هورالعظیم زیبا چشم انتظار گردشگران

به گزارش مجله عکسها، یکی از زیباترین و بزرگترین تالاب های ایران، تالاب هورالعظیم بوده که در مرز میان ایران و عراق واقع شده است. تالابی که همسایه های بومی اش را اعراب شیعه ایران تشکیل می دهند و به زبان محلیشان از این تالاب زیبا به عنوان هورالهویزه یاد می نمایند.

هورالعظیم زیبا چشم انتظار گردشگران

البته بیشترین پیکر این تالاب در خاک عراق است و به خاطر همین صدام حسین در دوران جنگ تحمیلی سعی کرد با خشک کردن بسترش همسایه های ایرانی آن را مجبور به مهاجرت کند . هرچند این تالاب عمق زیادی ندارد، اما زیبایی های منحصر به فرد و تاثیرات زیست محیطی زیادش در زندگی خوزستانی ها باعث شد تا احیای دوباره آن در دستور کار دولت قرار بگیرد. عزم جدی دولت از یک طرف، بارندگی های سالجاری هم از سوی دیگر دست به دست هم دادن تا بستر این تالاب دوباره پر آب شده و در لیست مراکز گردشگری طبیعی دوباره قرار بگیرد.

تالابی که از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی بسیار غنی است. در این تالاب هم گیاهان کفزی اعم از نی، جگن، لوئی، بردی و تیره تیزک زندگی می نمایند هم 12 گونه ماهی اعم از بنی، عنزه، گطان، حمری، شلج، آور، برزم،بیاح، کپور نقره ای و .... البته تالاب هوالعظیم از گذشته تا به امروز زیستگاه پستاندارانی چون گاومیش که اقتصاد زندگی بومی های محلی وابسته آنان هست. علاوه بر این زندگی گونه های مختلف پرندگانی چون اردک ها، غاز خاکستری، چنگر، انواع آبچلیک و در کنار 5 گونه کمیاب تالاب عبارتند از میوه خور، اکراس آفریقایی، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک و اردک مرمری که از دیگر جاذبه های دیدنی تالاب هورالعظیم هستند.

هر وقت قصد سفر به هوالعظیم را داشتید با خیالی آسوده بار و بنه سفر را ببندید، چرا که این تالاب دارای جاده ای در دسترس هست و آسفالت دارد. جاده های موجود در تالاب جاده طبر- شط علی و جاده شرکت نفت از جمله راه های دسترسی جهت مشاهده حیات وحش می باشند.

منبع: همگردی
انتشار: 26 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 340

به "هورالعظیم زیبا چشم انتظار گردشگران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هورالعظیم زیبا چشم انتظار گردشگران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید