یادبود سلیم نیساری در زادگاهش

به گزارش مجله عکسها، مراسم یادبود سلیم نیساری روز چهارشنبه در زادگاهش، تبریز برگزار می گردد.

یادبود سلیم نیساری در زادگاهش

به گزارش خبرنگاران، بنا بر اعلام فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مراسم یادبود سلیم نیساری، چهره فقید زبان و ادبیات فارسی و حافظ پژوه ساعت 16 روز چهارشنبه، نهم بهمن ماه 97 در بنیاد پژوهشی شهریار (واقع در چهارراه باغشمال) تبریز برگزار می گردد.

در این مراسم محمدرضا نصیری، ناصر علیزاده، محمد ابراهیم پور، سیروس نیساری و محمدعلی موحد سخنرانی خواهند داشت.

سلیم نیساری که متولد سال 1299 در تبریز بود 22 دی ماه در پاریس درگذشت.

او پس از گذراندن دوره تحصیلات ابتدایی و متوسطه و توفیق در امتحان نهایی دانشسرای تبریز، با رتبه اول برای ادامه تحصیل به تهران آمد و پیروز به اخذ درجه لیسانس در سال 1321 در رشته ادبیات فارسی و علوم تربیتی شد. سپس به تحصیل در دوره دکتری ادبیات فارسی ادامه داد و در سال 1329 برای ادامه تحصیل به اروپا و سپس به آمریکا رفت. او پیروز به دریافت درجه فوق لیسانس از دانشگاه لندن و نیز درجه دکتری در رشته علوم تربیتی و زبان شناسی از دانشگاه ایندیانا آمریکا شد.

سلیم نیساری در سال 1321 به استخدام وزارت فرهنگ (آموزش وپرورش) درآمد. در سال 1323 عهده دار معاونت دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز شد، در سال 1334 به عنوان دانشیار برگزیده انتخاب و در سال 1335 دانشیار دانش سرای عالی تهران شد. در سال 1336 به استخدام دبیرخانه مرکزی یونسکو در پاریس درآمد و به سمت رئیس اداره یاری های فنی یونسکو منصوب شد. در این سمت از طرف مدیر کل یونسکو برای سرکشی به نحوه پیشرفت برنامه یاری های علمی و فرهنگی یونسکو به کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه و کشورهای جنوب غربی آسیا سفر کرد. او در سال 1344 و پس از سرانجام مأموریت و بازگشت به ایران، به سمت مدیر کل روابط فرهنگی در وزارت آموزش وپرورش منصوب شد. در سال 1346 به مرتبه استادی رسید و به دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تهران انتقال یافت. نیساری در سال 1356 با مأموریت از طرف دانشگاه تهران و وزارت فرهنگ و هنر با سمت رایزن فرهنگی به کشور ترکیه رفت و در سال 1358 پس از سرانجام مأموریت به ایران بازگشت. در نهایت در سال 1359 پس از 38 سال خدمت به تقاضای خود بازنشسته شد. دکتر سلیم نیساری در سال 1382 به عضویت پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آمد. او همچنین پیروز به دریافت نشان درجه یک حافظ شناسی شد و از سوی مرکز حافظ شناسی مورد تجلیل نهاده شد.

از آثار سلیم نیساری می توان به تدریس زبان فارسی در دبستان یا آموزش هنرهای زبان، دستور خط فارسی، غزل های حافظ، دیوان حافظ با مینیاتورهایی از استاد فرشچیان، دفتر دیگرسانی ها در غزل های حافظ، کلیات روش تدریس، تمبرهای ایران، دستور خط فارسی، پژوهشی درباره پیوستگی خط فارسی با زبان فارسی، برگزیده ای از غزل های حافظ، برگزیده ای از غزل های سعدی، مقدمه ای بر تدوین غزل های حافظ و ... اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 205

به "یادبود سلیم نیساری در زادگاهش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادبود سلیم نیساری در زادگاهش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید