تور استرالیا ارزان: سیدنی پوآتیه، نخستین بازیگر مرد سیاه پوست برنده اسکار، درگذشت

به گزارش مجله عکسها، سیدنی پوآتیه بازیگر و کارگردان پیشروی آمریکایی ساعاتی قبل در سن نودوچهارسالگی درگذشت. او نخستین بازیگر مرد سیاه پوستی بود که مجسمه طلایی اسکار را به خانه برد.

تور استرالیا ارزان: سیدنی پوآتیه، نخستین بازیگر مرد سیاه پوست برنده اسکار، درگذشت

با تور استرالیا ارزان از بزرگترین کشور قاره اقیانوسیه دیدن کنید و شهرهای زیبای ملبورن و سیدنی استرالیا را ببینید.

در دهه های 1950 و 1960 میلادی سیاه پوستان در آمریکا با مسائل بسیاری روبرو بودند. به عنوان نمونه تا سال 1954 در بسیاری از استان ها سیاه پوستان از تحصیل در کنار سفیدپوستان منع می شدند تا بدین ترتیب از حقوق اولیه شهروندی محروم شوند. تغییرات بنیادین در قوانین جدا نژادی در دوران حکومت دموکرات ها در دهه 1960 حاصل شد و این تغییرات مثبت ممکن نبود مگر با کوشش و پشتکار هنرمندان، سیاست مداران و سایر افراد مهم و تاثیرگذار سیاه پوست. همیشه از سیدنی پوآتیه به عنوان یکی از مهم ترین افراد موثر بر رشد و شکوفایی هنر سیاهان آمریکا در میانه های قرن بیستم یاد شده است؛ مردی که جهت را برای ظهور نسلی جدیدی از ستاره های سیاه پوست در هالیوود هموار کرد. وی به واسطه حضور در فیلم ستیزه جویان محصول سال 1958 برای نخستین بار نامزد اسکار شد و 6 سال بعد، در سال 1964 به خاطر بازی در فیلم زنبق های مزرعه پیروز به کسب جایزه اسکار نقش اصلی مرد شد تا نام خود را به عنوان اولین بازیگر سیاه پوست برنده اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد در تاریخ ثبت کند.

پوآتیه فعالیت هنری خو را در دهه 1940 و با نقش آفرینی در برادوی شروع کرد و در دهه 1950 با فیلم راه خروجی نیست پا به سینما گذاشت. او طی سال های فعالیت اش در طیف وسیعی از نقش های اصلی مقابل دوربین رفت و به همین دلیل پوآتیه را به عنوان بازیگری توانمند و خلاق به یاد می آوریم. یکی از ماندگارترین نقش آفرینی های سیدنی پوآتیه مربوط به فیلم در گرمای شب به کارگردانی نورمن جویسون است. این فیلم از یک تحقیق معمای قتل استفاده می نماید تا به مسائل ارتباط نژادهای مختلف در جنوب آمریکا بپردازد و برای اصلاح شرایط نابه سامان موجود در آن سال ها قدمی بردارد.

این بازیگر آمریکایی در سال 2002 به سبب نقش آفرینی های ماندگار و حضور منحصر به فردش در عرصه سینما جایزه اسکار افتخاری دریافت کرد. علاوه بر جوایز اسکار، پوآتیه دو مرتبه جایزه امی را از آن خود کرد و به ترتیب پنج و ده بار نامزد جوایز بفتا و گلدن گلوب شد. او در کنار بازیگری، در عرصه کارگردانی هم فعالیت می کرد و 9 فیلم بلند سینمایی ساخته که البته هیچ کدام به توفیق چندانی دست پیدا نکردند.

منبع: TheGuardian

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 14 بهمن 1400 بروزرسانی: 14 بهمن 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2046

به "تور استرالیا ارزان: سیدنی پوآتیه، نخستین بازیگر مرد سیاه پوست برنده اسکار، درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استرالیا ارزان: سیدنی پوآتیه، نخستین بازیگر مرد سیاه پوست برنده اسکار، درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید