ارزانی یک میلیون تومانی هزینه وام مسکن

به گزارش مجله عکسها، خبرنگاران: هزینه هر ورق از اوراق تسه دیروز تا سطح 80 هزار تومان تنزل پیدا کرد. این فرایند سبب شد تا نرخ سود وام مسکن به سطح 22 درصد نزدیک تر گردد.

ارزانی یک میلیون تومانی هزینه وام مسکن

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ تبلیغاتی از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران، هزینه خرید اوراق تسه در ادامه فرایند کاهشی خود در دوازدهم آبان باز هم هزینه این اوراق کاهش یافت، به 80 هزار تومان رسید. کاهش قیمت اوراق سبب شد هزینه وام مسکن برای متاهلین 1 میلیون و 394 هزار تومان دیگر کاهش یافته و در نهایت نرخ سود موثر برای مجردها و متاهلین فرایند نزولی داشته باشد. این نرخ اکنون نزدیک به 22 درصد برای مجردین و متاهلین کشف می گردد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن ها می تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می توان برای دریافت دو وام به صورت هم زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می گردد در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می گردد. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

هر ورق از اوراق تسه در روز 12 آبان قیمتی معادل با 80 هزار تومان داشت. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام نموده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود. بنابراین مجردها برای اخذ وام مسکن باید 22 میلیون و 411 هزار تومان و متاهلین 38 میلیون و 419 هزار تومان اوراق تهیه نمایند.

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش های استاندارد برای ارزیابی طرح های مالی است. در این روش کوشش می گردد تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند

اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ معین در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

با توجه به اینکه هزینه اوراق برای مجردها در روز شنبه 22 میلیون و 411 هزار تومان و برای متاهلین 38 میلیون و 419 هزار تومان محاسبه شده است. بنابر توضحیات یاد شده با کسر این هزینه ها از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجرد ها از 17.5 درصد به 22.25 درصد و برای متاهلین به 22.14 درصد کاهش می یابد.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ نموده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که امروز برای اخذ وام مسکن به وسیله خرید اوراق تسه اقدام نموده و بایستی آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت نمایند برابر با 182 میلیون و 520 هزار تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 338 میلیون و 344 هزارتومان برآورد می گردد.

با توجه به محاسبات تهیه اوراق مسکن برای شنبه هفته اخیر نشان می دهد که هزینه وام مسکن نسبت به فروش قبلی برای مجردین 813 هزار تومان و برای متاهلین 1 میلیون و 394 هزار تومان کاهش یافته است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 7 آذر 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 1376

به "ارزانی یک میلیون تومانی هزینه وام مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزانی یک میلیون تومانی هزینه وام مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید