20 اصطلاح مهم که باید در جمهوری آذربایجان بلد باشید

به گزارش مجله عکسها، یکی از نکات مهم در سفر به هر کشوری، برقرارکردن ارتباط با ساکنان آنجا است. اگر به جمهوری آذربایجان سفر کنید، می دانید چطور باید قیمت یک فنجان قهوه را حساب کنید؟

20 اصطلاح مهم که باید در جمهوری آذربایجان بلد باشید

افراد زیادی در جمهوری آذربایجان هستند که انگلیسی بلد نیستند. این به آن معنی است که اگر می خواهید در سفر خود به این کشور کمی از منطقه ها گردشگری فاصله بگیرید، باید یکی دو جمله به زبان مردم این کشور بلد باشید. زبان روسی، زبان دوم آذربایجان است و دانستن چند کلمه به این زبان در زمان مسافرت به منطقه قفقاز و اروپای شرقی کارتان را تا حد زیادی راه خواهد انداخت.

احوال پرسی و اصطلاحات ضروری

احوال پرسی های اولیه، از سلام گرفته تا ابراز تشکر و سپاسگذاری، از اصطلاحات ضروری در هر زبانی به شمار می آیند. در اینجا مهم ترین موارد در آذربایجان را می خوانید:

Salam (

سلام

هر فرد آذربایجانی در هر موقعیتی، از ملاقات با دوستان گرفته تا هنگامی که می خواهد در ایستگاه اتوبوس بلیط بخرد، حرف خود را با سلام شروع می کند.

He / Yox (

بله / خیر

عبارات بالا، عبارت های محاوره ای برای بله و خیر هستند. به جای این دو، می توانید از معادل های روسی Da یا Nyet هم استفاده کنید.

Sag ol (

ممنونم

کلمه بالا که نیازی به توضیحات بیشتر ندارد. دارد؟

Buyur (

خواهش می کنم

یک عبارت محاوره ای برای گفتن خواهش می کنم. این کلمه را بعد از هر بار گفتن Sag ol به کرات خواهید شنید.

Helekik (

خداحافظ

خداحافظی کردن با سایرین، همواره و در هر حالت کاری مودبانه است.

آدرس پرسیدن

Tualet haradadr (

سرویس بهداشتی کجا است؟

چه چیزی بدتر از آن است که به شدت نیاز به دستشویی رفتن داشته باشید، اما ندانید باید کجا دنبال آن بگردید؟

Duz gedin (

مستقیم بروید

هربار که از کسی آدرسی می پرسید یا از راننده تاکسی جهت برگشت به محل اقامت خود را سوال می کنید، این عبارت را زیاد خواهید شنید.

Sola don ( Saga don (

به چپ بپیچید / به راست بپیچید

این دو عبارت درترکیب با حرکت های دست و بدن ازجمله پرکاربردترین عباراتی هستند که در پاسخ به آدرس پرسیدن های مسافران شنیده می شوند.

Avtobus va Qatar (

اتوبوس و قطار

به احتمال زیاد، مسافرت شما به دور آذربایجان با استفاده از اتوبوس یا قطار انجام خواهد شد. فرقی نمی کند که از باکو یا گنجه سوار اتوبوسی به مقصد معبد آتشگاه باکو می شوید یا اینکه از سیستم حمل ونقل عمومی درون شهری استفاده می کنید؛ دانستن نام آن ها برای سوال کردن خیلی به دردتان خواهد خورد.

در کافه و رستوران

Dadlidir (

غذا در آذربایجان ترکیبی از طعم و مزه های قفقازی، ایرانی، ترکی و روسی است. غذاهای محلی از طعمی بی نظیر برخوردار هستند و اگر به دوستان تان، میزبان تان یا پیشخدمت رستوران بگویید که چقدر غذای شان dadlidir است، حتما خیلی شاد خواهند شد.

بازار

Bu neceyedir? (

قیمت آن چقدر است؟

همواره قبل از اینکه کالایی را بخرید، قیمت آن را بپرسید. اگر هنوز اعداد را با هم اشتباه می کنید، همواره یک قلم و کاغذ همراه تان باشد و از فروشنده بخواهید قیمت را برای تان بنویسد.

اعداد کوچک

دانستن اعداد یک تا 10 در موقعیت های زیادی حتما به دردتان خواهد خورد؛ مثل وقتی که می خواهید قیمت کالایی را بپرسید تا زمانی که می خواهید زمان حرکت اتوبوس را بپرسید.

Sifir (: 0

Bir (

Iki (

Uc (

Dord (

Bes (

Alti (

Yeddi (

Sekkiz (

Doqquz (

On (

اعداد بزرگ

برای اعداد 11 تا 20 فقط کافی است که 10 را پیش از یکی از اعداد زیر 10 استفاده کنید. به عنوان مثال، 17 در آذربایجان به این صورت گفته می شود: On yeddi. همین کار را برای اعداد مضرب 10 نیز انجام می دهند. فقط کافی است که 10 را پس از یک عدد به کار ببرید. بد نیست این را هم بدانید که چطور قیمت ها را به زبان محلی آذربایجان سوال کنید.

بازکردن سر صحبت با دیگران

Senin adin nedir? (

نام شما چیست؟

آذربایجانی ها ازجمله صمیمی ترین و مهمان نوازترین مردم دنیا هستند. اگر به عنوان یک گردشگر به باکو سفر کرده باشید به احتمال زیاد ظاهر شما توجهات زیادی را به خود جلب خواهد کرد. ملاقات با مردم و دوست شدن با یک فرد محلی در این کشور کار آسانی است. برای این کار، اولین چیزی که باید بدانید این است که چطور نام آن ها را بپرسید.

Menin adim Samdur ()

نام من سام است

حتما یادتان باشد که بعد از جایگزین کردن نام خودتان با سام در جمله بالا، dur را در خاتمهی جمله اضافه کنید.

Cox Sadam ()

از آشنایی با شما شادم

این جمله نیازی به توضیح بیشتر ندارد. همه چیز در خود جمله گنجانده شده است.

Necesen? Yaxsiyam ( / )

حال تان چطور است؟ / خوبم

مردم محلی معمولا مودب و خوش برخورد هستند. اگر کسی در آن میان باشد که شما را بشناسد، تقریبا همواره حال شما را خواهد پرسید.

موقعیت های عمومی

Ingilisce / Rusca ()

انگلیسی / روسی

بد نیست نام این دو زبان را بلد باشید. روسی، زبانی است که در آذربایجان کاربرد زیادی دارد و به تدریج با گویش های محلی درآمیخته است؛ اما انگلیسی به مرور جایش را در این کشور باز کرد.

Ingilisce danisa bilirsiniz? ()

آیا شما انگلیسی صحبت می کنید؟

پیش از آنکه یک دفعه شروع به صبحت با زبانی کنید که فکر می کنید محلی ها آن را می دانند، خیلی بهتر خواهد بود اگر به زبان محلی آذربایجان از آن ها سوال کنید که آیا اصلا انگلیسی می دانند. بیشتر مردمی که خارج از صنعت گردشگری کار و فعالیت می کنند، انگلیسی بلد نیستند.

Buna basa dusmurem ()

نمی فهمم

این عبارت فوق العاده گران بها است. وقتی طرف مقابل شما فردی است که طوطی وار به زبان آذربایجانی یا روسی صحبت می کند، نگاهی خونسردانه به او بیندازید و بگویید: buna basa dusmurem.

Men Azerbaycanca/ Rusca danisa bilmirem ()

نمی توانم آذربایجانی یا روسی را خوب صحبت کنم

این جمله، جمله مهم دیگری است که به نوعی عبارت بالا را تکمیل می کند. خیلی از مردم این کشور که خارج از گردونه صنعت گردشگری هستند فکر می کنند خارجی ها می توانند روسی صحبت کنند.

در خاتمه به یاد داشته باشید که برای سفر به جمهوری آذربایجان و بازدید از جاهای دیدنی باکو، همواره می توانید بهترین تورهای باکو و انواع تور آذربایجان را در خبرنگاران مشاهده کنید و انتخابی آگاهانه و ارزان برای سفرتان داشته باشید.

تور ارزان باکو

منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 4 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1401 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 2123

به "20 اصطلاح مهم که باید در جمهوری آذربایجان بلد باشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "20 اصطلاح مهم که باید در جمهوری آذربایجان بلد باشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید