تغییر کاربری خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت به موزه بانک

به گزارش مجله عکسها، خبرنگاران/آذربایجان غربی معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در مورد شرایط مرمت بناهای تاریخی خانه اربابی دیزج سیاوش، مدرسه 22 بهمن و راسته امیر نظمی افشار بازار ارومیه توضیحاتی ارائه داد.

تغییر کاربری خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت به موزه بانک

جهت دریافت خدمات طراحی حیاط ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین خدمات طراحی و اجرای محوطه سازی و حیاط سازی می‌باشد.

به گزارش خبرنگاران، محمد فتحی در جریان بازدید خبرنگاران از پروژه های مرمتی میراث فرهنگی ارومیه به کاربرد بنا بعد از مرمت کامل اشاره نمود و گفت: خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت به موزه بانک تغییر کاربری خواهد داد.

قدمت خانه اربابی دیزج سیاوش اواخر قاجار بوده و در سال 87 جزو آثار ملی به ثبت رسیده است که متاسفانه قسمت باغی عمارت در اثر احداث خیابان شورای کنونی از بین رفته است که احیای این بنای دو طبقه با همکاری بانک مسکن و میراث فرهنگی آذربایجان غربی صورت گرفت.

وی گفت: تا به امروز 400 میلیون تومان از سوی بانک مسکن و اعتباری بالغ بر 30 میلیون تومان از سوی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی برای برای مرمت و احیای بنای خانه اربابی دیزج سیاوش هزینه شده است.

وی با بیان این که سال جاری 70 میلیون تومان اعتبار برای احیا و بازسازی بنا مصوب شده است، اضافه کرد: مابقی مرمت بنا با تزریق اعتبار مصوب به میراث فرهنگی استان صورت می گیرد.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان غربی در مورد بازسازی و مرمت راسته امیر نظمی افشار بازار ارومیه گفت:راسته امیر نظمی افشار از بخش های متروکه بازار قدیمی ارومیه بود که با همکاری کسبه راسته، مرمت و باز سازی محل صورت گرفت.

وی با بیان این که بازار ارومیه با احداث خیابان امام در سال 1310 به 6 قسمت تفکیک شد، اضافه کرد: این راسته دارای 20 حجره بوده و جزو بازار قدیمی ارومیه محسوب می گردد که با هزینه بیش از 200 میلیون تومان از محل اعتبارت ملی مرمت و باز سازی شد.

فتحی به اتمام مرمت مدرسه 22 بهمن اشاره نمود و گفت: قدمت این مدرسه به دوران پهلوی اول می رسد که مرمت و نم زدایی بنا از سال 93 با همت میراث فرهنگی آذربایجان غربی اجرا شده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی با اشاره به این که مرمت مدرسه 22 بهمن با اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان به اتمام رسیده است گفت: این بنا به عنوان اولین موزه مدرسه ایران فعالیت خواهد نمود.

وی با اشاره به این که مدرسه 22 بهمن جزو بناهای سالم مربوط به دوران قاجار است، اضافه کرد: این بنا در 2 طبقه احداث شده بود که از زیر زمین بنا در آن دوران به عنوان آزمایشگاه محصلین استفاده می شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 790

به "تغییر کاربری خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت به موزه بانک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغییر کاربری خانه اربابی دیزج سیاوش بعد از اتمام مرمت به موزه بانک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید