بیش از 3 تن محموله جدید به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد

به گزارش مجله عکسها، فضاپیمای رباتیک سیگنوس صبح امروز با موفقیت پرتاب شد تا بیش از 3 تن تجهیزات علمی و سخت افزاری را که شامل توالت جدید ناسا هم می شود، به ایستگاه فضایی بین المللی برساند.

بیش از 3 تن محموله جدید به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد

موشک آنتارس (Antares) نورثروپ گرامن در ساعت 21:16 منطقه زمانی شرقی (4:46 به وقت تهران) عملیات پرتاب فضاپیمای سیگنوس (Cygnus) مأموریت NG-14 را از ایستگاه فضایی منطقه ای میان اقیانوس اطلس در تأسیسات پرواز جزیره والوپس ویرجینیا انجام داد.

این فضاپیما محموله ای 3458 کیلوگرمی را که شامل تجهیزات علمی، توالت آزمایشی تازه، غذا، سخت افزار و دیگر وسایل فضانوردان مأموریت اعزام 63 و 64 است، به ایستگاه می رساند. این پرتاب پس از تأخیرهای پی درپی به دلیل شرایط جوی و کمتر از 24 ساعت پس از قطع عملیات به دلیل مشکل تجهیزات پشتیبانی زمینی انجام می شود.

ابزارهای علمی

همراه با سخت افزارها و وسایل لازم فضانوردان، پرتاب امروز برخی از تجهیزات و آزمایش های علمی هیجان انگیز را هم با خود به ایستگاه می برد. یکی از آن ها توالت فضایی جدید ناسا است که به طور رسمی با نام سامانه سراسری مدیریت پسماند شناخته می شود. فضانوردان ساکن در ایستگاه، این توالت را به منظور آمادگی برای مأموریت های اعماق فضا از جمله برنامه آرتمیس آزمایش می کنند.

فضاپیمای سیگنوس همچنین آزمایش های دیگری را به ایستگاه می رساند. برای نمونه آزمایش رشد تربچه با نام Plant Habitat-02 با هدف گسترش دانش ما درباره رشد گیاهان و مواد غذایی در فضا انجام خواهد شد. با این آزمایش پژوهشگران شیوه رشد گیاهان را با شرایط نور و خاک آزمایش می کنند که به گفته ناسا می تواند به بهینه سازی رشد گیاهان در فضا و همچنین ارزیابی مواد مغذی و طعم آن ها کمک کند.

یک آزمایش علمی دیگر به دانشمندان کمک می کند تا روش مؤثرتر و ایمن تری را برای درمان سرطان توسعه دهند. زیرا به گفته ناسا آزمایش داروهای بیماری سرطان در ریزگرانش می تواند به تشخیص نامزدهای مناسب برای داروهای ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه درمان سرطان خون و دیگر سرطان ها کمک کند و راهگشای درمان باشد.

آزمایشی دیگر از یک دوربین 360 درجه سفارشی که در دسامبر 2018 (آذر 1397) به ایستگاه فرستاده شد، استفاده می کند تا تجربه زندگی واقعی درون ایستگاه و حتی مسیرهای فضایی بیرونی را به مردم نشان دهد. یک آزمایش دیگر روندی منحصربه فرد را بررسی می کند که می تواند با تبدیل اوره در ادرار انسان به آمونیاک، آب و انرژی تولید نماید.

علاوه بر این، شرکت استه لودر (Estée Lauder) نه یک آزمایش علمی بلکه یک سرم مراقبت پوستی را در این مأموریت به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده و در آنجا فضانوردان از این محصول فضایی با نمای پنجره ایستگاه عکس می گیرند. این یکی از تلاش های ناسا برای انجام فعالیت های تجاری بیشتر در مدار پایین زمین (LEO) است.

جزئیات پرتاب فضاپیما

پرتاب امروز، پس از تأخیرهای فراوان، قرار بود روز گذشته انجام شود اما این بار هم به دلیل نقص تجهیزات پشتیبانی زمینی، 2 دقیقه و 40 ثانیه پیش از پرتاب متوقف شد. در نهایت مهندسان با شناسایی مشکل و رفع آن توانستند زمینه پرتاب امروز را فراهم کنند.

فضاپیمای سیگنوس که توسط شرکت نورثروپ گرامن (Northrop Grumman) ساخته شده، مانند شرکت اسپیس ایکس تأمین تجهیزات ایستگاه فضایی بین المللی را بر عهده دارد. نورثروپ گرامن برای ادای احترام به فضانورد کالپانا چاولا (Kalpana Chawla) که به همراه شش فضانورد دیگر در فاجعه شاتل کلمبیا در سال 2003 (1381 خورشیدی) درگذشت، این فضاپیمای سیگنوس را S.S. Kalpana Chawla نام گذاری کرده است. چاولا همچنین در سال 1997 (1376 خورشیدی) به عنوان متخصص مأموریت و اپراتور اصلی بازوی رباتیک شاتل کلمبیا به فضا رفت و نخستین زن فضانورد هندی بود.

مأموریت NG-14 نورثروپ گرامن، چهاردهمین پرتاب سیگنوس و سیزدهمین مأموریت این فضاپیما به ایستگاه فضایی بین المللی محسوب می شود.

اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی

فضاپیمای سیگنوس روز یکشنبه (13 اکتبر) به ایستگاه فضایی بین المللی می رسد و در آنجا فضانورد ناسا، کریستوفر کسیدی (Christopher Cassidy) که فرماندهی مأموریت اعزام 63 را برعهده دارد، بازوی رباتیک ایستگاه را به فضاپیما متصل خواهد کرد و فضانوردان دیگر ساکن در ایستگاه هم پشتیبانی عملیات را برعهده دارند.

بازوی رباتیک ایستگاه پس از دریافت سیگنوس با کمک تیم کنترل مأموریت در هوستون، فضاپیما را چرخانده و به ایستگاه متصل می کند. جایی که تا اواسط ماه دسامبر (اواخر آذر) باقی می ماند تا در نهایت با ورود به جو زمین بسوزد.

عکس کاور: پرتاب موشک آنتارس نورثروپ گرامن برای فرستادن فضاپیمای سیگنوس به ایستگاه فضایی بین المللی

Credit: NASA Wallops/Patrick Black

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1327

به "بیش از 3 تن محموله جدید به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 3 تن محموله جدید به ایستگاه فضایی بین المللی ارسال شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید