بازدید رئیس پژوهشکده باستان شناسی از عملیات فصل سوم کاوش سادات محمودی

به گزارش مجله عکسها، رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور به همراه مدیرکل و معاون میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از عملیات فصل سوم کاوش در سادات محمودی بازدید کردند.

بازدید رئیس پژوهشکده باستان شناسی از عملیات فصل سوم کاوش سادات محمودی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد، روح الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان شناسی عصر دیروز شنبه 16 شهریورماه 98 در این بازدید گفت: این عملیات تاکنون در سه فصل در دهستان سادات محمودی اجرا شده است، عملیات کاوش در این محدوده به منظور نجات بخشی آثار تاریخی قبل از آغاز به کار سد آبی خرسان است.

او با اشاره به یافته های باستان شناسی در این منطقه اظهار کرد: در گورهای تاریخی این منطقه تعدادی اشیاء سفالی، ظروف مرمری کشف شده که به لحاظ تاریخی از اهمیت بالایی برخوردار است.

شیرازی اضافه کرد: با توجه به وسعت گورستان و محوطه های تاریخی در دهستان سادات محمودی، مطالعات باستان شناسی در فصل های بعدی انجام می گردد.

محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این که با هماهنگی لازم تیم کاوش نجات بخشی در این روستا مشغول فعالیت است، گفت: سومین فصل از پژوهش ها و مطالعات باستان شناختی در مجموعه باستانی گورستان سادات محمودی شهرستان دنا بعد از یک ماه کوشش کارشناسان باستان شناسی کشور به سرانجام رسیده است.

او بابیان این که فصل دوم کاوش نجات بخشی گورستان ده پائین سادات محمودی در سال گذشته اجرا شده است، گفت: این پژوهش باستان شناسی قبل از آغاز به کار سد آبی خرسان و برای جلوگیری از نابودی آثار باستانی و تاریخی در این منطقه در چند فصل انجام می گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به این که آثار کشف شده گورستان، مربوط به هزاره دوم و سوم قبل از میلاد بوده است، توضیح داد: اشیایی که در این گورستان کشف شده ارتباط تجاری مردم این منطقه با شرق کشور را نشان می دهد.

او اضافه کرد: اشیای کشف شده از گورستان سادات محمودی به موزه باستان شناسی مرکز استان انتقال داده می گردد.

باقری بابیان این که اشیای کشف شده در فصل سوم یک دوره جدید از فرهنگ مردم را نشان داده است، اضافه کرد: کاوش فصل سوم، اطلاعات تاریخی جدیدی را در اختیار باستان شناسان کشور قرار داده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 21 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 412

به "بازدید رئیس پژوهشکده باستان شناسی از عملیات فصل سوم کاوش سادات محمودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید رئیس پژوهشکده باستان شناسی از عملیات فصل سوم کاوش سادات محمودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید