شب فرهنگی دیواندره در سنندج برگزار گردید

به گزارش مجله عکسها، شب فرهنگی دیواندره با حضور نماینده مردم دیواندره در مجلس، فرماندار شهرستان سنندج، شهردار شهرستان سنندج، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همراه با استقبال پرشور مردم در سنندج برگزار گردید.

شب فرهنگی دیواندره در سنندج برگزار گردید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در شب فرهنگی دیواندره آواز و موسیقی اصیل و منحصر به فرد این منطقه و همچنین پایکوبی کوردی برای مهمانان به اجرا در آمد و همچنین اماکن دیدنی، طبیعت بکر و زیبای دیواندره در قالب تیزر برای معرفی این شهرستان به نمایش گذاشته شد.

شهرستان دیواندره دارای سه بخش مرکزی، کرفتو و سارال و 9 دهستان (حومه، قراتوره، چهل چشمه، اوباتو، کانی شیرین، زرینه، سارال، کوله و حسین آباد شمالی) است. تعداد کل روستاهای تابعه این شهرستان 194 روستا است.

شهرستان دیواندره به علت وجود دشتهای بسیار وسیع اوباتو و سارال از مراکز اصلی فراوری گندم و دامداری استان است و این فعالیتها در زندگی مردم این منطقه نقش اساسی دارد. این شهرستان از نظر آب و هوایی یکی از مناطق سردسیر و برفگیر کشور محسوب می گردد.

در شهرستان دیواندره قومیت ها و طوائفی همچون گوران، ایل گلباغی، تیلکوئی، جاف، منمی(مندمی)، برازی، خواجه وند، ایل کلهر، طایفه زند و قاقالی وجود دارد. اخیراً این عناوین در منطقه پررنگ تر شده و این مراسم فرصتی برای به نمایش گذاشتن و معرفی آداب و رسوم این اقوام را فراهم کرد.

وجود آثار باستانی همچون غار کرفتو نشانگر وجود تمدن و حیات تا دو هزار سال قبل از میلاد در این منطقه می باشد زبان گویش مردم کوردی سورانی و دارای لهجه مخصوص این منطقه است.

در شب فرهنگی دیواندره فرصتی فراهم شد تا آیین ها و مراسمات ویژه این شهرستان به مردم مرکز استان در قالب برنامه های متنوع فرهنگی و هنری معرفی و به نمایش عموم گذاشته گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 372

به "شب فرهنگی دیواندره در سنندج برگزار گردید" امتیاز دهید

1 کاربر به "شب فرهنگی دیواندره در سنندج برگزار گردید" امتیاز داده است | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب فرهنگی دیواندره در سنندج برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید