4 کار که در هفته نخست شغل تازه باید بکنید

به گزارش مجله عکسها، اولین هفته حضور شما در یک شغل نو اهمیت بسیار زیادی دارد. نحوه رفتار در محیط کار تأثیر خیلی زیادی در ساخت موفقیت آینده شما در آن سازمان خواهد داشت. شما در همین یک هفته بخش زیادی از نگرش همکارها درباره خودتان را شکل می دهید.

4 کار که در هفته نخست شغل تازه باید بکنید

سازگاری با محل کار نو یکی از مسائل رایج در میان بسکمک از افرادی است که به تازگی وارد یک موقعیت شغلی نو شده اند. این مشکل به خصوص برای افرادی صدق می کند که تیم هایی ترکیبی یا کاملا دورکاری می پیوندند. زمانی که قرار است با دریایی از افراد و چهره های نو و فرهنگ شرکت نو تطابق پیدا کنید، بهترین راهکار این است که یک برنامه مشخص برای خودتان داشته باشید. در ادامه چند روش آزمایش شده و معتبر را به شما معرفی می کنیم که از آن ها می توانید برای موفقیت خود در هفته اول حضور در شغل نو استفاده کنید.

1. رفت و آمد خود را تنظیم و دقیق کنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که در اولین روز کاری خود دیر به شرکت برسید. برای جلوگیری از هرگونه خجالت و حس بد، حتما رفت وآمد خود را دقیق محاسبه کنید. حتی اگر امکانش را دارید، یک مرتبه به صورت امتحانی سعی کنید از منزل خود به محل کار رفته تا محاسبات دقیق تری داشته باشید. وقتی احساس می کنید که به این جهت مسلط شده اید، زمان های بیداری خود را برای هفته برنامه ریزی کنید. شما حتی می توانید هشدارهای تمام طول هفته را پیشاپیش تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که هر روز مقداری زمان اضافه را هم به رفت وآمد اختصاص می دهید تا در صورت وقوع هر اتفاق خارج از انتظار، فرصت کافی برای واکنش دادن هم داشته باشید. هیچ ضرری در زودتر رسیدن شما به محل کار وجود ندارد و زمان کافی برای آماده شدن برای کارهای روز را خواهید داشت.

2. تأثیر اولیه خوب و مثبت ایجاد کنید

تغییر برداشت اولیه مردم از شما واقعا سخت است؛ بنابراین بسیار مهم است که یک تأثیر اولیه خوب ایجاد کنید. توماس شامورو پریموزیک (Tomas Chamorro-Premuzic) در مقاله اخیر خود می نویسد: تحقیقات نشان می دهد که افراد حتی پس از تعامل 30 ثانیه ای هم قضاوت و استنباطی از هوش و شخصیت دیگران دارند و این استنباط هم اغلب دقیق تر از آن چیزی است که ما فکر می کنیم. برای اینکه مطمئن شوید که همکارانتان شما را با دیدی مثبت می بینند، در هفته اول تلاش بیشتری برای مثبت دیده شدن و رفتارهای محبت آمیز انجام دهید. در ادامه چند روش را معرفی می کنیم که از آن ها می توانید برای ایجاد بهترین برداشت های اولیه در رفتار در محیط کار خود استفاده کنید.

  • قبل از شروع اولین روز کاری خود، به دستورالعمل پوشش شرکت توجه کنید و برای پوشش اولین روزهای کاری خود برنامه ریزی کنید. به یاد داشته باشید که همه دفاتر و شرکت ها استاندارد لباس پوشیدن متفاوتی دارند و شما هم طبعا دوست ندارید که لباسی نامناسب بپوشید یا اینکه به خاطر پوشش خود احساس خجالت زدگی کنید. اگر دورکاری انجام می دهید، با سرپرست خود تماس بگیرید تا ببینید آیا سیاست های خاصی در شرکت وجود دارد یا خیر. در کل، مطمئن شوید که حرفه ای به نظر می رسید.
  • یک سخنرانی آسانسوری کوتاه آماده کنید که در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید. آماده باشید که در خصوص سوابق شغلی و تحصیلی خود یا اهداف و آرزوهای خود در این شرکت صحبت کنید. برای اینکه صحبت شما خیلی فیلم نامه ای و از پیش آماده شده به نظر نرسد، توصیه می کنیم که حرف هایتان شامل حقیقتی جهانی باشد که به کار و اهداف شما ارتباط دارد. وقتی برای چنین موضوعی آماده باشید، در برخوردها و تعاملات اولیه مطمئن تر و با اعتماد به نفس بیشتری به نظر خواهید رسید.
  • سعی کنید آرام باشید. تمام اطرافیان شما احساس روز اول شما را درک می کنند. اضطراب و نگرانی خود را به سمت هیجان و تمرکز بر یادگیری هرچه بیشتر هدایت کنید. از این طریق انرژی بیشتری برای گوش دادن و تعامل با همکاران نو خواهید داشت.

3. خیلی سؤال بپرسید

چند روز اول حضور شما در شرکت احتمالا کمی برایتان تار و گنگ باشد. در جلسات حتما دقت و توجه ویژه ای داشته باشید و از چیزهایی که شما را گیج می کند یا برایتان جالب است یادداشت بردارید. با نوشتن نکات مهم درباره برخی کارها یا حتی افراد، برای داشتن مکالمات معنادار و پرسیدن سؤالات مناسب جهت درک بهتر از شرکت، مجهزتر خواهید شد. وقتی مدیر یا همکارانتان در طول روز وقت استراحت دارند، با توجه به یادداشت ها و تجربه هایی که داشتید، سؤال های متفکرانه ای از آن ها بپرسید.

شیرین جفر (Shireen Jaffer)، مدیرعامل پلتفرم کاریابی Edvo می نویسد: بدانید چه زمانی به کمک احتیاج دارید و از درخواست کمک کردن هم اصلا خجالت نکشید. اگر زمانی که چیزی را متوجه نمی شوید صحبت کنید و درخواست توضیحات بیشتری کنید، سریع تر به کارتان مسلط شده و در زمان کار مفید و حیاتی خود به نوعی صرفه جویی خواهید کرد. نداشتن تسلط به موضوعات می تواند اندازه مفید بودن و کارآمدی شما را کمتر از توانایی اصلی شما جلوه دهد؛ بنابراین، حتما سؤالات خود را بدون هیچ گونه خجالتی بپرسید. پرسیدن سؤال نه تنها باعث می شود که شما مشتاق به یادگیری و انجام کارتان به نظر برسید، بلکه احتمالا پسند سرپرست و مدیر شما هم باشد. چرا که عموم آن ها ترجیح می دهند که درباره نحوه انجام کارها از آن ها سؤال کنید تا اینکه کاری را اشتباه انجام دهید و مجبور به انجام مجدد آن باشند.

4. شروع به ایجاد روابط کنید

مهم ترین بخش هر محل کار، مردم و کارکنان آن هستند و برای رفتار در محیط کار حتما باید آن ها را در نظر بگیرید. در هفته اول کاری سعی کنید تا جای ممکن خود را به همکارها معرفی کرده و برای ایجاد روابط تلاش کنید.

اگر در یک شرکت کوچک کار می کنید، سعی کنید هر روز ناهار را با یک همکار متفاوت بخورید تا راهی برای شناخت هرکس به صورت فردی داشته باشید. دقت کنید که برای ایجاد حس احترام از نام افراد هنگام صحبت کردن استفاده کنید.

الی هویزنگا از شرکت Zapier می گوید ایجاد روابط، به ویژه روابط متقابل، در یک شرکت بزرگ به صورت طبیعی اتفاق نمی افتد و شما باید خودتان برای ایجاد آن تلاش کنید. یک راهکار این است که جلساتی فردی را با همکارانی ترتیب دهید که می دانید اغلب با آن ها کار خواهید کرد. برنامه ریزی کنید و از کارکنان بخواهید توصیه هایی درباره افراد دیگر مناسب برای ملاقات داشته باشند. همچنین، بسیار خوب است که قبل از جلسه نمودار سازمانی را بررسی کنید تا درک بهتری از شغل و جایگاه فردی داشته باشید که قصد دارید با او صحبت کنید.

فرقی نمی کند اندازه محل کار نوتان چقدر باشد، در همان ابتدا سعی کنید یک دوست پیدا کرده و از او برای سؤالات و پشتیبانی کمک بگیرید. به صورت کلی، به شما اطمینان می دهیم که با ایجاد روابطی قوی، می توانید کار خود را هم بهتر انجام دهید.

منبع: fastcompany

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 دی 1400 بروزرسانی: 25 دی 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2026

به "4 کار که در هفته نخست شغل تازه باید بکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 کار که در هفته نخست شغل تازه باید بکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید