ایمپلنتی که حس بویایی را بازسازی می نماید

به گزارش مجله عکسها، محققان سرگرم ابداع ایمپلنتی هستند که بو را تشخیص می دهد و با تحریک مغز باعث می گردد که این بخش مهم بدن همان بو را حس کند، آنها امیدوار هستند به زودی راهی برای از دست رفتن حس بویایی افرادی که در اثر کرونا، آسیب مغزی یا جراحی تهاجمی بویایی خود را از دست داده اند، پیدا نمایند.

ایمپلنتی که حس بویایی را بازسازی می نماید

محققان دانشگاه ویرجینیا در آمریکا در حال ساخت ایمپلنتی مشابه ایمپلنتی هستند که در حال حاضر برای بهبود شنوایی استفاده می گردد، این ایمپلنت زمانی که رایحه ای را تشخیص می دهد مغز را تحریک نموده و توانایی بویایی فرد را باز می گرداند.

در حال حاضر تنها نمونه اولیه این ایمپلنت ساخته شده است اما اگر نتایج آزمایش آن موفقیت آمیز باشد، این موفقیت می تواند میلیون ها نفر را امیدوار کند زیرا آمارها تخمین می زنند که پنج درصد از مردم دنیا از این شرایط ناتوان نماینده رنج می برند.

این ایمپلنت بر اساس کاشت حلزون حلقه ای برای بهبود شنوایی ساخته شده است. از دست دادن حس بویایی که به آنوسمی معروف است، زمانی رخ می دهد که عصب های پیاز بویایی آسیب ببینند، به این معنی که دیگر اطلاعات بویایی را به مغز منتقل نمی نمایند.

سال هاست عصب شناسان با مشکل بیمارانی که حس چشایی و بویایی خود را از دست داده اند و به علت پیچیدگی سیستم عصبی با مسائل بویایی دست و پنجه نرم می نمایند.

اکنون دکتر ریچارد کوستانزو و همکارانش به امید ارایه راه حلی برای این موضوع در آزمایشگاه تحقیق حس بویایی و چشایی دانشگاه ویرجینیا سرگرم توسعه نمونه اولیه دستگاهی هستند که می تواند عملنمودهای بویایی آسیب دیده را بازیابی کند.

این سیستم کاشت بویایی یک نمونه اولیه از دستگاه تحریک مغز است که برای بازگرداندن حس بویایی فرد طراحی شده است. این دستگاه به گونه ای طراحی شده که حسگرهای مختلفی دارد و برای رایحه های مختلف یک اثرانگشت رایحه می نماید که این اثر انگشت ها در یک رایانه با کد خاصی برای هر رایحه ذخیره می گردد.

بنابراین زمانی که حسگرهای خارجی بوها را تشخیص می دهند، سیگنال های حسگر به پردازنده خارجی منتقل می شوند تا کد شوند سپس پردازنده خارجی یک کد منحصر به فرد (بر اساس بوها) به فرستنده ارسال می نماید. فرستنده نیز این سیگنال را به صورت بی سیم به وسیله پوست سر به محرک داخلی گیرنده ارسال می نماید.

محرک داخلی گیرنده هم سیگنال را به وسیله یک سیم به آرایه الکترود بر روی پیاز بویایی می فرستد بنابراین پیاز بویایی با الگوی منحصر به فردی بر اساس بوی اولیه تحریک می گردد و مغز حس بویایی را درک می نماید.

محققان می گویند این ایمپلنت می تواند به میلیون ها نفر در سراسر دنیا که از دست دادن حس بویایی خود رنج می برند، یاری نمایند.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1968

به "ایمپلنتی که حس بویایی را بازسازی می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمپلنتی که حس بویایی را بازسازی می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید