دانش بنیان شدن صنعت سنگ های قیمتی ارزش افزوده ای بالایی دارد

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگاران، شیما سادات مفاخریان مدیرعامل شرکت فخر زرین پارس و موسس مجتمع فنی و تخصصی طلا و جواهر و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و کارآفرین برتر مهارتی در صنعت طلا و جواهرات و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با بیان این مطلب که سنگ های جواهر می توانند در تعریف عرصه دانش بنیان قرار گیرند بیان کرد: سالی که واپسین ماههای آن را می گذرانیم سال اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی است. هدفی که جز با ارج نهادن به فرهنگ دانش بنیان و کارآفرینی و کارافرین پروری نائل نمی آید.

دانش بنیان شدن صنعت سنگ های قیمتی ارزش افزوده ای بالایی دارد

مفاخریان گفت: لازمه توسعه ،کارآفرینی بر پایه دانش آموزی و کوشش در جهت فرهنگ سازی آن است که متاسفانه دانش، علم و مالی که در کشور ما جا نیافتاده است آموزش کارآفرینی است. ما افتخار داریم با تاسیس مجتمع فنی و تخصصی طلا و جواهر فخز زرین پارس با مجوز و حمایت سازمان فنی و حرفه ای کشور و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با هدف آموزش محصول محور و اشتغال محور به توسعه کارافرینی و گسترش دانش بنیان شدن این صنعت قدم بر داریم.

وی با بیان اینکه در بحث اشتغال زایی، درامدزایی اولویت برتر این مجموعه است ابراز کرد: چنانچه قادر به بهره وری عقلایی از منابع طبیعی و توان مدیریتی کارآفرینی نباشیم پیشرفت و شکوفایی در اقتصاد نخواهیم داشت و روز به روز شاهد رشد بیکاری و سردرگمی در اقتصاد کشور خواهیم بود. بی شک یکی از مهمترین راههای دستیابی به این اهداف تمرکز زدایی از تکیه بر درآمد نفت و افزایش صادرات غیر نفتی است.

به گفته وی اینکه از چه دیدگاهی به این موضوع نگاه کنیم و از چه فناوری برای تراش و شناخت سنگ ها و کانی ها در این زمینه استفاده کنیم خود موضوع مهمی در دانش بنیان شدن این صنعت است.

سنگ فیروزه ایران در دنیا زبانزد است

این فعال کار آفرین در ادامه شرح داد: ایران منابع قابل توجهی از گونه های مختلف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی مانند کوارتزهایی شامل انواع عقیق، سیترین، جاسپر، چشم گربه، رزکوارتز و در کوهی همچنین گارنت هایی شامل پایروپ، آلماندین، آندرادیت، لابرادوریت و مون استون و همچنین تورمالین را داراست. همچنین کشورمان به دلیل بهره مند بودن از یکی از خالص ترین و بهترین منابع سنگ فیروزه درجه یک در دنیا زبانزد است اما متاسفانه بنا به دلایلی حضور مطلوبی در عرصه بین الملل ندارد و در حال حاضر سعی بر این است تا بتوانیم در بازارهای بین المللی حضور خود را پررنگ تر جلوه دهیم.

وی اضافه نمود: جالب است بدانیم ایران از حیث ذخایر معدنی جزء 12 کشور برتر دنیا و تایلند 117 کشور شناسایی شده است اما تایلند اولین صادر نماینده سنگ به دنیا و ایران طبق امارهای موجود دوهزارم درصد از این بازار سهم دارد که جای افسوس دارد. اکنون در 5019 معدن فعال در کشور 70 نوع ماده معدنی استخراج می گردد و ایران دارای 55 میلیارد تن ذخیره مواد معدنی است و از غنی ترین معادن دنیا برخوردار است. طبق گزارش سازمان زمین شناسی کل کشور 7 درصد ذخایر معدنی دنیا در ایران واقع شده است.

مفاخریان با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای ایران در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و نادیده دریافت آن ها اظهار کرد: با توجه به تفاهمنامه هایی که سال گذشته توسط مسوولان ذیربط منعقد شده، امید است که بتوان با بهره برداری و استخراج کافی از معادن کشور به بازارهای بین المللی ورود پیدا کرد.

ارزش اضافه نموده ای بالاتر از صنعت نفت

مفاخریان اضافه نمود: در صورت حرکت به سمت دانش بنیان شدن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، درها برای فعالیت بسیاری از شرکت ها و نخبگان مهارتی باز می گردد. در صنعت سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و صنعت طلا و جواهر ارزش اضافه نموده ای نهفته است که صنعت نفت ما از آن بی بهره است. با این حال هنوز این صنعت صندلی اصلی خود را در ایران پیدا نکرده است، این در حالی است که بنا به ظرفیت های موجود در کشور جای رشد در این عرصه به وضوح دیده می گردد.

این فعال عرصه سنگ های قیمتی درباره ظرفیت فناوری در این حوزه اعلام کرد: کشوری همچون امریکا با اینکه از داشتن معادن فیروزه بی بهره است اما متخصصان آن، خاک های فیروزه را از نقاط مختلف دنیا اخذ و آن را با یک ماده نانویی ترکیب می نمایند که به ایجاد نوعی خمیر می انجامد و از آن فیروزه مصنوعی می سازند. این در حالی است که فیروزه مصنوعی امریکا در دنیا معروف تر از فیروزه نیشابور ایران است که این امر، جای تاسف دارد.

معادن ایران ظرفیت کارآفرینی و اشتغالزایی بالایی دارد

وی با اشاره به اینکه ایران معادن بسیاری دارد که خود این امر ظرفیت کارآفرینی و اشتغالزایی را به دنبال دارد اعلام کرد: مطرح شدن بحث دانش بنیان شدن در این عرصه نشان دهنده این خواهد بود که صنعت سنگ های جواهری می تواند با فناوری های روز همنشین باشد.

مفاخریان اضافه نمود: باید کوشش کنیم سنگ های موجود در کشور را با استفاده از فناوری های نوین فرآوری و به دنیا عرضه کنیم و در کنار عرضه سنگ ها و معادنمان و ارزش اضافه نموده ای که برای کشورمان به دنبال دارد، فرهنگ و هنر خود را نیز عرضه کنیم و نباید تنها سنگ خام به فروش رسیده گردد زیرا در این صورت همان حکایت خام فروشی در صنعت نفت کشور تکرار می گردد.

تراش سنگ ها با طراحی ایرانی اسلامی

وی با اظهار تاسف از اینکه سنگ های راف و تراش نخورده بزرگ را از معادن ایران به خارج از کشور صادر می شوند، بیان کرد: به عنوان مثال این سنگ ها به کشور چین می رود و به ابعاد و شکل های مختلف تراش می خورد و در دنیا به اسم چین پخش می گردد. سوال اینجاست که چرا نباید این کار را خود ما انجام دهیم؟ ما هم فناوری و دانش انجام این کار را در داخل کشور داریم و هم نخبگان مرتبط با این رشته در کشور حضور دارند که می توانند دستگاه هایی را طراحی نمایند و بسازند که مجبور به خام فروشی نشویم.

این فعال حوزه کارآفرینی اضافه نمود: دانش بنیان شدن بخش سنگ های زینتی دروازه ها را برای افکار تازه و خلاقیت های کارآمد باز می نماید تا نخبگان بتوانند افکار و ایده های خود را مطرح نمایند. ما نیز می توانیم سنگ های کشور را با طراحی ایرانی اسلامی داخل ایران تراش بزنیم. با این کار هویت ایرانی ما مطرح می گردد و سنگ های ارزشمند خود را در دنیا عرضه می کنیم که خود منجر به شناخته شدن برند ما می گردد و دیگر خام فروش نیستیم.

این متخصص سنگ های جواهر اضافه نمود: صنعت سنگ، صنعتی است که به خوبی در بخش فناوری کشور دیده نشده است و باید جا برایش باز گردد زیرا بحث فرهنگ و هنر در آن نهفته است. حتی در صنعت طلا و جواهر هم که بنگریم متوجه می شویم که در آن هنر مجسمه سازی و تجسمی و رنگ ها نهفته است.

ایجاد آموزش اشتغال محور در صنعت سنگ

وی با اشاره به میزان اشتغالزایی که این صنعت به دنبال دارد گفت: در حال حاضر با حرکتی که در چند سال اخیر اجرا شده است و با همکاری هایی که با اتحادیه کشوری و سازمان فنی حرفه ای داشته ایم توانسته ایم گام هایی رو به جلو برداریم. به عنوان مثال هم اکنون در حال امضا تفاهمنامه هایی با سازمان فنی حرفه ای هستیم که طبق آن با تاسیس مجتمع فنی و تخصصی طلا و جواهر و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، هنرجویان را تحت آموزش مهارتی اشتغال محور قرار دهیم تا به اشتغال پایدار منجر می گردد.

نقش معاونت علمی در جهت دانش بنیان شدن صنعت سنگ

وی در مورد نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه گفت: نخستین قدمی که معاونت می تواند بردارد این است که طرح ها و نظرها و ایده هایی که در این صنعت مطرح می گردد را ببیند و بشنود و آنالیز کند و در نهایت بپذیرد که این صنعت ارزش اضافه نموده فراوانی دارد. بنابراین درها را برای دانش بنیان شدن حوزه طراحی و حوزه تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و ساخت و فراوری باز کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 500

به "دانش بنیان شدن صنعت سنگ های قیمتی ارزش افزوده ای بالایی دارد" امتیاز دهید

1 کاربر به "دانش بنیان شدن صنعت سنگ های قیمتی ارزش افزوده ای بالایی دارد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیان شدن صنعت سنگ های قیمتی ارزش افزوده ای بالایی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید