چاپ پول یا معامله سیاسی!

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی از تبعات حفره های بودجه 99 گزارش داد.

چاپ پول یا معامله سیاسی!

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، دولت تدبیر و امید با گره زدن اقتصاد به مسائل سیاسی و بین المللی بیش از 6 سال است معیشت مردم را به مذاکره و ایضا دیپلماسی خارجی متصل نموده است. شاهد این مدعا کوشش چند ساله و تعطیلی کشور برای برجام بود. آنالیز بودجه سال آینده نشان از تداوم این راهبرد که به اعتراف خود دولت هیچ دستاوری برای کشورمان نداشته، دارد؛ بودجه ای که قرار بود در آن اصلاحات ویژه ای صورت گیرد اما کارشناسان نظری متفاوت در این باره دارند و معتقدند تمام معایب بنیادی بودجه سال های گذشته دوباره در لایحه 99 تکرار شده است. نکته حائز اهمیت درباره سند دخل و خرج کشور بیش برآورد منابع بودجه است که می تواند آسیب های جدی مانند سال 98، که از اردیبهشت ماه دولت اعتراف به کسری بودجه کرد و منجر به استقراض از صندوق توسعه ملی و ایضا بودجه ریزی غیرشفاف در شورای سران قوا شد، در پی داشته باشد. در کنار 2 گزاره خطرناک استقراض و مذاکره، سم مهلکی به نام چاپ پول بی پشتوانه هم پیش روی دولت وجود دارد که می تواند اقتصاد کشور را به ورطه نابودی و تورم بیش از 50 درصد بکشاند. باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت چه تصمیمی در این باره اتخاذ خواهند کرد. به گزارش وطن امروز مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود درباره لایحه بودجه سال 99، توضیحات مهمی درباره نقاط ضعف این سند راهبردی کشور ارائه داده است. در بخش مقدمه گزارش بازوی کارشناسی مجلس، درباره بودجه آمده است: سال جاری، بودجه در شرایطی تهیه شده و احتمالاً تصویب خواهد شد که :

یک- کشور در شرایط تحریم به سر می برد و کاهش درآمدهای نفتی باعث ایجاد کسری قابل توجهی در بودجه شده است .

دو- تورم چند سال اخیر از قدرت خرید عده زیادی از مردم کاسته و آنها را زیر فشار برده و احتیاج به طرح های حمایتی محسوس است .

سه- اجرای نامناسب طرح افزایش قیمت بنزین و آشوب های پس از آن، علاوه بر ایجاد تلاطم و فشار اجتماعی و آثار جانبی منفی در بعضی حوزه های دیگر و...، سیاست گذار را مقابل هرگونه حرکت اصلاحی آسیب پذیر، محتاط و بیش از گذشته محافظه کار نموده است .

چهار- برای پوشش کسری بودجه، گزینه هایی شامل افزایش درآمدهای غیرنفتی (عمدتا مالیات)، کاهش هزینه ها، ایجاد بدهی و استفاده موثر از دارایی های فعلی پیش روی دولت است .

پنج- در صورت عدم انتخاب از میان گزینه های فوق، هنگام اجرای بودجه، دولت با راه حل دیگری شامل فشار و اضطرار برای استقراض از بانک مرکزی (چاپ پول) و پذیرش تورم شدید ناشی از آن یا تن دادن به معامله سیاسی که به دلایل عمدتا دفاعی از آن احتراز می گردد، روبرو خواهد شد .

شش- کاهش هزینه ها یا افزایش مالیات ها یا آن چیزی که اصطلاحا ریاضت یا پرهیزکاری نامیده می گردد، ممکن است به رکود موجود دامن بزند .

هفت- در نهایت، انتخابات مجلس- و با فاصله یک سال پس از استقرار مجلس، انتخابات ریاست جمهوری- و فرآیند کسب رأی از طبقات مختلف اجتماعی به عنوان عرضه زورآزمایی و یقه گیری گروه های سیاسی، در پیش است .

راز عبور سلامت یا خطرناک به اقتصاد بدون نفت

در ادامه این بخش از گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: فارغ از جنبه های فنی یا حسابداری بودجه، در کوتاه مدت و میان مدت، راز عبور سلامت یا خطرناک به اقتصاد بدون نفت، ترمیم یا تشدید کسری بودجه و آرامش یا ناآرامی مالی- اجتماعی- سیاسی، از کانال مدیریت مؤثر یا مخرب مسأله ذی نفعان فضای مالی و پولی کشور می گذرد. به عبارت دیگر، اجماع یا اختلاف و تنش ملی بر سر آرایش مجدد منافع ناشی از جمع آوری (مالیات ستانی و...) و صرف (دریافت نمایندگان) منابع عمومی بودجه ای و پولی کشور، سرنوشت مالی، مالی و اجتماعی کشور را در این دامنه زمانی رقم خواهد زد. برای بلندمدت نیز، باید تقویت موتورهای رشد اقتصاد و محقق شدن ظرفیت های بالقوه کشور در دستور کار قرار گیرد و تقویت آن نیز باید از همین الان آغاز گردد. این شرایط بسته به نوع عمل سیاست گذار و اجماع ملی صورت گرفته، 4 انتها بیشتر نخواهد داشت و این مردم هستند که باید سرانجام بندی آن را انتخاب نمایند :

1- عبور پیروز به اقتصاد غیر نفتی با استفاده از فرصت تحریم به وسیله مدیریت مؤثر ذی نفعان (ترک اعتیاد نفتی)

2- تنش و بی ثباتی اجتماعی- سیاسی شدید در راستا رسیدن به اقتصاد بدون نفت به وسیله مدیریت ناکارآمد ذی نفعان (تخریب و آشوب بی ثمر)

3- محافظه کاری و گذران امور با استقراض و چاپ پول و تضعیف و تخریب تدریجی و تشدید شونده اقتصاد (تخریبی تدریجی و سپس شتابنده)

4- بازگشت به اقتصاد نفتی و ادامه تضعیف تدریجی به وسیله نفس کشیدن در فضایی که پیچ مالی آن دیگر در اختیار کشور نیست (مرثیه ای برای فرصت از دست رفته)

بر این اساس وطن امروز در پرونده ای مبسوط تحت عنوان سایه ترامپ بر بودجه99 با توجه به تردیدهای جدی درباره محقق شدن منابع درآمدی پیش بینی شده دولت در سال آینده، این بودجه را مقدمه ای برای راهبرد مذاکره و دادن امتیازهای بیشتر به غرب دانسته بود .

انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از کلیات لایحه بودجه 99 در گفت وگو با وطن امروز

عضو کمیسیون تلفیق بودجه درباره اصلاحات ساختاری لایحه بودجه 99 گفت: برخلاف ادعای دولت و سازمان برنامه، اصلاحات ساختاری بودجه انجام نشده است. عباس گودرزی ادامه داد: من این بودجه را بودجه شعار تدبیر نمی دانم. بودجه، بودجه بی تدبیری است. دولت ماه ها فرصت داشت ساختار بودجه را اصلاح کند اما این اتفاق نیفتاد. نماینده مردم بروجرد اضافه نمود: بودجه 99 تفاوت چندانی با بودجه سال های گذشته ندارد و متناسب با شرایط تحریم نیست. به عبارتی بودجه، بودجه ای مقاومتی نیست. بودجه از نفت مستقل نشده است. از طرف دیگر منابع و درآمدهایی که ناظر به اصلاح ساختاری باشد در بودجه دیده نمی گردد. وی درباره درآمدهای پیش بینی شده بودجه گفت: درآمدهای بودجه بر اساس یکسری منابع غیرواقعی در نظر گرفته شده است. به طور مثال 50 هزار میلیارد تومان از فروش اموال منقول و غیرمنقول و 80 هزار میلیارد از بخش فروش اوراق تحقق ناپذیر و بدون واقع بینی است. عضو کمیسیون تلفیق ادامه داد: تحرک و پویایی در این بودجه دیده نمی گردد و بودجه با کسری روبرو خواهد شد. بودجه احتیاج به تعریف منابع جدید دارد. از طرفی مشاهده می گردد به درآمدهای مالیاتی هم توجهی نشده و اصلا اثری از اخذ درآمدهای مالیاتی جدید از ثروتمندانی که خانه ها و خودروهای لوکس دارند در بودجه دیده نمی گردد. گودرزی در سرانجام تاکید نمود: برای حل مشکل کسری بودجه باید با فرار مالیاتی مقابله کنیم و همچنین لغو معافیت های مالیاتی و صرفه جویی در هزینه در دستور کار قرار گیرد .

لزوم تجدیدنظر مجلس در معافیت های مالیاتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به لزوم تجدیدنظر در معافیت های مالیاتی گفت: مجلس قرار است این کار را از لایحه بودجه 99 آغاز کند. حسینعلی حاجی دلیگانی به وطن امروز گفت: در جلساتی که داشتیم بنا بود چند کار اساسی را درباره بودجه دنبال کنیم؛ یکی تصمیم گیری درست راجع به سوخت است که ببینیم آیا می توان کاری انجام داد که بیشتر به نفع مردم باشد، دومی بحث یارانه ها و بازگشت بهتر آن به مردم و سومی مساله معیشت مردم، اشتغال و فرارهای مالیاتی است. وی با اشاره به تخصیص اعتبار به دستگاه ها بر اساس عملکردشان بیان نمود: این موضوع در لایحه بودجه پیش بینی شده است ولی باید دولت کار کارشناسی ارائه می داد که هنوز این را انجام نداده است. نماینده مردم شاهین شهر با اشاره به لزوم استفاده از فراوری داخلی به دلیل محدودیت های ارزی توضیح داد: این اقدام صرفا نباید به خاطر مسائل ارزی کشور باشد بلکه باید در جهت استفاده از ظرفیت های داخلی انجام گردد تا شرایط بهتری پیدا کنیم. حاجی دلیگانی درباره ساماندهی معافیت های مالیاتی نیز گفت: قطعا باید در این باره تجدیدنظر گردد و ما بنا داریم این کار را از بودجه 99 آغاز کنیم .

منبع:وطن امروز

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 13 بهمن 1398 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 696

به "چاپ پول یا معامله سیاسی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاپ پول یا معامله سیاسی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید