ظریف روی دیگر مقاومت

به گزارش مجله عکسها، ظریف تحریم شد. وزیر خارجه ای که با مقاومت در برابر فشار داخلی و خارجی تا کنون کمر خم نکرده است. تحریم او، شکست را از آن چه کسی کرد؟

ظریف روی دیگر مقاومت

زهره نوروزپور: بامداد 5 شنبه دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از سوی وزارت خزانه داری آمریکا تحریم شد. ظریف در شرایطی تحریم شده است که اوضاع منطقه چندان حال خوشی ندارد.

از سویی دیگر ترامپ و وزیر خارجه اش راه و بی راه سیگنال مذاکره می دهند. پمپئو می گوید که آمریکا آماده مذاکره بدون پیش شرط است. ترامپ می گوید من به دنبال مذاکره با ایران هستم اما در توئیتی جالب که امروز منتشر شد می گوید ایرانی ها به دنبال مذاکره با من هستند. یک بام و دوهوای ترامپ ظاهرا پایانی ندارد.

واکنش ها به این مساله تنها به راه دیپلماسی ختم می گردد چرا که رسما همه راه های برای کاهش تنش حتی در منطقه بسته شده است.

اقدام امریکا در مورد تحریم ظریف ظاهرا به این معناست که صدای او خاموش گردد صدایی که به گفته آنها صدای رهبر معظم انقلاب در دنیا است.

رضا نصری کارشناس سیاست خارجی در اینباره در توئیت خود نوشت: در پاسخ به مقامات آمریکایی که می گویند ظریف در ایران اختیاری ندارد:

حقیقت این است که - همانطور که در سال های اخیر دیده ایم - ارزش امضای جواد ظریف در ایران از ارزش امضای رئیس جهمور آمریکا در ترکیب با اختیار مشورت و موافقت دو سوم اعضای مجلس سنا (شرط تصویب معاهده) در آمریکا به مراتب بیشتر است!

علیرضا معزی دبیر شورای اطلاع رسانی دولت، در توئیتر خود در واکنش به تحریم ظریف نوشت: پیکار و کارزار دیپلماتیک ظریف روی دیگر مقاومت بود؛ مقاومتی که به سخنرانی بر میز مذاکره و شعار در رسانه های داخلی تنزل نیافت. او نه در انزوا که در میانه میدان می رزمد و این است که در واشنگتن، عصبیت می آفریند. ظریف، صدای ایرانی است که نه به انزوا تن می دهد و نه به ظلم.

محمدرضا نوروزپور کارشناس روابط بین المل و رسانه در اینباره در توئیت خود نوشت: تحریم ظریف؛ تحدید دیپلماسی فعال عمومی ، همراه ساختن توئیتر و اینستاگرام برای خاموش کردن دیپلماسی دیچیتال، مین گذاری در جهت سفرهای دیپلماتیک ، کاهش شانس شنیده شدن صدای حقانیت ملت ایران در محافل دیپلماتیک

این به چه معناست؟

وزیر خارجه کشورمان پس از انتخابات سال 92 بر کرسی ریاست وزارت خارجه را به عهده گرفت. او از همان روزها خط مشی سیاسی خود را به گونه ای متفاوت تر از وزرای خارجه قبلی به دست گرفت چرا که او با افکار عمومی اشنا بود و به این مساله واقف بود که برای پیشبرد اهداف کشور باید در وهله اول افکار عمومی دنیا را به نفع ایران مصادره کرد.

اولین ابزاری که او در این راه استفاده کرد توئیتر بود که در زمان خودش جنجال داخلی به پا کرد که وزیر خارجه چرا باید از یک شبکه امریکایی استفاده کند؟ دیپلماسی توئیتری ظریف زمانی اغاز شد که کمتر رهبری در دنیا اعتراضات خود را از این راه به گوش دنیا می رساند.

زمان های قبل از دولت یازدهم و دوازدهم ایران تنها یک تریبون داشت، آنهم نشست سالانه سازمان ملل بود. شاید کنفرانس هایی دیگر! چرا که در زمان دولت نهم و دهم ایران در بدترین تحریم ها به سر میبرد حتی راهی به اروپا نداشت که صدای خود را به گوش دنیا برساند.

پس از برجام نمایندگان ایرانی و اروپایی رفت و امدها را اغاز کردند. آنها با کشور ایران از نزدیک آشنا شدند و در دیدارهای دو جانبه و چند جانبه از سیاست های ایران و اهداف کشورمان گفتند و شنیدند.

دیپلماسی توئیتری ظریف پاسخ داد اما همچنان منتقدان او این سلاح برنده را کم اهمیت توصیف می نمایند و همچنان بی مهری های خود را نثار وزیر خاره روانه می نمایند. تحریم ظریف از سوی آمریکا تنها نشان از ضعف آن در برابر صدای قوی نماینده ایران دارد.

دشمن چهل ساله غربی به این مساله اذعان دارد که دیپلماسی عمومی ظریف دیگر قابل کنترل نیست. چراکه او رسانه را می شناسد.

الوین تافلر در کتاب موج سوم به صراحت درباره سلاح رسانه صحبت نموده است و می گوید در عصر مدرنیته قلم برنده ترین سلاح حاضر است. این روزها قلم و رسانه سلاح سردی است که با ان می توان دشمن را ناک اوت کرد.

ظریف با این سلاح رفت و حالا پاسخ را گرفت ؛ دیپلماسی لبخند و توئیتر شکست دشمن را نشان دنیایان داد.

رسانه های خبری آمریکا از جمله نیویورک تایمز تحریم ظریف را شکست دیپلماسی آمریکا تلقی نموده اند.

این شکست برای ایران و تیم ظریف و دولت دوازدهم نیست. این شکست برای آمریکا و تندروهایی است که از زمان برجام موضع آنها بی شباهت به مخالفان منطقه ای و فرا منطقه ای نزدیک بود. آنهایی که برجام را با ترکمانچای مقایسه کردند!

وزارت خزانه داری آمریکا در حالی ظریف را تحریم کرد که چند روز قبل از آن ترامپ اذعان کرد ایرانی ها در مذاکره شکست نمی خورند. آمریکا رسما اعلام نمود که در مقابل مذاکره با هیئت ایران راهی برای پیروزی ندارد.دلیل تحریم ظریف را ترامپ گفته بود اما کسی مضمون توئیت او را درک نکرد!

به این مفهوم که ظریف صدای منطق سیاست خارجی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی در توئیتر نوشت: اوج تناقض و حماقت رهبران آمریکا آنجاست که بارها دکتر ظریف را در سیاست ایران کاره ای نمی دانند اما با نابخردی محض دست به تحریم او می زنند! آمریکایی ها از منطق دکتر ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.

وزارت امور خارجه در بیانیه ای تاکید نمود: اعمال تحریم اخیر بر وزیر امور خارجه هیچ تاثیری بر کوشش ها و اقدامات مجموعه وزارت امور خارجه و شخص وزیر امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی کشور در اثبات حقانیت ملت ایران، دفاع از منافع ملی و مبارزه با تروریسم مالی دولت آمریکا نخواهد داشت و همچنان با تمام توان و باور قلبی، به انجام ماموریت و رسالت خود ادامه خواهد داد.

ظریف همچنان با ظرافت با همان دیپلماسی توئیتری و لبخند به راه خود ادامه خواهد داد چرا که لبخند او ظاهرا فرقی با آزمایش های موشکی ایران ندارد!!!

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 9 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 315

به "ظریف روی دیگر مقاومت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف روی دیگر مقاومت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید