روزی که درب دانشگاه تهران به روی همه باز شد

به گزارش مجله عکسها، در یک روز تابستانی پیش از انتخاب رشته در کنکور سراسری، درب دانشگاه تهران به روی دانش آموزان و خانواه های آنان باز شد تا پیش از تصمیم گیری برای یکی از مهم ترین مسائل زندگی با رشته های تحصیلی دانشگاهی آشنا شوند.

روزی که درب دانشگاه تهران به روی همه باز شد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، مراسم یک روز با دانشگاه تهران پیش از انتخاب رشته کنکور سراسری برگزار شد.

در این روز تابستانی که درب 17 واحد دانشگاهی تهران به روی دانش آموزان و خانواده های آنان باز شد، آنان توانستند یک روز را در این دانشگاه سپری کرده و با رشته های تحصیلی و دانشکده های این دانشگاه آشنا شوند.

هدف از برگزاری این رویداد کمک به دانش آموزان برای انتخاب رشته است زیرا آمارها نشان می دهد بسکمک از دانشجویان پس از ورود به دانشگاه متوجه می شوند برداشتی که از رشته دانشگاهی خود داشته اند با واقعیت ها متفاوت است و در آینده یا تغییر رشته می دهند یا با بی میلی یک مقطع تحصیلی را به سرانجام می رسانند.

در این روز که درب دانشگاه تهران به روی مردم باز شد به میان دانش آموزان و علاقه مندان به این دانشگاه رفتیم و با حاضران در این رویداد گفت وگو کردیم.

هدف از این گفت وگو جویا شدن نظر دانش آموزان و خانواده ها درباره این رویداد و اطلاع از تفکر آنان درباره انتخاب رشته در دانشگاه و در مدرسه بود.

هنر خواهم خواند

خانم احدی که هنوز در کنکور سراسری شرکت نکرده و در مقطع متوسطه تحصیل می کند، در گفت وگو با خبرنگار، درباره این تجربه گفت: برای بازدید از دانشکده هنرهای زیبا در این رویداد شرکت کردم و از قبل برای حضور در این روز خاص در دانشگاه تهران ثبت نام و برنامه ریزی کرده بودم.

این دختر جوان که قصد شرکت در کنکور هنر را داشت، گفت که به رشته معماری علاقه مند است و قصد دارد در دانشگاه رشته معماری را بخواند.

وی از دانشکده هنر بازدید کرده بود و با رشته های تئاتر، مجسمه سازی، شهرسازی و نمایش آشنا شده بود.

این دانش آموز از منطقه 6 تهران در حوالی میدان هفت تیر با بیان اینکه برخی از دوستانم در انتخاب رشته مدرسه به دلیل معدل به رشته تجربی معرفی شدند، گفت: اغلب دوستانم که رشته تجربی را می خواهند می گویند که به این رشته علاقه ندارند و مشاور به دلیل معدل آنها را به این رشته معرفی کرده است و نظر مشاور مورد رضایت و حمایت خانواده بوده است.

این دختر جوان گفت: برخی از دوستانش می گویند به خاطر اینکه کار نیست می خواهند در دانشگاه ادامه تحصیل دهند.

وی رشته مورد علاقه خود را نویسندگی و تئاتر مطرح نمود و گفت: از بچگی نویسندگی را دوست داشتم و حتی در مسابقه بین المللی رتبه کسب کردم علاوه بر این کتاب رمانی هم به چاپ رسانده ام اما نویسندگی را تنها به دلیل علاقه شخصی و بدون حمایت خانواده انجام دادم، علاوه بر نویسندگی به تئاتر هم علاقه دارم و حتی در تئاتر جایزه ای کسب کرده ام.

آینده ام را در روانشناسی دیده ام

احدی طی این بازدید با یکی از همسن های خود دوست شده بود و ادامه بازدید را با هم طی می کردند.

دوست وی که از منطقه 4 تهران در این رویداد شرکت کرده بود گفت: راهش را در رشته حسابداری پیدا کرده است.

وی گفت: علاوه بر حسابداری به رشته های حقوق، روانشناسی و تاریخ هم علاقه دارم اما برای مثال در رشته حقوق با سختی های حقوق نتوانستم کنار بیایم و در نهایت به رشته حسابداری رسیدم.

وی گفت: به دلیل معدل 19.93 در دبیرستان مشاور پیشنهاد تجربی را برایم مطرح نمود و چند روزی هم این رشته را خواندم؛ اما خودم یقین داشتم که به رشته انسانی علاقه مندم و آینده شغلی خود را هم در حسابداری می دیدم که در نتیجه به هنرستان رفتم.

این دانش آموز دوره دوم متوسطه در رشته انسانی گفت: اساتیدی که در دانشکده برای ارائه توضیحات به دانش آموزان وجود داشتند توضیحات خوبی را ارائه دادند.

وی با اشاره به استعداد و پیروزیت خود در رشته حسابداری گفت: در حسابداری خیلی پیروز هستم و در آزمون های دوره ای رتبه یک و 2 را دارم.

گل کوچیک بچه های کم سن در یک روز با دانشگاه

این برنامه برای عموم بازدیدکنندگان آزاد بود، البته مخاطب اصلی این برنامه دانش آموزانی بودند که امسال در کنکور سراسری شرکت کرده بودند و به زودی انتخاب رشته می کنند.

علاوه بر این دانش آموزانی که هنوز در مقطع متوسطه تحصیل می کنند هم برای آشنایی با رشته ها و دانشکده ها حضور یافته بودند، علاوه بر این دسته از بازدیدکنندگان، دانشگاه تهران در این روز خاص پذیرای قشر دیگری از محصلان هم بود. گروهی از پسران کم سن در محوطه دانشگاه فوتبال بازی می کردند آنها حتی در محوطه لباس خود را تعویض کردند. اگر چه این قشر از محصلان مخاطب اصلی این رویداد نبودند اما گویا امروز برای آنها هم بی فایده نبوده است.

روان شناسی را برای مدرسه و دانشگاه با اطمینان انتخاب کردم

دختر جوان دیگری که در دوره دوم متوسطه در پایه 10 انسانی تحصیل می کند، گفت که از مدت ها پیش برای حضور در این رویداد برنامه ریزی کرده است و همیشه خود را دانشجوی رشته روانشناسی این دانشگاه تصور می کند، در این راه هم مطالعه آزاد دارد و هم در دوره های آزاد شرکت می کند.

وی گفت: امروز متوجه شدم که دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران به پل گیشا تغییر مکان یافته و پس از بازدید از دانشکده های محوطه خیابان انقلاب حتماً به مجموعه دانشکده روانشناسی خواهم رفت.

وی که به گفت وگو و بیان نظرات خود علاقه مند بود، تلاش داشت درباره ضرورت انتخاب رشته درست توسط دانش آموزان نکاتی را گوشزد کند.

این دختر جوان گفت که صد درصد روانشناسی دانشگاه تهران را هدف قرار داده و معتقد است این برنامه برای کسانی که هدف مشخص دارند خوب است و علاوه بر این برای کسی که هنوز راه خود را پیدا نکرده هم مطالب مفیدی داشت.

وی گفت: البته علاوه بر توضیحاتی که به صورت کلی در ابتدای مراسم ارائه شد، در دانشکده ها راهنمایان به تعداد کافی وجود نداشتند و بیشتر درباره تاریخچه دانشگاه اطلاعات ارائه می کردند.

وی با بیان مواردی از توضیح حال دوستان خود در مدرسه، گفت: از زمانی که درکی از رشته پیدا کردم انتخابم روانشناسی بوده است در خانواده هم سابقه علاقه به رشته ادبیات را دارم.

وی ادامه داد: امسال که در سال دهم، انتخاب رشته کردم برایم مهم بود که بدانم دوستانم به چه رشته ای رفته اند، حتی علاقه مند بودم در این باره چالشی را مطرح کنم که هر نفر بفهمد به چه رشته ای علاقه دارد و در این باره با مدرسه هم صحبت کردم اما به نتیجه عملی نرسیدم و از ایده ام استقبال نشد.

وقتی فاصله منزل تا مدرسه ملاک انتخاب رشته می شود

به گفته این دختر جوان، 80 درصد از افرادی که با او سر کلاس انسانی می نشینند راستاشان را کاملاً اشتباه آمده اند. زیرا در این کلاس افرادی هستند که در کلاس انسانی نشسته اند اما علاقه داشتند که به رشته های فنی و حرفه ای بروند و برخی علاقه داشتند به رشته های ریاضی یا تجربی بروند اما معدلشان نرسیده است. برخی از آنان هم به دلیل مشکل مسافت محل سکونت با مدرسه به پیشنهاد مشاور در مدرسه ای نزدیک تر رشته انسانی را نشستند. کارنامه بچه ها و سطح نمرات آنها هم نشان می دهد که یا علاقه ای به این رشته ندارند که برای آن تلاش کنند یا مناسب این رشته نیستند.

کسی که نثر فارسی را صحیح نمی تواند بخواند و به رشته انسانی فرستاده می شود

وی گفت: البته بسکمک از بچه ها نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند و می گفتند به مدرسه می رویم و هر رشته ای که ظرفیت داشت ثبت نام می کنیم و در خوش بینانه ترین حالت دانش آموز به رشته ای رفته که دوست داشته اما از اینجا به بعد را نمی داند باید چه کند و می گوید حالا ببینیم چه پیش می آید و در دانشگاه چه رشته ای قبول می شویم. حتی دانش آموزی را در کلاس داریم که معدل نزدیک به 20 دارد اما وقتی از رشته مورد علاقه ای که در دانشگاه می خواهد ادامه دهد می پرسیم می گوید ببینم چه قبول می شوم.

کسی که می خواهد در دانشگاه معماری بخواند اما خانواده اجازه تحصیل در رشته معماری هنرستان را نمی دهد

وی گفت: مدرسه و آموزش و پرورش به این موضوعات اهمیت نمی دهد که استعداد و علاقه دانش آموز در مشخص راستا آینده لحاظ شود. برای مثال دانش آموزی کتاب فارسی نثر روان را نمی تواند بخواند را به رشته انسانی فرستاده اند، زیرا نمراتش به رشته انسانی می خورد؛ در حالی که اگر این فرد به رشته دیگری مثلاً در حوزه فنی و حرفه ای یا نقاشی وارد می شد شاید احتمال پیروزیت بیشتری داشت.

این دانش آموز ادامه داد: برخی بچه ها عجیب در راستا زندگی شان گم شده اند برای مثال یکی از دوستانم که دانش آموز بسیار ساعی و پیروزی بود از معدل 20 به معدل 18 رسیده است؛ او رشته معماری را دوست داشت اما خانواده به او اجازه ندادند که از فنی و حرفه ای معماری را بخواند و ناگزیر به رشته ریاضی رفته است؛ اما دوستم می گوید وقتی به رشته معماری علاقه دارم و در آینده هم معماری را خواهم خواند چرا باید در مدرسه رشته ریاضی را بخوانم؟ اکنون هم دچار بی علاقگی به تحصیل شده و هم در دیگر موضوعات نوجوانی سرگرم است که در نتیجه وقت طلایی زندگی خود در نوجوانی را هدر می دهد.

وی گفت: هیچ رشته ای بد نیست اگر چه برخی افراد به رشته انسانی و فنی (هنرستان) نظر بدی دارند و در مقابل آنها مقاومت می کنند اما هر رشته باید متناسب با حال دانش آموز باشد.

دانشجویی که راه علاقه را در پیش گرفته اما اگر به گذشته بازشود به دنبال علاقه نمی رود

یک راهنما در یکی از دانشکده ها در گفت وگو با خبرنگار درباره استقبال دانش آموزان از این برنامه گفت: امسال سومین سال است که این برنامه برگزار می شود و هر سال تعداد علاقه مندان بیشتر شده است.

این راهنما که فارغ التحصیل دانشگاه تهران هم بود و در یکی از رشته های علوم انسانی و مشخصاً در رشته تاریخ تحصیل کرده بود، می گفت: اگرچه رشته ام را دوست دارم اما برای این رشته کار وجود ندارد و اگر به گذشته برگردم رشته ای را انتخاب می کنم که در آن پول باشد و سریع تر به پول برسم یا رشته زبان خارجی را انتخاب می کنم زیرا دکترای رشته حقوق هم بیکار هستند.

وی گفت: علاوه بر این برخی از دوستانم از رشته های فنی دانشگاه شریف فارغ التحصیل شده اند اما قصد ندارند رشته خود را ادامه بدهند. علاوه بر این دوستانی را در دانشکده هنرهای زیبا می شناسم که از رشته ای که خواندند پشیمان شدند.

انتخابم برق است و تمام

آقای طهوری متولد 79 است و امسال کنکور سراسری را پشت سر گذاشته و برای بازدید از دانشگاه تهران و آشنایی با رشته ها و دانشکده های این دانشگاه در رویداد یک روز با دانشگاه تهران شرکت کرده است.

وی که از پیش در این برنامه ثبت نام کرده می گوید که مسرور است این تجربه را پشت سر گذاشته و مطالب مفیدی یاد گرفته است.

این پسر جوان که در رشته ریاضی درس خوانده راه خود را انتخاب کرده و می گوید که می خواهد در دانشگاه رشته برق را بخواند.

به گفته وی، پس از توضیح اولیه دانش آموزان به دانشکده ها رفتند و از نزدیک با محیط دانشکده آشنا شدند.

طهوری گفت: در این برنامه ابتدا بچه ها در گروه هایی تقسیم شده اند و برای هر گروه رشته ها توسط اساتید همان رشته معرفی شد اما در این برنامه بیشتر رشته های تاب تر و شناخته شده مانند برق، مکانیک و عمران معرفی شد و بیشتر به این رشته ها اهمیت دادند و به رشته هایی از جمله مهندسی نفت یا نقشه برداری چندان اهمیت داده نشد. همچنین از آنجا که رشته های شناخت شده تر در ابتدای جلسه معرفی شدند و رشته های ناآشناتر در آخر جلسات ارائه شدند هر چه جلسه به سمت آخر می رفت دانش آموزان خسته تر می شدند و از سالن بیرون می رفتند.

وی درباره آموخته های خود در این برنامه گفت: برای مثال با رشته علوم کامپیوتر آشنا شدم که قبلاً آشنایی نداشتم و متوجه شدم که این رشته می تواند میانبری به الکترونیک و برق و کامپیوتر باشد.

در این کنفرانس اساتید و اعضای هیأت علمی هر کدام 10 تا 12 دقیقه درباره هر رشته ای توضیح می دادند و برای مثال درباره تفاوت رشته عمران با رشته نقشه برداری توضیح دادند ولی در اصل به رشته عمران پرداختند.

این دانش آموز از منطقه 20، گفت: در این برنامه اساتید توضیح دادند که هر رشته به چه درد می خورد و درباره نقشه برداری گفتند که رشته ای پایه ای تر و بیشتر دارای ریاضی است و به سازنده عمران کمک می کند یا درباره رشته هوافضا گفتند که با رشته مکانیک در ارتباط است.

وی درباره نتیجه کنکور گفت: از خودم راضی بودم و می دانم اگر دانشگاه های تهران قبول نشوم حتماً دانشگاه خوارزمی تهران یا پردیس فارابی دانشگاه تهران قبول خواهم شد.

این پسر جوان درباره اینکه آیا دانش آموزان بر اساس علاقه رشته تحصیلی و راه شغلی خود را انتخاب می کند، گفت : در چند سال اخیر دانش آموزان آزادی عمل بیشتری پیدا کردند و اگر چه هنوز نظر خانواده اهمیت دارد اما تصمیم گیری به عهده خود فرد است اما در این میان حدود 10 درصد از بچه ها هم فقط به دلیل نظر خانواده و راضی نگه داشتن خانواده به رشته ریاضی آمدند در حالی که اگر در رشته فنی و حرفه ای، کامپیوتر مشغول می شدند احتمالاً پیروز تر بودند.

وی گفت: من خودم هدف ساخت وسایل دیجیتال را در سر داشتم و اکنون نیز خودم وسایل دیجیتال خودم را تعمیر می کنم. در رویا می دیدم که خودم صاحب سبک شوم و شرکتهایی مانند هواوی و اپل را در کشور خودم تأسیس کنم که برای این کار تحقیق کردم و به این نتیجه رسیدم که هم رشته کامپیوتر و هم رشته برق این نظر را تأمین می کند علاوه بر این در دانشگاه تهران امکانی فراهم شده که برای مثال کسی که در رشته برق تحصیل می کند بتواند واحدهایی از رشته کامپیوتر را هم بگذراند.

میز و نیمکت های که حافظه دانشگاه هستند

در این بازدید مراجعه کنندگان می توانستند آزادانه در بخش های دانشکده گردش کنند و همه فضاها را ببینند.

برخی فضاها به دلیل متقارن بودن با ایام تابستان و تعطیلی دانشگاه بسته بودند و امکان مشاهده نداشتند.

یکی از این فضاها، کلاس های آموزشی بود که در کلاس ها بسته بود. میز و نیمکت های این دانشگاه از جمله آثار ثبت شده ملی هستند و ظاهر آنها همان طور مانند سال های اول حفظ شده است. دانشجو یان آینده این فضا را از پشت شیشه کلاس دیدند.

کتابخانه اصلی و برخی کتابخانه ها برای بازدید باز بود.

ایستگاه سرانجامی روز دانش آموزی دانشگاه تهران

در آخر برنامه بازدید اتوبوس هایی روبه روی درب قدس دانشگاه منتظر بودند تا علاقمندان را به مجموعه های دیگر دانشگاه تهران ببرند.

برخی آخرین عکس های یادگاری را گرفتند و تا روزهای غیرقابل پیش بینی آینده از دانشگاه تهران خداحافظی کردند.

برخی مشتاقانه منتظر حرکت اتوبوس ها بودند و برخی هم دیگر از بازدید خسته شده یا پاسخ هاش خود را گرفته بودند و آخرین ساعت های روز یک روز با دانشگاه را در خنکی دانشگاه احتمالا آینده خود با دوستان سپری می کنند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 314

به "روزی که درب دانشگاه تهران به روی همه باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزی که درب دانشگاه تهران به روی همه باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید