برگزاری نخستین نشست تاریخ و باستان شناسی ایران و گرجستان در بوشهر

به گزارش مجله عکسها، نخستین نشست تخصصی تاریخ و باستان شناسان ایران و گرجستان در تالار فردوسی دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار گردید.

برگزاری نخستین نشست تاریخ و باستان شناسی ایران و گرجستان در بوشهر

به گزارش از ، رئیس دانشگاه خلیج فارس گفت: در این گردهمایی الکساندر چولوخادزه استاد، داوید بریکا شویلی رئیس بخش باستان شناسی و نیکولوز گازد لیافی دانشجوی رشته باستان شناسی دانشگاه گرجستان، حمید رضا پیغمبری عضو هیات علمی گروه تاریخ و حمید اسدپور عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس بوشهر در بخش های تخصصی تاریخی صحبت کردند.

عبدالمجید مصلح اضافه نمود: سابقه روابط تاریخی سه هزار ساله ایران و گرجستان، منابع تاریخی، شواهد و مدارک باستان شناختی مرتبط با ایران باستان در گرجستان، کشف فسیل انسان های دو میلیون ساله، دوره نوسنگی و سفال های مربوط به هزاره ششم قبل از میلاد از جمله موارد مطرح شده در سخنرانی ها بود.

وی ادامه داد: لزوم همکاری باستان شناسی زیر آب ایران و گرجستان، میراث فرهنگی هخامنشیان در گرجستان، تصاویر اشیای شاخص کشف شده دوره هخامنشی در محوطه های باستانی آن کشور، وجود نشانه های فرهنگی ایرانی مانند نام ها و اصطلاحات در جامعه گرجستان پیش از اسلام از دیگر مواردی بود که به آن پرداخته شد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس اعلام کرد: لزوم ترجمه منابع گرجی برای درک بهتر تاریخ ایران، اهمیت زبان فارسی، آداب و رسوم مذهبی و میراث فرهنگی مسلمانان و به ویژه شیعیان در قفقاز و گرجستان نیز آنالیز شد.

مصلح گفت: این نشست در قالب تفاهم نامه مشترک دانشگاه های خلیج فارس و گرجستان برگزار گردید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 176

به "برگزاری نخستین نشست تاریخ و باستان شناسی ایران و گرجستان در بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نخستین نشست تاریخ و باستان شناسی ایران و گرجستان در بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید