث شد هدفمندی یارانه ها جهت توزیع عادلانه ثروت و کاهش فقر گروه های کم درآمدی که اصلی ترین هدف این برنامه بود اجرا نشود.

پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تکمیل می شود

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشست مشترک معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور و معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دو موضوع شناسنامه اقتصادی و اجتماعی و بررسی داشبورد شرایط اجتماعی و اقتصادی خانوارهای ایرانی برگزار گشت.

در این نشست، احمد میدری، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات و کاربردهای پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان را تشریح کرد.

وی گفت: طی چهار دهه گذشته، تمامی دولت ها در راستای اجرای قانون اساسی کشور درخصوص کاهش فقر و شکاف طبقاتی برنامه های حمایتی و رفاهی متعددی را با صرف هزینه های بسیار بالا اجرا کرده اند که به دلیل نبود پایگاه اطلاعاتی جامع و عدم شناسایی دقیق گروه های آسیب پذیر و معین نبودن فرایند اجرا، این برنامه ها موفقیت چشمگیری در رسیدن به اهداف مورد نظر نداشته و با نقدها بسکمک از سوی سیاستگذاران حوزه رفاه اجتماعی و عدم رضایت عمومی روبرو بوده اند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: همین امر موجب شد تا ضرورت ایجاد پایگاه اطلاعات در راستای تجمیع اطلاعات اجتماعی، اقتصادی افراد و دهک بندی شرایط درآمدی و دارایی آن ها، بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گیرد.

میدری اشاره کرد: طی پنج سال گذشته و با توجه به قوانین بالادستی (قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی (مصوب 1383) مبنی بر تجمیع اطلاعات و آیین نامه اجرایی مصوب 1387) وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پایگاه رفاه ایرانیان را با همکاری دستگاه های متعدد دولتی ایجاد کرده است.

وی افزود: طی این سال ها تلاش فراوانی برای حمایت طلبی و دریافت اطلاعات از سوی دستگاه های مختلف شده است، در نتیجه 60 منبع داده ای از دستگاه ها اطلاعات خود را به صورت آفلاین و آنلاین در اختیار این پایگاه قرار داده اند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یاد آورشد: با تجمیع اطلاعات دریافتی و اجرای آزمون وسع توانسته ایم شناسایی و رتبه بندی دهک های خانوار را انجام داده و از این طریق برنامه های حمایتی برای گروه های مختلف هدف از جمله بچه ها، زنان سرپرست خانوار، اعضای تحت پوشش سازمان های حمایتی همچون کمیته امداد امام و سازمان بهزیستی و گروه های کم درآمدی را انجام دهیم.

میدری افزود: در سال 1389 دولت به دلیل عدم وجود پایگاه اطلاعاتی نتوانست خوشه بندی خانوارهای ایران را انجام دهد و همین امر باعث شد تا از 75 میلیون جمعیت کشور به 68 میلیون و 500 هزار نفر یارانه پرداخت شود و همین امر باعث شد هدفمندی یارانه ها جهت توزیع عادلانه ثروت و کاهش فقر گروه های کم درآمدی که اصلی ترین هدف این برنامه بود اجرا نشود.

وی گفت: با آن که پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان عمر زیادی ندارد اما با استفاده از این پایگاه در سال های اخیر برنامه های مختلفی همچون افزایش مستمری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، آزمون وسع بیمه سلامت رایگان برای سه دهک کم درآمد، ارائه سرویس های وسع سنجی به کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برای شناسایی بهتر جامعه هدف، حذف یارانه اقشار پردرآمد، شناسایی 125 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سن دبستان و تماس با خانواده هایشان، معین سه دهک کم درآمدی برای دریافت دفترچه بیمه سلامت ایرانیان از سوی دولت اجرا شده است.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مهمترین برنامه های اجرا شده در این سال را ارائه بسته حمایت معیشتی پس از تصمیم سران قوا برای حذف یارانه بنزین دانست که از 86 میلیون جمعیت کشور به 60 میلیون نفر کمک بسته حمایت معیشتی تعلق گرفت و با ایجاد سامانه hemayat.mcls.gov.ir بدون مراجعه حضوری، متقاضیان می توانستند درخواست خود را ثبت و پس از بررسی در صورت احراز شرایط بسته حمایت معیشتی را دریافت کنند.

میدری ادامه داد: در سال 1399 با شیوع بیماری کرونا در راستای حمایت از گروه های کم درآمدی برنامه حمایت معیشتی در دوران کرونا با بهره گیری از این پایگاه تنها 34 میلیون نفر از اقشار کم درآمدی مشمول کمک های بلاعوض دولتی شدند که خوشبختانه به دلیل دقت مناسب اطلاعات و رتبه بندی افراد، کمترین نارضایتی را در میان مردم داشت.

وی گفت: این موفقیت به دلیل تبادل و تعامل اطلاعاتی میان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستگاه های مختلف بوده است و تداوم آن به ارتباط به روز داده های ثبتی در بستر آنلاین میان دستگاه های مختلف نیازمند است زیرا دریافت داده های آفلاین از دستگاه های مختلف، بررسی و تمیزسازی داده ها و شناسایی فیلدها فرایندی بسیار زمان بر است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاون وزیر رفاه شرح داد: با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و وجود تحریم های ظالمانه به نظر می رسد وجود شناسنامه ای از اطلاعات اقتصادی و اجتماعی هر فرد با استفاده از تجمیع اطلاعات پایگاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت اقتصاد و امور دارایی می تواند تصمیم گیری در حوزه سیاستگذاری را برای کمک به اقشار آسیب پذیر و هدفمندکردن یارانه ها را بهبود بخشد.

همچنین در این نشست غلامعباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرد: درحوزه پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کارهای بسیار ارزشمندی اجرا شده است.

وی افزود: در پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان داده های اطلاعاتی زیادی جمع آوری و بسکمک از لینکها برقرار شده است.

معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان از نظر اجرای هدفمندی یارانه ها و سایر وظایفی که برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده بسیار کاربردی عمل کرده است.

ترکی افزود: در عین حال این پایگاه به ارتقاء نیازمند است و در کنار اقدامات فراوانی که اجرا شده مستلزم تکمیل شدن است.

وی این امر را نیازمند سرمایه گذاری و به کارگیری گروهی قوی درحوزه فن آوری اطلاعات و تحلیل دانست و افزود: ضمن رفع نواقص و تکمیل این پایگاه باید قابلیت های دریافت گزارش های مدیریتی از این سامانه به لحاظ کمی و کیفی ارتقاء پیدا کند.

معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور شرح داد: برای رفع موانع و کامل تر شدن پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان از سوی سایر دستگاه ها اعلام آمادگی کرده ایم.

وی برگزاری نشست هایی از این دست را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: اطلاعات ما در زمینه پایگاه ملی اطلاعات رفاه ایرانیان کامل تر شد.

ترکی گفت: امروزه هر نوع سیاست گذاری و تصمیم گیری در سطوح کلان مستلزم داشتن داده های آماری دقیق است.

معاون نظارت و بازرسی امور تولید و توسعه سازمان بازرسی کل کشور گفت: دارا بودن اطلاعات به خودی خود کارایی لازم را ندارد و باید به شکل دقیق تحلیل شود و تا زمانی که پژوهش، تحلیل و کارشناسی صحیح نسبت به این اطلاعات انجام نشود نمی توان به جمع بندی و تصمیمات روشنی دست پیدا کرد.

وی افزود: یکی از موضوعات در حوزه فن آوری اطلاعات و سامانه ها، ابعاد نظارتی آن است یعنی برای انجام وظایف و نظارت بر اجرای صحیح قانون باید دسترسی کاملی به داده های اطلاعاتی و سامانه هایی که در این زمینه وجود دارد داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 تیر 1400 بروزرسانی: 11 تیر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1780

به "پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تکمیل می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تکمیل می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید