توافق 3 نهاد اروپایی بر سر اصلاح قوانین حق مولف در عصر دیجیتال

به گزارش مجله عکسها، هدف از اصلاح قانون حق مولف ، انطباق این مقررات با عصر دیجیتال است. اصلاحیه قانون حق مولف ابتدا در سال 2016 پیشنهاد و پس از دو سال بحث و مناظره در صحن مجلس اروپا به رای گذاشته شده بود.

توافق 3 نهاد اروپایی بر سر اصلاح قوانین حق مولف در عصر دیجیتال

پس از سه روز بحث و گفتگوی بی وقفه در زمینه اصلاح قوانین حق مولف کمیسیون اروپا، شورای اروپا و مجلس اروپا به توافق رسیدند.

معاون کمیسیون اروپا، آندروس آنسیپ بعد از مدت ها انتظار خبر توافق را در حساب توئیتری منتشر کرد: بر سر قوانین حق مولف به توافق دست یافتیم. بالاخره شهروندان اروپا قوانینی مطابق با دنیای دیجیتال خواهند داشت که به نفع همه خواهد بود: تضمین حقوق کاربران، درآمد عادلانه برای تولیدنمایندگان و شفافیت قوانین برای وبگاه ها.

فرانک ریستر، وزیر فرهنگ فرانسه نیز رضایت خود را بیان کرد: این قدم نشان از آن دارد که اروپا به آفرینندگان آثار مفتخر است و از آن ها در راستای منافع همه شهروندان حفاظت می نماید.

در مقابل نماینده انجمن رایانه و صنعت ارتباطات در خصوص متن توافق یافته گفت: این توافق نوآوری در اینترنت و قوانین دنیای مجازی را تضعیف خواهد نمود.

هدف از اصلاح قانون حق مولف ، انطباق این مقررات با عصر دیجیتال است. اصلاحیه قانون حق مولف ابتدا در سال 2016 پیشنهاد و پس از دو سال بحث و مناظره در صحن مجلس اروپا به رای گذاشته شده بود.

کمیسیون اروپا هدف از اصلاحات در این قوانین را حفاظت از میراث فرهنگی اتحادیه اروپا و کسب درآمد عادلانه برای هنرمندان و موسسه های نشر اعلام نموده است.

بر اساس این قوانین شرکت های بزرگ ناشر و چند ملیتی از جمله گوگل و فیسبوک باید در ازای نشر دوباره مطالب موسسات مطبوعاتی و سایت های خبری، حقوق مولف آن را بپردازند. هر مطلب تا دو سال بعد از انتشار، توسط این قانون محافظت می گردد. البته خلاصه مطلب که در موتورهای جستجو مثل گوگل عرضه می گردد، از این قانون مستثنی است.

وبگاه های بارگذاری و تماشای ویدئو همچون یوتیوب باید مانع انتشار محتوای دارای حق مولف از سوی کاربران شوند و در صورت انتشار محتوای دارای حق مولف یا اجازه آن را دریافت نمایند و یا در ازای آن مبلغی عادلانه را به مولف پرداخت نمایند.

اتحادیه اروپا معتقد است با این اصلاحات، تولیدنمایندگان محتوا کنترل بیشتری نسبت به آثار خود که توسط کاربران در اینترنت منتشر می گردد، خواهند داشت و در ازای انتشار آثار خود به صورت عادلانه کسب درآمد خواهند کرد.

توافق دست یافته توسط نهادهای اروپایی، قدم آخر در راستا تصویب و اعمال اصلاحیه قانون حق مولف نیست. شورای اروپا و همین طور نمایندگان مجلس اروپا باید قبل از فرارسیدن ماه مه و پیش از انتخابات مجلس اروپا، توافق موقت اصلاحیه قانون حق مولف را تصویب نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 218

به "توافق 3 نهاد اروپایی بر سر اصلاح قوانین حق مولف در عصر دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق 3 نهاد اروپایی بر سر اصلاح قوانین حق مولف در عصر دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید