اکبرزاده: جشنواره استارپوزال راهی برای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی ، دانشجویان برای تعریف پروژه اول مطالبه گری نمایند!

به گزارش مجله عکسها، دبیر جشنواره استارپوزال (کارآفرین دانشگاهی) رسالت این رویداد را تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی دانست و گفت: دانشجویان برای تعریف پروژه باید ابتدا از خود مطالبه گری داشته باشند.

اکبرزاده: جشنواره استارپوزال راهی برای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی ، دانشجویان برای تعریف پروژه اول مطالبه گری نمایند!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

سروش اکبرزاده، دبیر جشنواره استارپوزال (کارآفرین دانشگاهی) در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، بیان نمود: این جشنواره با کوشش مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس برای دومین دوره است که برگزار می گردد. دوره اول با تمرکز بیشتر بر روی دانشجویان تربیت مدرس شکل گرفت و رویکرد ملی از این دوره آغاز شده است که برای ما حضور دانشجویان سراسر ایران در این جشنواره اهمیت دارد.

دبیر جشنواره کارآفرین دانشگاهی با بیان اینکه طرح های ارسالی به جشنواره بسیار قوی بوده و حوزه های دامپزشکی و علوم انسانی تا نانو و بایو را شامل می شده است، ادامه داد: در دوره گذشته از 86 طرح راه یافته به مرحله دوم جشنواره پس از داوری تنها 10 طرح برتر به مرحله سوم رسیدند و درنهایت هم اکنون 3 طرح به کسب وکار تبدیل شده و در داخل پارک دانشگاه تربیت مدرس مستقر و دو طرح دیگر در پارک های استانی فعال هستند.

شرکت در جشنواره محدودیت ندارد

اکبرزاده رسالت جشنواره استاپوزال را تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی به ویژه در مقطع ارشد و دکتری دانست و ادامه داد: جشنواره بر مبنای تجاری سازی پروپزال ها و انتها نامه ها شکل گرفت، اما در حال حاضر محدودیتی نیست و بیشتر بحث روی پژوهش هایی است که در داخل دانشگاه اتفاق می افتد نه صرفا انتها نامه ها. طبیعی است که اگر این پژوهش به واسطه انتها نامه رشد نموده باشد در داوری امتیاز ویژه ای خواهد گرفت.

وی بیان نمود: جز دانشجویان، دانش آموختان نیز امکان شرکت در جشنواره را دارند. در انتها این دوره 40 تیم یا 40 طرح برتر در کنار حمایت های معنوی مثل استقرار در پارک دانشگاه تربیت مدرس از حمایت اقتصادی مجموعا به ارزش بیش از 200 میلیون تومانی بهره مند خواهند شد.

کرونا جشنواره را مجازی نموده است

اکبرزاده با اشاره به نکات مثبت این دوره از جشنواره نسبت به سال قبل گفت: سازوکار جدید چیده شده و استارپوزال جشنواره ای 6 ماهه است که دیگر اسم رویداد را نمی توان برای آن گذاشت. با وجود شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار دریافت تمام رویداد ها و چالش های ملی و بین المللی، خدا را شاکریم که تا به امروز توانسته ایم جهت جشنواره را حفظ کنیم.

دبیر جشنواره کارآفرین دانشگاهی گفت: در این مدت بحث وبینار ها را با این رویکرد که فضای علمی پژوهشی با کسب وکار متفاوت است، به جد پیگیری کردیم تاب رای تعریف یک سلسله رویداد مسئله ای نداشته باشیم. تقریبا هفته ای یک وبینار دو تا سه ساعته را برگزار کردیم تا قدم به قدم افراد را از تعریف و نوشتن پروپزال دانشگاهی رشد دهیم، چون یک دانشجو به این کار احتیاج دارد، سپس به برگزاری وبینار های نحوه ارائه پروپزال و سمینار، نوشتن طرح تجاری از روی یک پروپزال دانشگاهی و درنهایت راه اندازی یک کسب وکار پرداختیم.

به گفته وی، این وبینار ها تا بحث ثبت پتنت پیش رفته است و در این راه ارگان های زیادی از آن ها حمایت نموده اند.

شرکت 2700 نفر در وبینارهای استارپوزال

اکبرزاده با بیان اینکه 2700 نفر در وبینار ها شرکت کردند که از این تعداد 1600 نفر منحصربه فرد بودند، اضافه نمود: درحال حاضر در مرحله برگزاری وبینار نحوه ثبت طرح هستیم که دانشجویان تا 30 مهرماه فرصت دارند برای این امر ثبت نام نمایند. این مهلت دومین بار است که تمدید می گردد، چون با توجه به تعطیلی دانشگاه ها و شیوع کرونا احتمال دادیم بعضی از دانشجویان علاقمند همچنان ثبت نام ننموده باشند.

دبیر جشنواره استارپوزال بیان کرد: تا به امروز 132 طرح در سایت جشنواره از دانشگاه های 24 استان کشور ثبت شده است. تا پیش از برگزاری رویداد استارپوزال برای رویداد اینوکاپ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی فعالیت داشتیم و حال قصد داریم در این رویداد به صورت لایو اینستاگرامی مجددا اینوکاپ را داشته باشیم.

وی شرح داد: از هفته آینده روزی 4 نفر از همکاران ما در 2 زمان متفاوت (اما با یک موضوع) آنلاین خواهند شد و علاقمندان می توانند در آن لایو سوالات خود را از مشاوران اصلی آن حوزه فعالیت در بازار کسب وکار بپرسند.

آگاهی کسب وکارها

اکبرزاده گفت: شعار ما بحث آگاهی کسب وکارهاست، دنبال این فرآیند هستیم و تاجایی که تیم ها تقاضا داشته باشند برای فرآیند شتاب دهی و توسعه کسب وکارشان کنارشان خواهیم بود. از طرف دیگر شرکت رادمین بعنوان یکی از شرکت های مستقر در پارک فناوی دانشگاه تربیت مدرس، کارگزار پارک برای رشد کسب وکار ها و ارائه خدمت به شرکت ها حامی خواهد بود.

داوران متخصص و کاردان رویداد را مرحله به مرحله پیش می برند

دبیر جشنواره استارپوزال در ادامه توضیح داد: داوری ها بیشتر با دید دانشگاهی و اجرایی بودن طرح ها صورت خواهد گرفت و اکثرا داوران مرحله اول افرادی هستند که در آن فیلد معین تخصص دارند، در بین داوران این نکته هم حائز اهمیت است که بعضی از آن ها جز استادی انجام یک فاز کارآفرینی هم داشته اند.

وی اضافه نمود: داوری مرحله دوم با دید تجاری سازی و کسب وکار است در این مرحله داوران در حزوه کسب وکار فعال هستند. طبق برنامه ریزی ها قرار است که در صورت نابودی کرونا، مرحله سوم کاملا حضوری برگزار گردد و داوران و تماشاچیان رقابت را به نتیجه برسانند. داوران مرحله سوم سرمایه گذاران هستند که با دید جذب سرمایه طرح ها را داوری می نمایند درواقع 10 تیم راه یافته به مرحله سوم باید طرح خود را به گونه ای ارائه نمایند که طی 7 دقیقه بتوانند نظر داوران را برای سرمایه گذاری جلب نمایند.

اکبرزاده با اعلام سایت جشنواره به نشانی www.starpozal.com از تمامی علاقمندان دعوت کرد در فرصت به جامانده تا 30 مهر برای ثبت نام اقدام نمایند و ادامه داد: ما برای برگزای دومین دوره کارآفرین دانشگاهی روی یاری انجمن های دانشگاهی حساب زیادی باز نموده بودیم که آن ها بتوانند سفیران ما در دانشگاه ها باشند و بیش از 300 طرح ارسالی داشته باشیم، اما متاسفانه بیماری کرونا و تعطیلی ها شرایط را به گونه ای دیگر رقم زد.

وی بیان نمود: امیدواریم استارپوزال در سال های آینده چند رویداد در چند دانشگاه قطب کشور و حتی در ناحیه های مختلف باشد تا بتوانیم این رویداد را بیش از پیش برای دانشجویان و دانش آموختگان جا بیاندازیم، چون درحال حاضر تنها از گذر دانشگاه ها به نسل سوم و چهارم (کارآفرین) صحبت می گردد و در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاده لذا ضروری است که دانشجویان هنگام تعریف پروژه های خود این مطالبه گری را از خود داشته باشند که زمان، عمر و انرژی خود را برای چه موضوع و هدفی صرف می نمایند.

اکبرزاده گفت: این موضوع برای دانشجویانی که همیشه در آزمایشگاه ها و کارگاه ها مشغول انجام پروژه هستند، بیشتر اهمیت دارد، چون با افزایش قیمت ها انجام یک پروژه آزمایشگاهی بسیار سخت است و اگر کار به خروجی مثبتی نرسد زحمات فرد به باد می رود بنابراین آن پروژه حداقل باید هزینه های خودش را باید تامین کند.

دبیر جشنواره کارآفرین دانشگاهی گفت: امیدواریم این نکته برای همه شفاف گردد که قرار نیست یک پژوهش دانشگاهی در چندین کاغذ کنار کتابخانه دانشگاه ها خاک بخورد. اگر بتوانیم درصد کوچکی از پژوهش های دانشگاهی را به سمت تجاری سازی سوق دهیم که افراد مطابق احتیاج ها پروژه های خود را تعریف نمایند آنگاه فکر می کنم که جشنواره تاحدی به رسالت خود رسیده است.

وی یادآور شد: از تمامی علاقه مندان و دانشجویانی که نسبت به این رویداد آگاهی دارند درخواست داریم که جشنواره را به دیگر دوستان و علاقمندان معرفی نمایند تا این موج از طرف دانشجویان به اساتید منتقل شده و با هم افزایی بتوانیم به اهداف خود برسیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 آبان 1399 بروزرسانی: 21 آبان 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1340

به "اکبرزاده: جشنواره استارپوزال راهی برای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی ، دانشجویان برای تعریف پروژه اول مطالبه گری نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکبرزاده: جشنواره استارپوزال راهی برای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی ، دانشجویان برای تعریف پروژه اول مطالبه گری نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید