شرایط تغییر رشته دانشجویان دانشگاه تهران اعلام شد

به گزارش مجله عکسها، معاون آموزشی دانشگاه تهران درباره امکان و شرایط تغییر رشته دانشجویان این دانشگاه شرح داد.

شرایط تغییر رشته دانشجویان دانشگاه تهران اعلام شد

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، محمود کمره ای معاون آموزشی دانشگاه تهران در آئین وروی نودانشجویان دانشگاه تهران گفت: به علت شیوع کرونا از حضور دانشجویان در محیط دانشگاه تهران محروم هستیم، اما جامع بودن دانشگاه را به فال نیک بگیرید و از این فرصت بهره ببرید. از شما نودانشجویانی که با تلاش توانستید وارد دانشگاه تهران شوید درخواست دارم این پیروزیت را با تحصیل پیروز، مطالعه، تحقیق و پژوهش ادامه دهید. آموزش در دانشگاه تهران پژوهش محور است و پژوهش هم مبتنی بر آموزش است، بنابراین با در نظر گرفتن این دو رویکرد امیدوارم بتوانید دوره تحصیلی پیروزی را پشت سر بگذارید.

وی با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات آموزشی دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه تهران چند ویژگی مهم دارد؛ مورد اول فعالیت های بین رشته ای است که قطعاً این گونه فعالیت ها بیشتر به نتیجه می رسند. از این رو برای اینکه این اتفاق در دانشگاه بیفتد ما دو موضوع را پیش بینی کردیم، یکی اینکه دانشجویان کارشناسی در دوره ای تحت اسم کهاد، می توانند علاوه بر واحد های رشته اصلی تحصیلی خود تعدادی واحد را از رشته دیگری که مورد علاقه مندی آنان است هم اخذ نمایند. نکته دیگر بحث آموزش دو وجهی است که بر اساس آن، دانشجو می تواند در حین تحصیل، تعدادی از واحد های درسی مصوب خود را در رشته دیگری بگذراند.

کمره ای با اشاره به شرایط تغییر رشته در دانشگاه تهران توضیح داد: ممکن است تعدادی از دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند به هر علتی همانند اشتباه در انتخاب رشته، بخواهند رشته تحصیلی خود را تغییر دهند که دو روش برای تغییر رشته پیش بینی شده است؛ یکی استفاده از آئین نامه دانشجویان ساعی و کوشا است که بر اساس این آئین نامه اگر دانشجویان در دو ترم تحصیلی اول، بیشتر از هجده واحد در هر ترم و در مجموع 36 واحد را در کل یک سال اول بگذرانند و در هر ترم معدل آنان بالای هجده و البته برای بعضی از رشته ها بالای هفده باشد، می توانند تقاضای تغییر رشته دهند.

معاون آموزشی دانشگاه اضافه کرد: نکته مهم این آئین نامه این است که برای تغییر رشته نیازی نیست متقاضی نمره آزمون رشته مقصد را کسب نموده باشد، البته ضوابط دیگری هم در آئین نامه مقرر شده است که باید مورد توجه قرار داده گردد. روش دیگر تغییر رشته این است که دانشجو در سرانجام سال اول و با گذراندن حداقل هجده واحد می تواند درخواست خود را اعلام کند که البته باید مورد آنالیز قرار بگیرد، اما در این روش تغییر رشته، کسب نمره آزمون رشته مقصد الزامی است.

وی به تبیین رویکرد دانشگاه تهران در زمینه حمایت و جذب دانشجویان استعداد درخشان پرداخت و گفت: دانشگاه تهران بیشترین آمار دانشجویان استعداد درخشان را دارد که مزایایی برای آن ها در نظر گرفته شده است. یک مزیت این است که دانشجو می تواند دروس عمومی را در همان ابتدای ترم در صورتی که آمادگی دارد امتحان بدهد و پاس کند. بعلاوه دانشجویان استعداد درخشان می توانند بعضی از درس های تخصصی را بدون شرکت در کلاس درس و به اسم معرفی به استاد بگذرانند. البته همه این موارد نیازمند موافقت گروه های آموزشی ذی ربط است، آنان حتی می توانند با کسب امتیاز خوب در دوره کارشناسی، بدون آزمون وارد دوره کارشناسی ارشد شوند. باید گفت 40 درصد ظرفیت پذیرش دوره کارشناسی ارشد، بدون آزمون و به وسیله آئین نامه دانشجویان استعداد درخشان در دانشگاه صورت می گیرد.

کمره ای در ادامه گفت: به شما نودانشجویان تاکید می کنم تلاش خود را ادامه دهید، بعضاً این تفکر وجود دارد که فقط برای ورود به دانشگاه باید تلاش کرد و بعد از آن مهم نیست که در دانشگاه چه می گذرد، این نگاه اشتباه است. ما رتبه های دو رقمی داشتیم که در طول ترم دچار افت تحصیلی شدند از این رو باید به تلاش خود همچنان ادامه دهید.

معاون آموزشی دانشگاه تهران بعلاوه به تشریح فعالیت های بنیاد حامیان دانشگاه پرداخت و اعلام کرد: این بنیاد در کنار فعالیت هایی که دارد سالانه تحت اسم هزینه یاری تحصیلی تعدادی از دانشجویان را بورسیه می نماید که در این میان بعضی از دانشجویان مستعد و برتر هستند که این امکان در اختیار آنان قرار می گیرد و بعضی دیگر به علت شرایط اقتصادی متقاضی دریافت یاری از بنیاد می باشند. بعلاوه بنیاد برای دانشجویان دارای ناتوانی های جسمی هم یاری هایی را در قالب بورسیه نظر گرفته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1924

به "شرایط تغییر رشته دانشجویان دانشگاه تهران اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط تغییر رشته دانشجویان دانشگاه تهران اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید