شهریری، به ایستادگی تاریخ

به گزارش مجله عکسها، مشگین شهر در استان اردبیل در فصول گرم سال یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری محسوب می گردد. آب و هوای مطبوع این منطقه در فصل تابستان، بهانه خوبی برای اهالی سفر است تا به شمال غرب کشور سفر نمایند. در میان جاذبه های تفریحی و تاریخی و طبیعی استان اردبیل و مشگین شهر، یک جاذبه باستانی عجیب هم واقع شده است که تا چند سال پیش کمتر کسی از وجود آن خبر داشت. شهریری یک منطقه باستانی بسیار دیدنی و عجیب در 31 کیلومتری مشگین شهر و نزدیک به رودخانه قره سو است.

شهریری، به ایستادگی تاریخ

در شهریری نزدیک به 270 سنگ دستکند که به صورت ایستاده قرار گرفته، وجود دارد و باستان شناسان در مطالعاتشان قدمت آن ها را هشت هزار سال تخمین زده اند. این سنگ های عجیب که روی آن ها نقوشی شبیه به صورت انسان حک شده، ارتفاعی بین 70 تا 360 سانتیمتر دارند. مطالعه روی این نقوش نشان داده که اغلب نقوش انسانی روی این تخته سنگ های افراشته دست به سینه و با خنجری در کمر و بدون دهان هستند، در میان این تخته سنگ ها تنها یک نقش که متعلق به یک زن است، دهان دارد. سنگ های این محوطه بر اثر مرور زمان و بی توجهی در حال فرسایش هستند و اقدام حفاظتی خاصی در خصوص آن ها انجام نمی گردد. این محوطه 400 هکتاری شامل سه بخش اصلی دژ نظامی، معبد و قوشا تپه است. باستان شناسان پس از مطالعه نقوش روی این سنگ های افراشته به این نتیجه رسیده اند که نقوش روی این سنگ ها در دوره های مختلف تاریخی ایجاد شده و تفاوت هایی با هم دارند. از طرفی نشانه ها بیانگر این هستند که ساخت این مجموعه با تفکر و مدیریت اجرا شده و هدفی را دنبال نموده است. مطالعات باستان شناسان در این محوطه ارزشمند و مهم باستانی سال هاست، متوقف شده و قصه های ناگفته بسیاری در خصوص شهریری وجود دارد که هنوز از دل خاک بیرون نیامده است.

محوطه باستانی شهریری در سال 1381 به عنوان وسیع ترین محوطه تاریخی و باستانی استان اردبیل و یکی از با اهمیت ترین مناطق پیش از تاریخ شمال غرب ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: همگردی
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 375

به "شهریری، به ایستادگی تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهریری، به ایستادگی تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید