دریای مازندران امسال تمهیدات شنا ندارد

به گزارش مجله عکسها، رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران با اعلام این که از نیمه خرداد ماه جاری تا به امروز پنج نفر به خاطر شنا در آب های ساحلی استان جان باخته اند ، نسبت به تبعات ورود به آب دریا برای شنا هشدار داد.

دریای مازندران امسال تمهیدات شنا ندارد

ایرنا: نقی کریمیان روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : امسال به خاطر شرایط کرونایی هنوز هیچ تمهیداتی برای شنا در دریا اندیشیده نشده است ، ولی متاسفانه برخی از شهروندان اعم از بومیان و گردشگران بدون توجه به شرایط خطرناک نبود امکانات و زیرساخت ها وارد آب دریا می شوند که نتیجه آن ممکن است به مرگ ختم گردد.

وی توضیح داد : سال های قبل و پیش از شیوع کرونا طرح سالمسازی دریا در ده ها نقطه ساحلی مازندران از اول خرداد اجرایی می شد ولی امسال هنوز مجوزی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای اجرای طرح سالمسازی صادر نشده است و پارسال هم اگر چه بعد از موج اول کرونا به مدت یک ماه طرح اجرا شده بود ، ولی بعدا با شروع موج دوم تعطیل شد.

کریمیان با اظهار این که تابستان سال گذشته پس از شیوع موج دوم کرونا که سبب نگرانی مردم شده بود و همچنین سختگیری هایی که برای سفر به مازندران وجود داشت ، سواحل استان خلوت بود و کمتر دیده می شد کسی وارد آب دریا گردد ، ولی امسال بومیان و مسافران زیادی وارد آب دریا می شوند تا شنا کنند در حالی که توجه ندارند که هیچ امکاناتی برای نجات جانشان در صورت بروز مشکل وجود ندارد.

وی اضافه نمود : تنها امکان موجود در حال حاضر حضور 400 ناجی غریق در بخش هایی از سواحل استان است که ماموریت آنها جلوگیری از ورود مردم به آب و شنا است.

کریمیان با اعلام این که شمار ناجیان غریق در سواحل مازندران امسال دستکم 500 نفر کمتر از سال های گذشته است ، هشدار داد : استقرار ناجیان غریق به معنای آزاد بودن شنا در دریا نیست و شهروندان جانشان را به خطر نیندازند.

وی همچنین نسبت به افزایش حضور مردم در سواحل دریا و احتمال افزایش تلفات با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر گرم تر شدن هوای مازندران و همچنین ورود به فصل تابستان ابراز نگرانی کرد و گفت : چون طرح سالمسازی دریا امسال هنوز اجرایی نشده و منتظر دستگاه های ذیربط منتظر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا هستند ، کار کنترل سواحل با توجه به کاهش قابل ملاحظه حضور ناجیان غریق سخت شده است.

طرح سالمسازی دریا که سابقه اجرای آن به اوایل دهه 90 بر می گردد ، طرحی برای حفاظت از تفریح در ساحل و شنا کردن در دریا است که دستگاه های مختلف مانند اورژانس ، هلال احمر ، نیروی انتظامی ، هیات نجات غریق ، سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه های فرهنگی با مدیریت کلان استانداری در آن نقش دارند.

رییس هیات نجات غریق مازندران گفت : تنها حضور ناجیان در سواحل دریا نمی تواند به معنای ایمن بودن شرایط برای شنا باشد چون اگر مسئله ای برای شناگری پیش بیاید ناجیان تنها می توانند فرد را از آب بیرون بیاورند ولی بقیه اقدامات نجات بخشی را باید اورژانس و هلال احمر انجام دهند . یا مثلا وقتی طرح دریا اجرا می شد ، ماموران انتظامی در مناطق شنا ممنوع مستقر می شدند و اجازه ورود به دریا در آن نقاط را نمی داند ولی اکنون ناجیان غریق تعدادشان برای انجام این وظیفه کافی نیست.

مناطق شنا ممنوع نقاطی از دریا است که به خاطر شرایط خطرناک ساحل بویژه ساختار زمین ورود به آن از آن نقطه ممنوع است و ضریب احتمال غرق شدن افراد در آن مناطق بسیار زیاد است.

بر اساس پایش های اجرا شده بیش از 700 نقطه در سواحل مازندران به عنوان منطقه شنا ممنوع معین شده است ، مناطقی که هنگام اجرای طرح های سالمسازی دریا در سال های غیرکرونایی ماموران انتظامی در آنجا مستقر می شدند و از ورود افراد به دریا از آن نقاط جلوگیری می کردند.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1786

به "دریای مازندران امسال تمهیدات شنا ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریای مازندران امسال تمهیدات شنا ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید