پنل های چاپی دستیابی به انرژی خورشیدی را متحول می نمایند

به گزارش مجله عکسها، یک فیزیکدان لهستانی، روشی مبتنی بر چاپ جوهرافشان ابداع نموده که می تواند دستیابی به نیروی خورشیدی را متحول کند.

پنل های چاپی دستیابی به انرژی خورشیدی را متحول می نمایند

به گزارش خبرنگاران و به نقل از تک اکسپلور، شاید روزی همه ساختمان ها به پنجره ها و نماهای بیرونی مجهز باشند که احتیاجهای مربوط به انرژی را چه در هوای بارانی و چه در هوای آفتابی فراهم می نمایند.

اکنون این رویا با کوشش الگا مالینکویکس(Olga Malinkiewicz)، فیزیکدان و تاجر لهستانی، گامی دیگر به سوی واقعیت برداشته است. این فیزیکدان 36 ساله، یک روش جدید پردازش جوهرافشان برای سلول های خورشیدی پروسکایت (perovskites) ابداع نموده که فراوری پنل های خورشیدی را با دمای پایین تر ممکن می سازد و هزینه ها را به شکل قابل توجهی کاهش می دهد.

فناوری به کار رفته در سلول های خورشیدی پروسکایت، دستیابی به نیروی خورشیدی را متحول می نماید و ویژگی های شگفت انگیزی به آن می بخشد.

پنل های خورشیدی پوشیده شده با مواد معدنی، سبک، انعطاف پذیر، کارآمد و کم هزینه هستند و رنگ و درجه شفافیت متفاوتی دارند. این پنل ها، به سادگی روی سطح هر نوع ابزاری از جمله لپ تاپ، خودرو، پهپاد، فضاپیما یا ساختمان قرار می گیرند تا الکتریسیته فراوری نمایند.

پروسکایت برای نخستین بار، در سال 1830 توسط گوستاو رز(Gustav Rose)، معدن شناس آلمانی شناسایی شد و نامگذاری آن براساس نام لو پروسکی(Lev Perovski)، معدن شناس روسی صورت گرفت.

در دهه های بعد، فراوری ساختار اتمی پروسکایت ساده تر شد و در سال 2009، تسوتوما میاساکا(Tsutomu Miyasaka)، پژوهشگر ژاپنی دریافت که می توان از این ماده برای ساخت سلول های خورشیدی پروسکایت استفاده کرد.

این فرآیند در شروع، پیچیده بود و به دمای مافوق بالا احتیاج داشت؛ در نتیجه فقط موادی مانند شیشه که می توانند گرمای زیاد را تحمل نمایند، با سلول های پروسکایت پوشیده می شدند. همین موضوع، الهام بخش پژوهش مالینکویکس شد.

مالینکویکس در سال 2013 و هنگامی که هنوز دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه والنسیا(UV) در اسپانیا بود، راهی برای پوشاندن فویل انعطاف پذیر با پروسکایت ارائه داد که در آن از نوعی روش تبخیر استفاده می شد.

او بعد از این پروژه، یک روش چاپ جوهرافشان ارائه داد که می تواند هزینه های فراوری را کاهش دهد و به فراوری انبوه مقرون به صرفه یاری کند. مالینکویکس گفت: با این روش، دیگر احتیاجی نیست برای پوشاندن سطوح با لایه پروسکایت، از دمای بالا استفاده گردد.

مالینکویکس به همراه دو تاجر لهستانی، شرکتی موسوم به ساول تکنولوژیز(Saule Technologies) را تاسیس کرد. کار شرکت کاملاً از صفر شروع شد تا اینکه یک سرمایه دار ژاپنی تصمیم گرفت روی آن سرمایه گذاری کند. این شرکت، اکنون آزمایشگاه مافوق پیشرفته ای دارد که گروهی از متخصصان بین المللی در آن مشغول به کار هستند.

مالینکویکس ادامه داد: شرکت ما، نخستین خط فراوری دنیا را برای این فناوری دارد. ظرفیت شرکت، برای 40 هزار متر مربع پنل خورشیدی کافی است که تا انتها سال آینده، به 180 هزار متر مربع نیز خواهد رسید.

این پنل ها، اکنون در یکی از ساختمان های ورشو در حال آزمایش هستند.

این پژوهش، در مجله Nature به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 211

به "پنل های چاپی دستیابی به انرژی خورشیدی را متحول می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنل های چاپی دستیابی به انرژی خورشیدی را متحول می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید