ایران هر روز درخشان تر از دیروز، توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می تواند به پای نفت برسد

به گزارش مجله عکسها، حضور گردشگران سلامت در استان خوزستان یک فرصت مالی بی نظیر است که با فراهم کردن امکانات، تجهیزات و خدمات موردنیاز گردشگران می تواند به پای نفت برسد.

ایران هر روز درخشان تر از دیروز، توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می تواند به پای نفت برسد

به گزارش از ، مرز مشترک جغرافیایی ما با کشور های عربی همجوار به ویژه عراق و کویت باعث شده است گردشگری سلامت در استان خوزستان در کنار دیگر جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی رونق بگیرد.

حضور گردشگران سلامت در استان خوزستان یک فرصت مالی بی نظیر است که با فراهم کردن امکانات، تجهیزات و خدمات مورد احتیاج گردشگران می تواند درآمد های ارزی مطلوبی را برای کشور و استانمان به ارمغان بیاورد، به طوری که سالانه بیش از 5 هزار بیمار بستری و 20 هزار بیمار سرپایی از کشور های دیگر به مراکز درمانی استان مراجعه می کنند.

بیمارستان آپادانا اهواز به عنوان مرکز درمانی نمونه برای پیاده سازی طرح توریسم سلامت مشخص و مرکز ویژه پذیرش بیماران عراقی دارای اتاق های مخصوص و امکانات پزشکی ویژه، آماده جذب بیماران عراقی است و سایر بیمارستان های خوزستان نیز با تجهیز امکانات ویژه می توانند نسبت به پذیرش بیماران عراقی مبادرت ورزند.

بیمارستان آپادانا، بالاترین نرخ توریسم درمانی را دارد

ضامنی مدیر بخش توریسم درمانی بیمارستان آپادانا در گفت وگو با خبرنگار از با بیان اینکه این بیمارستان بالاترین نرخ توریسم درمانی را دارد و روزانه میزبان تعداد زیادی از بیماران عراقی است، گفت: ما با دانشگاه پزشکی بصره و مراکز درمانی این شهر همکاری داریم و دفتر هایی را برای برقراری ارتباط بیماران با پزشکان ایرانی ایجاد نموده ایم.

او در مورد نحوه مراجعه و استفاده بیماران خارجی از خدمات توریسم درمانی این بیمارستان اضافه نمود: بیماران می توانند مدارک پزشکی خود را برای ما ارسال کنند تا همکاران ما اینجا تمامی اقدامات لازم از جمله؛ اخذ ویزا، رزرو هتل و پذیرش های مربوط به درمان را انجام دهند.

ضامنی در ادامه اضافه نمود: پزشکان ما با آنالیز پرونده های پزشکی بیماران برای آنها نسخه تجویز می کنند تا در همان کشور مبدأ خریداری نموده و در صورت احتیاج از بیمار برای مراجعه و درمان حضوری درخواست کنند.

این مقام مسئول در مورد اخذ ویزا و گذرنامه اتباع خارجه گفت: پیش از این مدت زمان دریافت ویزا بین 7 الی 10 روز بود، اما اکنون با همکاری های اجرا شده این مدت به چند ساعت کاهش یافته و بیماران برای اخذ گذرنامه و ویزا مسئله ای نخواهند داشت و کمتر از 24 ساعت می توانند مدارک خود برای ورود را دریافت کنند.

فرامرز بهشتی فر رئیس بیمارستان آپادانا اهواز در گفت وگو با خبرنگار از گفت: بیمارستان آپادانا به عنوان باسابقه ترین بیمارستان خصوصی استان برای چندمین سال متوالی پیروز به دریافت گواهینامه توریسم درمانی IDP شده است.

او در ادامه توضیح داد: این بیمارستان تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت کوشش نموده تمام امکانات و تجهیزات را برای خدمات دهی به بیماران ایرانی و خارجی فراهم کند و اکنون مفتخریم که این بیمارستان به عنوان یک مرکز پایلوت کشوری، روزانه آماده خدمات دهی به بیماران سایر کشور ها است.

بهشتی فر اذعان داشت: اغلب بیماران ما از کشور عراق هستند و بیمارانی از کشور های منطقه خلیج فارس شامل؛ عمان، کویت و امارات نیز به این بیمارستان مراجعه می کنند.

رییس بیمارستان آپادانا اهواز با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک هزار عمل جراحی در زمینه توریسم درمانی در این بیمارستان صورت گرفته است، اضافه نمود: با توجه به تقویت بنیه درمانی و تشخیصی در کشور ما و منطقه، بیماران برای انجام اعمال جراحی مانند؛ اورولوژی، ارتوپدی و قلب و عروق، ایران را انتخاب می کنند.

توریسم درمانی، صنعتی ارزآور

او درخصوص جذب گردشگر سلامت و توسعه این صنعت بیان نمود: این بیمارستان کوشش نموده فضای فیزیکی و خدماتی خود را به گونه ای راهنمایی و ارائه کند که بیماران توریسم درمانی منطقه احساس راحتی کنند. ضمن اینکه در زمینه هتلداری نیز خدمات ویژه ای ارائه شده و رضایتمندی و نرخ مراجعه بیماران خارجی در حال افزایش است.

این مقام مسئول درخصوص ارزآوری توریسم درمانی توضیح داد: براساس آمار های بین المللی، ارزآوری این صنعت یکصد میلیارد دلار در کل دنیا است و کشور ما قطعا می تواند با بهبود زیرساخت ها و افزایش کیفیت خدمات درمانی، درصد بالایی از این درآمد را به سمت خود جذب کند، همچنین می توان با کسب درآمد از این طریق، وابستگی به درآمد های نفتی را کاهش داد.

فرامرز بهشتی فر اذعان داشت: توانایی انجام اقدامات پیشرفته در این زمینه، هم در استان و هم در کشور وجود دارد و ما می توانیم قطب توریسم درمانی خاورمیانه شویم، اما مثل هر برنامه دیگری احتیاج به تمرکز و سرمایه گذاری مسئولان ذیربط در این زمینه به منظور درآمدزایی بیشتر از این صنعت احساس می گردد.

او اظهار کرد: در آینده ای نزدیک بخش جراحی قلب و بخش آنژیوگرافی در بیمارستان آپادانا افتتاح خواهد شد و قطعا از مسئولان درمانی کشور های منطقه نیز برای شرکت در این افتتاحیه دعوت خواهیم کرد.

سال 92، شروعگر گردشگری سلامت در خوزستان

مهران حق پرست مدیر اجرایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: بحث توریسم سلامت به طور جدی از سال 1392 در کشور و خصوصا در وزارت بهداشت و درمان شروع شد. این طرح همزمان نیز در دانشگاه هایی که با سایر کشور های هم مرز ارتباط مستقیم داشتند مثل دانشگاه جندی شاپور در استان خوزستان، نیز شروع به کار کرد.

او اضافه نمود: دفتر توریسم درمانی در دانشگاه جندی شاپور اهواز با هماهنگی و همکاری وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه، سازمان میراث فرهنگی و نظام پزشکی افتتاح شد و همه موارد از جمله؛ تعرفه ها، قیمت گذاری، هماهنگی داخل استانی و خارج استانی و هماهنگی با کشور های مبدأ صورت گرفته است.

حق پرست ادامه داد: با کوشش استان خوزستان و استان های کشور عراق، 3 قرارداد مستقیم با این کشور منعقد شد که 2 قرارداد با استان بصره و یک قرارداد با استان العماره است و این قرارداد ها شامل همکاری بین مراکز آموزشی و درمانی به منظور بهبود بهداشت و درمان استان ما و 2 استان عراق است.

این مقام مسئول با اشاره به کوشش برای ارتقاء سطح کیفی خدمات بیان نمود: در ابتدا تنها یک بیمارستان با گواهی بین المللی وجود داشت، اما هم اکنون 11 بیمارستان و مرکز درمانی در حال دریافت گواهینامه IDP هستند.

مدیر اجرایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه نمود: سال جاری وزارت بهداشت مجوز صدور گواهینامه برای مراکز جراحی محدود را نیز صادر نموده و سالانه 6 هزار بیمار برای بستری شدن و بیش از 20 هزار بیمار برای درمان های سرپایی مراجعه می کنند که ارزآوری خوبی را نیز برای استان به دنبال داشته است.

مهران حق پرست ضمن تاکید بر اهمیت کیفیت خدمات درمانی گفت: در بخش بهداشت و درمان در سطح بین الملل دارای صندلی خوبی هستیم و از وجود پزشکان و تجهیزات خوبی در بیمارستان ها به خصوص در استان خوزستان بهره مند هستیم، به طوری که حتی بیماران خوزستانی هم احتیاج به خروج از استان برای درمان ندارند.

او گفت: با این حال برای رشد بیشتر این صنعت، احتیاج به توسعه همه جانبه در بخش هتلداری، حمل و نقل، رفت و آمد، خدمات جاده ای و مرزی داریم که در این زمینه نیز هماهنگی ها صورت گرفته و گام های خوبی با همکاری استانداری و ارگان های ذیربط برداشته شده است که امیدواریم با ارتقای سطح کیفی خدماتی که در ارگان های مربوطه وجود دارد این صنعت رشد بیشتری داشته باشد.

رضایتمندی بیماران داخلی و خارجی از خدمات پزشکی

یکی از بیماران عراقی بستری در بیمارستان آپادانا اهواز که از خدمات توریسم درمانی بهره مند است، گفت: از طرق مرز شلمچه به ایران وارد شدم و به اهواز آمدم. من برای عمل بینی به این بیمارستان مراجعه کردم چراکه خدمات درمانی در ایران کیفیت بالایی دارد و ازنظر هزینه نیز برای ما مناسب است.

یکی دیگر از مراجعان خارجی در این بیمارستان در مورد رضایت خود از هزینه ها و خدمات درمانی بیان داشت: چشم من آب مروارید دارد و به وسیله یکی از اقوام با این مرکز درمانی آشنا شده ام. این دومین باری است که برای عمل مراجعه می کنم چرا که بسیار راضی هستم.

بیمار دیگری اضافه نمود: به وسیله مرز هوایی از عمان به شیراز و سپس با هواپیما از شیراز به اهواز آمده ام و از من به خوبی استقبال شد. شنیده بودم که در اهواز پزشکان متعدد و باتجربه ای فعالیت می کنند، به همین دلیل برای درمان مسائل گوارشی، چشم و مفاصل به اینجا آمدم.

یکی از بیماران ساکن اهواز اظهار کرد: من از همه امکانات درمانی و خدماتی راضی هستم و همواره به همه اقوامم در عراق پیشنهاد می کنم که برای درمان به اهواز بیایند.

همچنین بانوی عراقی که با مادرش در این بیمارستان حضور داشت، گفت: ما از کشور عراق برای درمان بیماری دیابت مادرم آمده ایم. ما از پزشکان اینجا، هزینه و خدمات راضی هستیم، چراکه پزشکان ایرانی دانش بالایی دارند و ایران برای درمان و اقدامات پزشکی خیلی خوب بوده و هزینه های درمان در اینجا کمتر از عراق است.

احمد سامی که از بصره برای درمان بیماری پدرش آمده است، اضافه نمود: به وسیله نزدیکان با پزشک معالج پدر و بیمارستان آشنا شدیم. ما فقط برای ویزیت آمده بودیم و بعد به علت درد پدر در ایران ماندیم تا عمل گردد. ما مسئله ای در زمینه هزینه نداریم و خدمات بیمارستان هم عالی است، چرا که به ما خدمات ویژه ارائه می گردد.

بیمار دیگری نیز گفت: من از بصره آمده ام، چرا که تجهیزات درمانی در عراق مناسب نیست و بسیاری از اعمال جراحی در بصره انجام نمی گردد. ما معمولا بعد از تشخیص پزشک در عراق برای انجام عمل جراحی به ایران می آییم، زیرا شرایط بهتر است.

با وجود تحریم های گسترده و ایجاد مسائل متعدد در اقتصاد کشور، صنعت توریسم درمانی صنعتی متفاوت و مناسب برای ارزآوری محسوب می گردد که امیدواریم بتوانیم با ارائه خدمات درمانی به بیماران داخلی و خارجی صندلی خود در سطح بین الملل و در زمینه بهداشت و درمان افزایش داده و با استفاده از مزایای مالی این صنعت، کشورمان را سربلند سازیم.

کد ویدیو

دانلود

فیلم اصلی

گزارش از ملیحه گریزی نسب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 15 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 323

به "ایران هر روز درخشان تر از دیروز، توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می تواند به پای نفت برسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران هر روز درخشان تر از دیروز، توریسم درمانی، صنعتی که ارزآوری آن می تواند به پای نفت برسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید