نشت آب در ساختمان با فناوری نانو به سادگی قابل تشخیص است

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگران دانشگاه واترلو حسگر جدیدی ساختند که بی احتیاج از باتری بوده و می تواند نشت آب در ساختمان را تشخیص دهد، مسئله ای که موجب بروز خسارات زیادی در سازه ها می گردد.

نشت آب در ساختمان با فناوری نانو به سادگی قابل تشخیص است

جهت دریافت خدمات آلاچیق چادری با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

این حسگر با استفاده از فناوری نانو انرژی خود را تامین می نماید، درصورت قرار دریافت در معرض رطوبت، حسگر به تلفن همراه هشدار می دهد.

محققان با حذف باتری و بعضی مدارها در این فناوری، هزینه فراوری را کاهش داده اند به طوری که هر حسگر با قیمت 5 دلار قابل فراوری است، یعنی در حدود یک دهم هزینه فراوری ادوات تشخیص نشت موجود در بازار.

جرج شاکر، از دانشگاه واترلو می گوید: یکی از مسائل مهم در آسیب به ساختمان ها، فقدان حسگر به مقدار کافی در سازه ها است که دلیل این امر، هزینه بالای این حسگرها است. هزینه بسیار پایین این حسگرها به ما این امکان را می دهد که تعداد بیشتری از این حسگرها را در ساختمان مستقر کنیم.

وی اضافه نمود: نشت آب، علت اصلی خسارت به املاک و آپارتمان ها، دفاتر و سازه های مختلف است که در نهایت هزینه زیادی را به بیمه و صاحبان ساختمان تحمیل می نماید. این حسگر جدید از جنس نیکل بوده و قطر آن 5 میلی متر است. در این حسگر از نانوذرات استفاده شده است، زمانی که نانوذرات خیس می شوند، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که الکتریسیته کافی برای تامین انرژی یک سامانه رادیویی بی سیم را تامین می نماید و در نتیجه می توان شرایط محیطی نظیر دما و رطوبت را با این سامانه اندازه گیری کرد.

وی ادامه داد: این رادیو بی سیم و دیگر حسگرها روی یک بورد قرار گرفته اند که ابعاد کل سامانه تشخیص رطوبت در حد سه سانتی متر می گردد. علاوه بر ارزان بودن، این حسگر جدید سازگار با محیط زیست است؛ پس از استفاده، قابل تنظیم مجدد بوده و می توان آن را در محیط هایی با دسترسی های غیرمستقیم و سخت قرار داد.

شاکر می گوید: ما معتقدیم که این فناوری پتانسیل برای حل چندین مشکل مهم را دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 796

به "نشت آب در ساختمان با فناوری نانو به سادگی قابل تشخیص است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشت آب در ساختمان با فناوری نانو به سادگی قابل تشخیص است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید