بررسی و تحقیق روی سلول های بنیادی برای باروری مردان

به گزارش مجله عکسها، به گزارش خبرنگاران، اسپرم زایی روند سلولی پیچیده و از نظر زمانی دینامیکی است که به طور قطع برای ادامه نسل و باروری مردان ضروری است. سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال به عنوان سلول های پایه در اسپرم زایی در تمام گونه های پستانداران، همچنان سوال برانگیز و سرشار از ناشناخته ها هستند.

بررسی و تحقیق روی سلول های بنیادی برای باروری مردان

الگوی بیان ژن در سطح mRNA برای سلول های اسپرماتوژنیک جمع آوری شده در لوله های آزمایش مشخص شده است، اما درک کاملی از تغییرات بیان ژن در شرایط پایدار اسپرم زایی و بیش از آن، برای سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال همچنان ناممکن مانده است.

دکتر برایان هرمان مدیر مرکز ژنومیکس دانشگاه تگزاس و یکی از برندگان امسال کنگره رویان، پژوهشی انجام داده است که می کوشد این شکاف دانش را از میان ببرد.

در این پژوهش با دو روش توالی یابی RNA در یک سلول، بیش از 62 هزار سلول اسپرماتوژنیک در افراد نابالغ (شش روز پس از تولد) و بالغ در گونه های موش و انسان بررسی شدند. بررسی سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال در موش به وسیله پیوند تأیید شد. همچنین از رنگ آمیزی ایمنی و qRT-PCR در مقیاس زیاد برای تأیید داده ها توالی یابی استفاده شد.

نتایج این پژوهش نشان داد، توالی یابی در یک سلول امکان متمایز کردن فعالیت سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال از سلول های پیش ساز اسپرماتوگونیا را در موش و انسان فراهم می سازد. همچنین این روش زیرگونه سلولی منحصر به فردی را که تاکنون شناسایی نشده بود معرفی کرد.

این پژوهش تغییرات بیان ژن که در طول میوز و اسپرمیوجنسیس در مردان اتفاق می افتد را به طور کامل مشخص ساخت. در نهایت، این پژوهش با معرفی مجموعه ای از ژن ها که در طی اسپرم سازی بیان می شوند، امکان تشخیص 11 سلول اسپرماتوژنیک مختلف را در موش و انسان فراهم کرد.

نتایج این پژوهش منبع قوی و منحصر به فردی را برای مطالعات آینده سلول های بنیادی اسپرماتوگونیال، روند میوز، تحقیقات مربوط به سرطان بیضه و علت شناسی ناباروری در مردان فراهم کرد. همچنین این اطلاعات می تواند کمک شایانی در طب ترمیم به تولید اسپرم در شرایط آزمایشگاهی کند.

به گزارش خبرنگاران، پروفسور برایان هرمان از کشور آمریکا متولد آوریل 1977، دانشیار رشته زیست شناسی باروری در دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو در ایالات متحده آمریکا است. او کمک استادیار پزشکی تولید مثل در دانشگاه واشنگتن، کمک دانشیار آناتومی و سیستم های سلولی در مرکز سلامت سن آنتونیو و مدیر مرکز ژنومیکس در دانشگاه تگزاس است. وی سه دوره پسا دکتری خود را در سال 2010 در دانشگاه پیتسبرگ در رشته های علوم تولیدمثل به سرانجام برد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 420

به "بررسی و تحقیق روی سلول های بنیادی برای باروری مردان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی و تحقیق روی سلول های بنیادی برای باروری مردان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید