ادامه روند مقابله با فساد در زنجیره توزیع و فروش دارو

به گزارش مجله عکسها، معاون کل وزارت بهداشت گفت: اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت برای مقابله با تخلف در کل زنجیره توزیع و فروش دارو هم به صورت پیشگیرانه و هم برخورد قاطع با متخلفین در حال اجرا است.

ادامه روند مقابله با فساد در زنجیره توزیع و فروش دارو

به گزارش خبرنگاران، دکتر ایرج حریرچی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه کنترل و نظارت بر عرضه دارو در بازار ناصرخسرو گفت: هر بازاری با دو سوی عرضه و تقاضا شکل می گیرد که در بیشتر مواقع تقاضا فزونی داشته و حتی در بعضی بازارها، تقاضای القایی نیز وجود دارد که نقش مهم تری را ایفا می نماید.

وی در ادامه اضافه نمود: نقش نظارتی بدین گونه است که به صورت پیشگیرانه، جلب مشارکت، رصد وقایع و برخورد قانونی و قاطع با تخلفات، اقداماتی را انجام می دهیم و اگر تصور کنیم با استقرار در بازار ناصرخسرو و برخورد، همه مسائل حل خواهد شد، علیرغم اینکه این اقدام ضروری است؛ اما همه ماجرا نیست؛ بطور مثال در خصوص اعتیاد، طبق اعلام رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال حاضر تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر معتاد داریم و یکی از شایع ترین دلیل محکومیت ها بطور مستقیم یا غیر مستقیم وابستگی به مواد مخدر است که صرف برخورد، نمی توان مساله را ریشه ای حل کرد.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بعضی تقاضاها مانند درخواست دارو برای سقط غیرقانونی جنین، جنبه غیرقانونی و غیراخلاقی دارد، توضیح داد: بازار ناصر خسرو یک بازار شبه دارویی است؛ مثلا متادون و ریتالین در بازار شبه مواد مخدر عرضه می شوند. همچنین داروهایی که برای افزایش قد تبلیغ می شوند و در لیست رسمی دارویی کشور نیستند و یا داروی خارجی که مشابه داخلی آن فراوری می گردد و به اشتباه، خارجی آن تجویز می گردد، تقاضاهایی را ایجاد می نماید.

حریرچی گفت: ما یک بازار 23 هزار میلیاردی داریم که این حجم عظیم قاعدتا برای افراد سودجو و متخلف، بازار حجیم و جذابی است و حتی یک درصد آن هم رقم بزرگ و قابل توجهی است و دشمنان ما در شرایط تحریم به سمت تحریم ظالمانه و ایجاد مشکل در حوزه دارویی می روند و رسانه های معاند نیز بطور مستمر، بازار را هدفگیری نموده اند و مهم ترین تبلیغ آنها دارو و مکمل های دارویی است.

بنابر اعلام وبدا، وی با تاکید بر این که بهترین روش، پیشگیری و شفاف سازی است، گفت: یکی از مهم ترین ابزارها، سامانه تی تک و اجرای نسخه پیچی الکترونیک است؛ به نحوی که هر دارویی از داروخانه خارج گردد تعیین شده و همه داروها رصد می شوند و حتی اینکه هر پزشک طبق راهنمای بالینی دارو تجویز کند، تعیین شده و بدین ترتیب همه پروسه دارویی قابل نظارت می گردد.

معاون کل وزارت بهداشت یادآور شد: با اقدامات جدی اخیر وزارت بهداشت روند مقابله با فساد و تخلف در کل زنجیره توزیع و فروش دارو هم به صورت پیشگیرانه و جلوگیری از تخلف و فساد و هم برخورد قاطع با متخلفین و مفسدین با شدت بیشتری در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: 3napix.ir شناسه مطلب: 392

به "ادامه روند مقابله با فساد در زنجیره توزیع و فروش دارو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادامه روند مقابله با فساد در زنجیره توزیع و فروش دارو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید