جواب منفی؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی ها

به گزارش مجله عکسها، جوردن پیل کارگردانی است که استعداد فوق العادۀ خودش را در ساخت فیلم های ترسناک و رازآلود ثابت نموده است. او اولین فیلمش با عنوان برو بیرون (Get Out) را در سال 2017 کارگردانی کرد. پیروزیت این فیلم هم در نگاه منتقدان و هم در گیشه خیره کننده بود. او دو سال بعد از آن هم فیلم پیروز ما (Us) را ساخت. این فیلم ها با اینکه در قالب ژانر ترسناک جا می گرفتند، اما اصلا در چارچوب کلیشه های رایج حرکت نمی کردند و فضایی کاملا منحصر به فرد داشتند.

جواب منفی؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی ها

به گزارش خبرنگاران؛ تازه ترین فیلم جوردن پیل جواب منفی (Nope) نام دارد؛ فیلمی که از حیث حال و هوای ترسناکش در امتداد همان دو فیلم است، اما پیچیدگی معنایی و فضاسازی رازآلوده اش حتی فراتر از آن هاست. این بار پیل به سراغ موضوع بیگانه های فضایی رفته، اما باز هم بدون اینکه در دام کلیشه ها بیافتد، اثری غافلگیرنماینده خلق نموده که در یک کلام می گردد گفت غیرقابل پیش بینی و عجیب است.

داستان فیلم در یک مزرعۀ پرورش اسب که به صورت خانوادگی اداره می گردد اتفاق می افتد. در ابتدای فیلم پدر خانواده در اثر بارش اشیائی مرموز کشته می گردد. بعد از این حادثه خواهر و برادری که حالا مزرعه را به ارث برده اند، بنابر شواهدی متقاعد می شوند که یک موجود فضایی داخل ابر ها پنهان شده و مسئول اتفاقات عجیبی است که در مزرعه می افتد.

در همین حال اوضاع کسب و کار آن ها هم به هم ریخته است و به همین علت آن ها مجبور شده اند تعدادی از اسب هایشان را به یک نمایش دهندۀ دوره گرد بفروشند. اینجاست که فکری به فکر این خواهر و برادر می رسد. آن ها تصمیم می گیرند با یاری دو متخصص، تصویری مستند از شیء بیگانه تهیه نمایند تا بتوانند حضورش را به دیگران ثابت نمایند. این می تواند برای آن ها عایدی سرشاری در پی داشته باشد.

این یک خلاصۀ خیلی کلی از مقدمۀ داستانی فیلم است، اما جریان فیلم اصلا به این سادگی ها نیست. در واقع این فیلم مثل ترکیبی از چندین ژانر و مضمون مختلف است که در کنار هم پیش می فرایند و بیننده است که باید سرنخ های آن ها را به هم متصل کند و به یک درک کلی از فیلم برسد. جواب منفی هم ترسناک است، هم کمدی، هم علمی تخیلی، هم روانشناختی، هم اعتراضی و هم اجتماعی. این که آیا جوردن پیل توانسته است همۀ مضامین مورد اشاره در فیلم را در قالب یک کلیت منسجم بگنجاند یا نه سوالی است که هر مخاطبی ممکن است پاسخ متفاوتی برایش داشته باشد. اما حداقل می گردد این را با اطمینان گفت که این از آن فیلم هایی است که می گردد جدی اش گرفت و درباره اش تامل کرد.

جلوه های بصری فیلم نفس گیر و تاثیرگذار هستند و احساس یک جور ناکجا آباد را بیننده منتقل می نمایند؛ ناکجا آبادی که در محاصرۀ راز هایی هراس آور قرار گرفته است. شیوۀ روایت فیلم مجذوب کننده است و کشش آن از ابتدا تا لحظۀ آخر حفظ می گردد؛ هیچ جا احساس نمی کنید که دلتان می خواهد زودتر فیلم به آخرش برسد. شاید برخی از گره گشایی ها و صحنه های اوج فیلم آن میزان که انتظار داریم مهیج یا تکان دهنده نباشند، اما در عوض تا چند ساعت بعد از تمام شدن فیلم، فکرتان همچنان درگیر حل معما ها و فهمیدن اتفاقاتی خواهد بود که در جواب منفی افتاده است.

  • کارگردان و فیلمنامه نویس: جوردن پیل (Jordan Peele)
  • بازیگران: دانیل کالویا (Daniel Kaluuya)، ککه پالمر (Keke Palmer) و دیگران
  • امتیاز: 7.5/10
منبع: فرارو
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2218

به "جواب منفی؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جواب منفی؛ تلاشی ترسناک برای فیلم گرفتن از فضایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید